ارسال و فروش ویژه دسکتاپ ارسال و فروش ویژه موبایل

ماکا چیست؟

پودر ماکا چیست؟

ماکا یک گیاه بومی پرو است که در ارتفاعات 3 تا 5 هزار متری می‌روید و با گیاهانی نظیر گل کلم، کلم پیچ و کلم بروکلی هم‌خانواده است. مهم ترین بخش خوراکی این گیاه، ریشه آن است که در خاک قرار می‌گیرد و سه رنگ کلی سیاه، قرمز و زرد دارد. نوع زرد رنگ آن معمولا نسبت به بقیه فراوان‌تر است، درحالی که رنگ سیاه یا قرمز آن ترکیبات فعال بیشتری دارد و برای بدن مفید‌تر است.

ریشه ماکا که طعمی شبیه به خاک دارد، یک سوپر فود و یا ابر غذا است که سرشار ازکربوهیدرات، پروتئین، اسید‌های کم‌چرب، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند مس و آهن است. این گیاه انرژی و استقامت بدن را بهبود می‌بخشد و سیستم عصبی را تقویت می‌کند بر همین اساس به عنوان مکمل آرام بخش هم از آن استفاده می‌کنند. علاوه بر این ماکا فاقد گلوتن است؛ بنابراین برای بیماران سلیاک که به گلوتن حساسیت دارند و یا برای کسانی که فقط سعی دارند از مصرف گلوتن اجتناب کنند، فوق‌العاده است.

ماکا

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • مزایای ریشه گیاه ماکا
    • افزایش میل جنسی در خانم‌ها و آقایان
    • بهبود عملکرد ورزشی و سطح انرژی
    • بهبود قدرت یادگیری و حافظه
    • تقویت سیستم ایمنی
  • مضرات ریشه ماکا
  • نحوه مصرف ماکا

مزایای ریشه گیاه ماکا

 

افزایش میل جنسی در خانم‌ها و آقایان

مطالعات انجام‌شده در این زمینه اثر ماکا بر سطح میل جنسی را تأیید کرده‌اند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ماکا برای حداقل 6 هفته توانسته است میل جنسی را افزایش دهد (به نظر می‌آید که در مطالعات بالینی سطوح سرمی تستوسترون تحت تأثیر ماکا قرار نمی‌گیرد). 

برخی از مطالعات حاکی از این هستند که ریشه گیاه ماکا می تواند قدرت باروری آقایان را افزایش دهد. یک مطالعه مروری نشان داد که ماکا می‌تواند کیفیت مایع سیمن را در مردان سالم و مردان نابارور افزایش دهد. در یک مطالعه تحقیقات نشان داد که ماکا باعث افزایش حجم، تعداد و حرکت اسپرم‌ها شده بود.

 

بهبود عملکرد ورزشی و سطح انرژی

این گیاه در بین ورزشکاران و بدن سازان محبوب است. برخی از مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که ماکا می‌تواند عملکرد را در ورزش‌های استقامتی افزایش دهد. شواهدی برای تأیید اثرات ماکا بر افزایش توده عضلانی و قدرت فرد وجود ندارد.

 

 

بهبود قدرت یادگیری و حافظه

در مطالعات حیوانی ماکا قدرت یادگیری و حافظه را بهبود بخشیده است. در این زمینه به نظر می‌آید ماکای سیاه بهتر از انواع دیگر بوده است.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که گیاه ماکا می‌تواند اثرات ضد اضطراب و ضد افسردگی داشته باشد به خصوص در خانم‌های یائسه. احتمالاً این اثرات ماکا مربوط به فلاونوئید‌های موجود در این گیاه است.

 

تقویت سیستم ایمنی

از دیگر خواص و فوایدی که برای ریشه ماکا در نظر می‌گیرند می‌توان به تأثیر آن در افزایش قدرت یادگیری و بهبود حافظه اشاره کرد. بر اساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته بیماران مبتلا به آلزایمر با مصرف ریشه ماکا می‌توانند تا حد زیادی بهبود پیدا کنند.

ریشه ماکا به علت داشتن مواد و ترکیباتی در خود می‌تواند موجب تقوست آنتی‌اکسیدان‌های طبیلی بدن از جمله گلوتاتیون و سوپر اکسید دیسموتاز شود. این آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزادی که موجب آسیب رسیدن به سلول‌های بدن می‌شوند به مقابله و مبارزه می‌پردازند. رادیکال‌های آزاد تولید شده در بدن می‌توانند موجب بروز سرطان و یا بیماری‌های قلبی شوند و آنتی‌اکسیدان‌ها با از بین بردن این رادیکال‌های آزاد می‌توانند موجب پیگیری از برخی بیماری‌ها مانند سرطان و بیماری قلبی شود.

 

مضرات ریشه ماکا

ریشه ماکا نیز در کنار خواص و فوایدی که دارد ممکن است در صورت زیاده‌روی در مصرف آن عوارض و مضراتی نیز از خود نشان دهد. خانم‌های باردار و مادران شیرده باید از مصرف ریشه ماکا خودداری کنند. ریشه ماکا دارای اثرات شبه استروژن است و به همین دلیل مصرف ماکا در بیماری‌های حساس به این هورمون مانند سرطان رحم، سرطان سینه، سرطان تخمدان، اندومتریوز و غیره توصیه نمی‌شود. همچنین ریشه ماکا حاوی ترکیبات گواتروژن است که این ترکیبات می‌توانند موجب اختلال در تولید هورمون‌هوی تیروئیدی شوند و به همین دلیل افراد مبتلا به بیماری‌های تیروئیدی نباید از ریشه ماکا استفاده کنند‌.

ریشه ماکا یکی از گیاهان دارویی است که خواص زیادی برای بدن دارد، اما این خواص تنها زمانی برای بدن تأمین می‌شوند که به میزان کافی مصرف گردد؛ زیرا در صورت مصرف بیش از حد، سبب ایجاد عوارض می‌گردد.

 

نحوه مصرف ماکا

می‌توانید از مکمل‌های حاوی ماکا یا گیاه ماکا در اسموتی‌ها، کیک‌ها، انرژی بارها، اسنک‌ها  استفاده کنید. 
دوز مناسب ماکا به فاکتورهای مختلفی از جمله سن مصرف‌کننده، وضعیت سلامتی و شرایط بالینی دیگر ارتباط دارد. در حال حاضر دوز بهینه‌ای برای مصرف ماکا وجود ندارد اما دوز آن در مطالعات انجام‌شده از 1.5 گرم تا 5 گرم در روز متغیر بوده است.

 

ریشه ماکا

بهترین مکمل افزایش میل جنسی در داروخانه حاتم

 

 

قرص ماکا

بهترین مکمل بهبود عملکرد میل جنسی در داروخانه حاتم

 

 

 

منبع :

New Researches about Maca

دیدگاه (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

کلید ESC برای خروج فشار دهید