ارسال و فروش ویژه دسکتاپ ارسال و فروش ویژه موبایل

قطره اهن برای نوزاد + دستورالعمل مصرف صحیح

قطره آهن؛ مکمل ضروری برای نوزاد شما

آهن یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که نقش مهمی در بسیاری از فرآیندهای حیاتی ایفا می‌کند. قطره آهن یکی از مکمل‌های رایجی است که برای پیشگیری و درمان کم‌خونی ناشی از فقر آهن تجویز می‌شود. زمانی که بدن کودک دچار کمبود اهن می‌شود، استفاده از مکمل‌های آهن بویژه قطره اهن توسط پزشک تجویز می‌شود. بدن از آهن برای ساخت هموگلوبین استفاده می‌کند. هموگلوبین بخشی از گلبول‌های قرمز است. اکسیژن را از طریق بدن حمل می‌کند. بدون اکسیژن کافی، کودک شما ممکن است احساس ضعف، سرگیجه و تنگی نفس کند. همچنین احساس خستگی, میزان توجه کوتاه مدت و کندتر شدن روند رشد در کودک مشاهده می‌شود. بنابراین تامین آهن موردنیاز بدن کودکان از مهمترین مواردی است که والدین باید بدان توجه داشته باشند تا از کمبود آهن در کودکان و عواقب جدی  آن پیشگیری کنند.

 

آنچه د این مقاله می‌خوانیم:

  • چرا قطره آهن نوزاد و کودکان ضروری است؟
  • مزایای اصلی قطره اهن 
  • چه زمانی به نوزاد یا کودک قطره آهن داده شود؟
  • دوز موردنیاز روزانه برای مصرف قطره اهن
  • برخی نکات مهم در مورد نحوه مصرف
  • چرا مراجعه به پزشک ضروری است؟
  • انوع قطره اهن نوزاد
    • قطره اهن لیپیفر
    • قطره آهن سیدرال 
    • قطره آهن فروزومال
    • قطره آهن آویفر 
  • عوارض جانبی مصرف قطره آهن برای نوزادان
  • نتیجه گیری
  • پرسش و پاسخ

چرا قطره آهن نوزاد و کودکان ضروری است؟

آهن یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که نقش مهمی در تولید گلبول‌های قرمز خون و انتقال اکسیژن به سلول‌ها ایفا می‌کند. آهن برای رشد و نمو طبیعی کودکان بسیار مهم است. کمبود آهن می‌تواند باعث کم خونی و مشکلات دیگری در رشد کودک شود. کمبود آهن در کودکان می‌تواند عواقب جدی مانند کم‌خونی، اختلال در رشد و تکامل، کاهش توانایی یادگیری و ضعف سیستم ایمنی داشته باشد. به همین دلیل، مصرف قطره آهن به عنوان مکمل غذایی برای نوزادان و کودکانی که نیاز به آن دارند، بسیار ضروری است. 

مزایای اصلی قطره اهن

آهن برای رشد و نمو طبیعی کودکان بسیار مهم است. بنابراین قطره آهن به عنوان مکمل غذایی برای نوزادان و کودکانی که نیاز به آن دارند، بسیار ضروری است. در ادامه به برخی از فواید مصرف قطره آهن اشاره می‌کنیم: 

  • پیشگیری و درمان کم‌خونی: شایع‌ترین نوع کم‌‌خونی در کودکان، کم‌خونی ناشی از کمبود آهن است. مصرف قطره آهن در افزایش سطح هموگلوبین خون و بهبود اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن موثر می‌باشد. 
  • تقویت رشد و تکامل: آهن از عناصر مهم برای رشد سلول‌های جدید و تولید انرژی ضروری است. کمبود آهن منجر به کند شدن رشد، کاهش اشتها و تأخیر در رشد شناختی و حرکتی می‌شود.
  • تقویت سیستم ایمنی: آهن نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد. در نتیجه کمبود آهن می‌تواند باعث افزایش بروز عفونت‌ها شود.
  • افزایش انرژی و بهبود عملکرد: آهن با انرژی‌دهی به سلول‌های بدن، به بهبود عملکرد آن‌ها کمک می‌کند. کودکانی که دچار کمبود آهن می‌شوند، احساس خستگی و بی‌حالی کنند.
  • بهبود عملکرد شناختی: آهن نقش مهمی در عملکرد مغز و حافظه دارد. کمبود آهن می‌تواند باعث اختلال در یادگیری و تمرکز شود.

 

چه زمانی به نوزاد یا کودک قطره آهن داده شود؟

نوزادان: به نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، بطور معمول از سن 6 ماهگی به بالا و همزمان با شروع تغذیه تکمیلی، قطره آهن داده می‌شود. همچنین بهترین زمان قطره آهن برای کودکان زمانی است که معده کودک پر نباشد. بنابراین توصیه می‌شود یک ساعت قبل از غذا یا 2 ساعت بعد از غذا از این قطره برای کودک خود استفاده کنید.

دوز موردنیاز روزانه برای مصرف قطره اهن

برای تامین کمبود آهن موردنیاز بدن نوزادان، والدین باید توجه داشته باشند که پزشک با توجه به شرایط کودک، نوع قطره آهن مناسب و دوز آن را تعیین می‌کند. اما مقدار تعیین شده براساس مقیاس بین المللی، نوزادان 7 تا 12 ماهه به 11 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند. کودکان نوپا 1 تا 3 ساله به 7 میلی گرم آهن در روز، کودکان در سنین 4 تا 8 سالگی به 10 میلی‌گرم در روز و همچنین 9 تا 13 سالگی به 8 میلی‌گرم نیاز دارند.

در مورد انتخاب قطره آهن مناسب برای نوزاد خود، چندین مورد حائز اهمیت هستند و بدین علت باید محصول انتخابی، مورد تایید پزشک باشد. مواردی که باید بدان توجه داشته باشید شامل موارد ذیل می‌باشد:

  •  تنوع در محصولات: انواع مختلف قطره آهن با غلظت‌های متفاوت آهن وجود دارد.
  • سن و وزن کودک: مقدار آهن مورد نیاز هر کودک با توجه به سن، وزن و شرایط سلامتی او متفاوت است.
  • دلیل تجویز: اینکه قطره اهن به چه علتی (پیشگیری از کم‌خونی، درمان کم‌خونی و ...) تجویز شده است، بر میزان مصرف آن موثر است.
  • تداخلات دارویی: برخی داروها ممکن است با قطره آهن تداخل داشته باشند.

برخی نکات مهم در مورد نحوه مصرف

  • قبل از غذا: مصرف قطره آهن قبل از غذا، باعث افزایش جذب آن می‌شود؛ زیرا در این حالت، آهن با غذا به میزان کمتری تداخل دارد.
  • با فاصله از سایر داروها: بهتر است قطره آهن را با فاصله زمانی از سایر داروهایی مصرفی کودک، بدهید. زیرا برخی داروها ممکن است میزان جذب آهن را کاهش دهند.
  • مصرف در زمان مشخص: توصیه می‌شود که قطره آهن را هر روز در یک زمان مشخص به کودک بدهید. این کار کمک می کند تا مطمئن شوید که کودک دوز مورد نیاز روزانه خود را دریافت می‌کند.
  • توجه به دستور پزشک: مهمترین نکته این است که همیشه طبق دستور پزشک عمل کنید. پزشک با توجه به شرایط کودک، نوع قطره آهن مناسب و دوز آن را تعیین می‌کند.
  • طعم قطره آهن: برخی از انواع قطره آهن ممکن است طعم نامطبوعی داشته باشند. برای اینکه کودک شما با قطره آهن سازگازی پیدا کند، می‌توانید آن را با کمی آب یا شیر مخلوط کنید.
  • یبوست: یکی از عوارض جانبی شایع مصرف قطره آهن، بروز یبوست است. برای جلوگیری از حالت یبوست، به کودک خود آب کافی بدهید و از غذاهای فیبردار استفاده کنید.
  • تداخلات دارویی: برخی از غذاها و داروها ممکن است جذب آهن را کاهش دهند. بنابراین، قبل از مصرف هر داروی جدیدی، با پزشک کودک خود مشورت کنید.

چرا مراجعه به پزشک ضروری است؟

  • تعیین دقیق دوز: پزشک با توجه به شرایط کودک شما، مناسب‌ترین نوع و مقدار قطره آهن را تجویز می‌کند.
  • تشخیص علت کم‌خونی: اگر کودک شما کم‌خونی دارد، پزشک با انجام معاینات لازم، علت اصلی آن را بررسی می‌کند و روش‌های درمانی مناسب را انجام می‌دهد.
  • بررسی روند درمان: پزشک در طول درمان، وضعیت کودک شما را بررسی می‌کند و در صورت نیاز، دوز یا نوع قطره آهن را تغییر می‌دهد.

 

انواع قطره آهن نوزاد

قطره اهن لیپیفر

عنوان محصول: قطره آهن لیپیفر فورت
توضیحات محصول: قطره آهن لیپیفر فورت کیمیا کالا رازی، برای کمک به تامین آهن مورد نیاز بدن نوزادان 6 ماه تا 2 سال و جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن تولید شده است.
روش مصرف: روزانه یک میلی لیتر و یا طبق تجویز پزشک به صورت خوراکی مصرف شود. بهترین زمان مصرف قطره آهن لیپیفر فورت کیمیا کالا رازی یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از صرف غذا توصیه می‌شود.

 

قطره آهن لیپیفر

 

قطره آهن سیدرال 

عنوان محصول: قطره آهن سیدرال گوچه
توضیحات محصول: قطره آهن سیدرال گوچه، برای تامین آهن مورد نیاز روزانه، کم خونی ناشی از فقر آهن و موارد کمبود اهن در بدن تولید شده است. این فرآورده به رشد و تکامل سیستم عصبی و رشد مناسب ذهنی و شناختی کودک کمک بسیاری می نماید. این قطره آهن حاوی آهن سوکروزومیال(لیپوزومال) می باشد، که جذب بسیار بالایی دارد و همچنین عوارض گوارشی ایجاد نمی کند.

روش مصرف: میزان مصرف قطره آهن سیدرال معمولا در اطفال روزانه ده قطره ، معادل یک میلی لیتر یا طبق دستور پزشک اطفال است.

قطره آهن سیدرال گوچه را می‌توانید در هر زمانی از روز مصرف نمایید. اما بهترین زمان مصرف قطره آهن یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از صرف غذا و با معده خالی توصیه می شود.

 

 

قطره آهن سیدرال

قطره آهن فروزومال

عنوان محصول: قطره آهن فروزومال سیمرغ دارو
توضیحات محصول:قطره آهن فروزومال به منظور تامین آهن و جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن برای کودکان فرموله شده است.
روش مصرف: مقدار مصرف قطره فروزومال در اطفال 7-12 ماه: روزانه 1/5 میلی لیتر. بهترین زمان مصرف قطره آهن فروزومال 7 یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد غذا با معده خالی همراه با آب یا آبمیوه توصیه می‌شود.

 

قطره آهن فروزومال

 

 

قطره آهن آویفر 

عنوان محصول: قطره آهن آویفر آویوال
توضیحات محصول: قطره آهن آویفر آویوال با طعم کرم و بیسکوییت محصولی مناسب برای درمان و پیشگیری از کم خونی و کمبود آهن کودکان می باشد.
روش مصرف: مطابق  با دستور پزشک و یا 1 میلی لیتر در روز به صورت خوراکی مصرف شود.

 

 قطره آهن آویفر

 

عوارض جانبی مصرف قطره آهن برای نوزادان

در صورت مصرف قطره اهن، برخی نوزادان و کودکان ممکن است دچارمشکلات گوارشی شوند که شایع‌ترین عوارض جانبی شامل یبوست، اسهال، ناراحتی معده، حالت تهوع و سیاه شدن مدفوع می‌باشد که ممکن است برای نوزاد شما رخ دهد. این اثرات معمولا موقتی هستند و ممکن است با سازگاری بدن نوزاد با این دارو ناپدید شوند. اگر هر یک از این اثرات ادامه داشته یا وخیم شد، فوراً به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

 

 

نتیجه گیری

آهن یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که نقش مهمی در بسیاری از فرآیندهای حیاتی ایفا می‌کند. بدلیل تاثیرات چشمگیر این ماده در فرایند رشد جسمانی و عملکرد شناختی کودکان، تامین مقدار کافی آن در دوران کودکی اهمیت زیادی دارد. زمانی که بدن کودکان  با کمبود آهن مواجه شود، بنابر تشخیص پزشک مصرف مکمل‌ها و قطره آهن برای نوزادان و کودکان تجویز می‌شود. بطور کلی قطره اهن در پیشگیری و درمان کم‌خونی، تقویت رشد و تکامل، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش انرژی و بهبود عملکرد و ..موثر است. پزشک با توجه به شرایط کودک شما، مناسب‌ترین نوع و مقدار قطره آهن را تجویز می‌کند.

پرسش و پاسخ

1. قطره آهن از کی به نوزاد بدهیم؟

طبق توصیه پزشکان و متخصصان از پایان 6 ماهگی و همزمان با شروع غذای کمکی بهتر است مصرف قطره آهن نیز برای کودک آغاز شود. اما در برخی موارد استثنا، مثلا زمانی که کودک نارس باشد یا با وزن کم یا کم‌خونی مادرزادی متولد شود، مصرف قطره اهن متفاوت می‌باشد. در این صورت ممکن است با تایید پزشک مصرف قطره آهن نیاز باشد از چهار ماهگی یا حتی زودتر آغاز شود.

2. قطره آهن تا کی به کودک بدهیم؟

به طور کلی پزشکان مصرف قطره آهن را از پایان 6 ماهگی تا پایان 24 ماهگی برای اطفال توصیه می‌کنند.

3. چرا قطره اهن دندان کودک را سیاه میکند؟

مصرف قطره‌ آهن می‌‌تواند باعث ایجاد لکه‌‌های سیاه روی دندان‌‌های کودکان شوند، اما معمولاً باعث پوسیدگی یا آسیب دائمی نمی‌‌شوند. لکه سیاه بعلت آهن موجود در قطره و رسیدن آنها به دندان‌ها ایجاد شده و منجر به تغییر رنگ می‌شود.


 

منبع

Iron Drops For Babies

دیدگاه (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

کلید ESC برای خروج فشار دهید