هدر دسکتاپ سبز هدر موبایل سبز

آبرسان یا مرطوب کننده ؛ کدام یک برای پوست شما مناسب است؟

آبرسان بهتره یا مرطوب کننده!

شاید فکر کنید آبرسانی پوست (هیدراتاسیون) فقط  برای افرادی مناسب است که پوست خشک یا کم آب دارند. اما عملکرد آبرسانی پوست درست مانند آبرسانی به بدن است؛ بدن شما برای حفظ تعادل و عملکرد بهینه، به هیدراتاسیون نیاز دارد و بدون توجه به نوع پوست شما، پوست نیز نیازمند آبرسانی است. اما دقیقاً هیدراتاسیون چیست؟ آیا عملکرد آن همانند رطوبت رسانی است و مطابق با آن، محصولات مختلفی (روغن‌ها، کرم‌ها و ژل‌ها) را، با این ادعا به شما معرفی می‌کنند که در آبرسانی پوست تاثیرات فوق العاده ای دارند! چگونه محصولی را انتخاب می‌کنید که در واقع نیاز پوستی شما به آبرسانی و تامین رطوبت آن را تامین کند؟ در ادامه مطالب، به بررسی تفاوت‌های آبرسان و مرطوب کننده پوست می‌پردازیم.

 

آبرسان پوست

 

 

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • تفاوت آبرسان و مرطوب کننده
  • کدام یک برای نوع پوست شما بهتر است؟
    • استفاده از یک مرطوب کننده غلیظ‌ تر برای پوست خشک 
    • استفاده  از یک سرم آبرسان برای پوست کم آب یا دهیدراته
    • استفاده از آبرسان‌ها و مرطوب کننده‌هایی با فرمولاسیون مبتنی بر آب برای پوست چرب 
  •  چگونه می‌توان فهمید که یک محصول عمل آبرسانی یا مرطوب کنندگی را انجام می‌دهد
  • نتیجه‌گیری
  • پرسش و پاسخ

 

تفاوت آبرسان و مرطوب کننده

از نظر علمی، مرطوب کننده بعنوان یک اصطلاح کلی برای انواع مرطوب کننده‌ها عنوان می‌شود:

  • نرم کننده‌ها (چربی‌ها و روغن‌ها)
  • اسکوالن (روغن)
  • مرطوب کننده‌ها
  • جذبی

اما در دنیای بازاریابی و دنیایی که در آن محصولات آرایشی و بهداشتی خریداری می‌شود اصطلاحات تغییر کرده است. “پری رومانوفسکی”، شیمی‌دان آرایشی و یکی از بنیان‌گذاران The Beauty Brains، می‌گوید: «[آبرسان و مرطوب‌کننده] اصطلاح‌های بازاریابی هستند و آن‌ها رابطور دلخواه با هر برندی تعریف می‌کنند. اما در حالی که هیچ استاندارد طلایی برای تعریف آبرسان و مرطوب کننده وجود ندارد، در بیشتر موارد، برندها از این اصطلاحات برای متمایز کردن نحوه دریافت رطوبت مورد نیاز پوست شما استفاده می‌کنند.

مرطوب‌کننده‌ها ترکیبات مبتنی بر روغن، از جمله ترکییبات نفوذناپذیر مانند وازلین یا روغن معدنی، و نرم‌کننده‌هایی مانند استرها و روغن‌های گیاهی هستند. با این ترکیبات، روی سطح پوست مانعی ایجاد کرده  که از خروج آب جلوگیری می‌کند. “رومانوفسکی” می‌گوید: این محصولات همچنین باعث می‌شوند پوست صاف‌تر و کمتر خشک شود. “آبرسان‌ها موادی به نام مرطوب کننده‌ها هستند، مانند گلیسیرین یا اسید هیالورونیک، که آب را از محیط یا پوست شما جذب می‌کند و باعث حفظ روبت روی پوست می‌شود.” توجه به تفاوات عملکرد آبرسان و مرطوب کننده بسیار مهم است؛ زیرا هر محصولی که انتخاب می‌کنید می‌تواند سلامت پوست شما را بهبود بخشد یا مشکلاتی را برای پوست ایجاد کند. هدف نهایی استفاده از محصولات ممکن است یکسان باشد (آبرسانی بهتر پوست)، اما انتخاب نوع محصول، به نوع پوست شما بستگی دارد.

 

کدام یک برای نوع پوست شما بهتر است؟

هزاران محصول آرایشی بهداشتی مختلف (مرطوب کننده، روغن‌ها، کرم‌ها، ژل‌ها، پمادها و آب‌رسان‌ها) در بازار وجود دارد. اما حقیقت این است که اکثر آنها عملکرد یکسانی دارند. “رومانوفسکی” می‌گوید: «بیشتر لوسیون‌ها [و محصولات] پوست حاوی ترکیبات نفوذناپذیر، نرم‌کننده و ترکیبات مرطوب‌کننده هستند. بنابراین آنها همزمان نقش مرطوب کننده و آبرسان را دارند.» انواع محصولات، اگر تحت عنوان‌های خاصی نامیده شوند( ژل، مرطوب کننده، روغن، کرم و غیره)، بر عملکرد محصول تأثیر نمی‌گذارد. در واقع این ترکیبات سازنده آنها هستند که حائز اهمیت بوده و بر پوست تاثیر دارند. فرم محصول فقط بر تجربه استفاده از مواد تشکیل دهنده تأثیر می‌گذارد. همانطور که گفته شد، ابتدا ترکیبات تشکیل دهنده محصول را بخوانید و آن را بر پوست خود تست کنید. گاهی اوقات یک مرطوب کننده یا آبرسان،عملکرد بهتری بر پوست شما دارد، نه هر دوی محصول. باید پوستتان را بشناسید و تشخیص دهید که چه نوع محصولی با پوست شما دقیقاً متناسب است و آبرسانی را برای پوستتان انجام دهید.

استفاده از یک مرطوب کننده غلیظ‌‌ تر برای پوست خشک 

اگر پوست شما به طور طبیعی در تمام طول سال خشک است و مدام پوسته پوسته شدن را در آن مشاهده می‌کنید، به احتمال زیاد این کم آبی ناشی از آب و هوا نیست که باعث خشکی پوست شما می‌شود ، بلکه در واقع، پوست فقط رطوبت را به سختی حفظ می‌کند. برای رطوبت رسانی به پوست، باید آن را مرطوب نگه دارید تا با ایجاد یک مانع، از کاهش رطوبت پوستی جلوگیری کنید. یک مرطوب‌کننده غلیظ و نرم‌کننده، به جلوگیری از خروج آب از پوست شما کمک می‌کند و با داشتن یک فرمولاسیون مناسب، مواد مغذی و تغذیه‌ای نیازمند پوست شما را، مخصوصا در فصل زمستان، فراهم می‌کند.

اگر پوست شما بسیار خشک است، بهترین راه حل چیست؟ استفاده از ترکیباتت حاوی وازلین توصیه می‌شود. “رومانوفسکی” می‌گوید: «برای پوست بسیار خشک، ترکیبات نفوذناپذیر بهترین هستند. علاوه براین، سایر ترکیبات شامل کره شی یا روغن کانولا یا روغن سویا می‌تواند موثر باشد. با این حال، برای پوست‌های بسیار خشک، وازلین بهترین گزینه است. ترکیبات موثری که برای پوست بسیار چرب توصیه می‌شود؛ شامل وازلین، روغن‌ها از جمله روغن‌های گیاهی، مانند روغن جوجوبا، و روغن‌های آجیل، مانند روغن نارگیل هستند.

استفاده  از یک سرم آبرسان برای پوست کم آب یا دهیدراته

اگر پوست شما کم آب است، باید به طور فعال آب موردنیاز را دوباره به پوست اضافه کنید. به دنبال یک سرم آبرسان با اسید هیالورونیک باشید که 1000 برابر وزن خود آب را حفظ می‌کند و عمل آبرسانی را با دوز متناسبی برای پوست شما انجام می‌دهد. بهترین ترکیباتی که در این محصولات می‌توانید امتحان کنید، شامل اسید هیالورونیک، آلوئه ورا و عسل می‌باشند.

استفاده از آبرسان‌ها و مرطوب کننده‌هایی با فرمولاسیون مبتنی بر آب برای پوست چرب 

برخی این تصور را دارند که پوست چرب، نیاز به هیدراتاسیون ندارند. اما در واقع چربی موجود در پوست، می‌تواند مشکلات چربی پوست شما را تشدید کند. افرادی که پوست چرب دارند اغلب عملکرد نفوذناپذیری مختلی دارند که باعث می‌شود پوست آن‌ها رطوبت را حفظ کند. همزمانی که رطوبت از پوست خارج می‌شود، پوست کم آب می‌شود و باعث می‌شود پوست، چربی بیشتری تولید کند. این یک چرخه معیوب است و تنها راه مقابله با آن، این است که عمل آبرسانی و رطوبت رسانی را برای پوست خود انجام دهید. به دنبال آبرسان‌ها و مرطوب کننده‌های مبتنی بر آب و غیر کومدون زا باشید. با استفاده از محصولات مبتنی بر آب ، سبکی را روی پوست خود احساس می‌کنید و منافذ شما را مسدود نمی‌کنند.

 

بهترین آبرسان پوست

 

چگونه می توان فهمید که یک محصول عمل آبرسانی یا مرطوب کنندگی را انجام می‌دهد

 وقتی صحبت از هیدراته نگه داشتن پوست می‌شود، استفاده از کدام  محصول بهتر است: آبرسان یا مرطوب کننده؟ پاسخ احتمالا هر دو است. همانطور که در مطالب فوق ذکر شد، همه چیز به نوع پوست شما بستگی دارد و اکثر کرم‌های رایج، هر دو محصول، عمل آبرسانی و مرطوب سازی پوست را انجام می‌دهند. اما اگر از علاقه مندان به استفاده از محصولات مراقبت از پوست هستید که به محصولات تکی و روتین‌های 10 مرحله ای توجه می‌کنید، ممکن است در استفاده از آنها دچار اشتباه شوید.

در اینجا یک جدول بر اساس ترکیبات آبرسان و مرطوب کننده آورده شده است که به شما در شناخت عملکرد ترکیبات سازنده محصولات کمک می‌کند.

ترکیباتمرطوب کننده (نفوذناپذیری) یا آبرسان (مرطوب کننده)
هیالورونیک اسیدآبرسان 
گلیسیرینآبرسان 
آلوئه وراآبرسان 
عسلآبرسان 
آجیل یا دانه، مانند مرطوب کننده نارگیل، بادام، کنفروغن‌های گیاهی
 کره شیمرطوب کننده
 اسکوالن، جوجوبا، گل رز، مرطوب کننده درخت چایروغن های گیاهی
موسین حلزونآبرسان 
 روغن معدنیمرطوب کننده
 لانولینمرطوب کننده
اسید لاکتیکآبرسان 
 اسید سیتریکآبرسان 
سرامید سرامیدها سد پوست را تقویت می‌کنند تا از از دست دادن رطوبت جلوگیری کنند

 

همچنین استفاده از مرطوب کننده و آبرسان فاقد ضرر برای پوست می‌باشند. در صورتی که از مرطوب کننده‌هایی مانند هیالورونیک اسید استفاده می‌کنید، ابتدا عمل آبرسانی را انجام دهید، سپس برای ایجاد حفاظ پوستی قوی، ازیک محصول جذبی مانند روغن‌های گیاهی استفاده کنید. یا اگر می‌خواهید به روشی ساده، عمل آبرسانی را انجام دهید، به دنبال محصولی باشید که هر دو عمل را انجام دهد. ماسک‌های صورت گزینه‌ای عالی برای آبرسانی و مرطوب‌کردن پوست شما، فقط با استفاده از یک محصول هستند. اگر می‌خواهید پوستی شفاف و هیدراته در تمام طول سال داشته باشید، پاسخ، هرگز استفاده از یک نوع محصول نیست. به هر حال، قطعاً زمانی وجود خواهد داشت، مانند فصل زمستان، که در آن باید آبرسانی و مرطوب‌سازی را برای پوستتان انجام دهید. نکته مهم، توجه به زمان استفاده از هر نوع محصول است که باید به آن توجه داشته باشید.

نتیجه‌گیری

محصولاتی که عمل مرطوب سازی پوست را انجام می‌دهند، آبرسان و مرطوب کننده با عملکرد مشابهی هستند، اما اثرگذاری آنها بر پوست متفاوت است. به منظور حفظ رطوبت پوست، مرطوب‌کننده‌ها با ایجاد مانعی  روی پوست، رطوبت پوستی را حفظ کرده و پوست را نرم‌تر می‌کنند. آبرسان‌ها، رطوبت موجود در محیط یا پوست را جذب می‌کنند تا رطوبت پوستی را حفظ کنند.

پرسش و پاسخ

1. فواید و عوارض آبرسانی به پوست چیست؟

عمل آبرسانی باعث زیبایی و شادابی پوست می‌شود، همچنین با استفاده از محصولات آبرسان، چین و چروک سطحی پوست هم کاهش می‌یابد. این محصولات عارضه‌ای هم ندارد.

2. آیا آبرسان باعث تیرگی پوست می‌شود؟

در صورتی که آبرسان مناسب و باکیفیتی تهیه کرده باشید که متناسب با نیاز پوست شما طراحی شده، امکان بروز تیرگی در پوست وجود ندارد. بالعکس آبرسانی به پوست باعث شفافیت پوست شده و  تیرگی و لک‌های آن را به مرور زمان محو می‌کند. البته تمام این موارد بستگی به انتخاب آبرسان مناسب و نحوه استفاده از آن دارد.

 

منبع

 Hydrating and Moisturizing Differences 

 

دیدگاه (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

کلید ESC برای خروج فشار دهید