هدر دسکتاپ سبز هدر موبایل سبز

ویتامین سی و تاثیر فوق العاده آن برای پوست

ویتامین C و تاثیرات شگفت انگیز آن بر روی پوست

امروزه ویتامین سی، نه تنها بخش مهمی از رژیم غذایی ما به حساب می آید، بلکه در روتین روزانه پوستی ما نیز به یک نیاز ضروری بدل شده است. اولین دلیل شهرت ویتامین سی درمان و جلوگیری از بیماری اسکوربوت (بیماری ناشی از کمبود ویتامین سی) بوده، اما اکنون می­‌دانیم که ویتامین سی ویژگی های بسیار مهم‌تری نیز دارد. 

ویتامین سی به عنوان یک منبع نامتناهی از آنتی اکسیدان شناخته می­‌شود که باعث سلامت و همچنین درخشان شدن پوست می­‌شود. نیاز روزانه بدن شامل ترکیبی از مواد مغذی در مقادیر مختلف است تا بتواند بهترین عملکرد خود را داشته باشد. ویتامین سی نه تنها یک ماده مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی محسوب می­‌شود، 

بلکه ویژگی­های بیشتری نیز برای ارائه دارد. همانطور که گفته شد، وقتی در مورد سلامت پوست صحبت می کنیم، ویتامین سی می­‌تواند نقش بسیار مهمی در این زمینه داشته باشد. ویتامین سی نقش تعیین ­کننده در محافظت از رنگ طبیعی پوست و جوان‌سازی آن دارد، تفاوتی ندارد این ماده به صورت غذا مصرف شود یا به صورت موضعی و به شکل کرم و سرم.

 مصرف ویتامین سی یک بخش ضروری از روتین مراقبت از پوست است، زیرا وقتی که مقدار زیادی ویتامین سی در پوست شما ذخیره شود، این مهم، به جوانسازی و محافظت از رنگ پوست شما کمک می کند. ویتامین سی باید بخشی از رژیم مراقبت از پوست شما باشد، به همان اندازه که شستن صورت یا استفاده از کرم ضد آفتاب مهم است.

آنچه در این مقاله می خوانیم :

  • شاخص ترین فواید مصرف ویتامین C برای پوست
  • نیاز روزانه ویتامین سی چه مقدار است؟
  • دیگر فواید مصرف ویتامین C بر روی پوست
  • انتخاب محصول مناسب ویتامین C برای مراقبت از پوست

شاخص ترین فواید مصرف ویتامین C برای پوست

جلوگیری از آسیب نور خورشید: قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش، باعث آزاد شدن رادیکال های آزاد می­‌شود که این امر می­‌تواند منجر به تخریب سلول ها و کلاژن پوست شود. همچنین، این اتفاق باعث بروز التهابات پوستی می‌شود و می‌تواند منجر به مشکلات پوستی دیگری مانند پیری پوست، پیدایش لکه های پوستی و غیره شود. همانطور که گفته شد، ویتامین سی یک آنتی­ اکسیدان بسیار قوی است که عمل خنثی سازی رادیکال‌های آزاد را به عهده دارد. از این رو این ماده با کاهش التهاب پوست، از سلول‌های پوست در برابر آسیب محافظت می‌کند. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که ویتامین سی مصرف می‌کنند، علائم پیری و بیماری پوستی آن­ها با تاخیر مواجه می­‌شود.

بهبود قدرت و استحکام: ویتامین سی، نه تنها در جلوگیری از آسیب های ناشی از آفتاب مفید است، بلکه به فعال کردن فیبروبلاست که به نوبه خود عمل کلاژن سازی را انجام می­‌دهد، کمک می‌کند. این باعث می شود پوست سفت­‌تر به نظر برسد و علائم پیری را کاهش دهد.

تسریع درمان و بهبود پوست: بریدگی‌ها و سوختگی‌ها، هر چند جزئی باشند، در بیشتر مواقع می‌توانند از خود جای زخم باقی بگذارند. در اینجا ویتامین سی در ترمیم پوست آسیب دیده نقش مهمی را ایفا می کند. «کراتینوسیت ها» سلول هایی هستند که زخم روی سطح پوست را می بندند. ویتامین سی به شکل گیری این سلول ها کمک می کند. اگرچه مصرف مقادیر بیشتر ویتامین سی روند بهبودی را تسریع نمی­‌بخشد، اما عدم دریافت کافی آن، قطعاً می تواند روند بهبودی را به تاخیر بیندازد.

 

 فواید مصرف ویتامین C برای پوست

 

نیاز روزانه ویتامین سی چه مقدار است؟

مصرف روزانه توصیه شده ویتامین سی برای مردان 90 میلی گرم و  برای زنان 75 میلی گرم می­‌باشد. مواد غذایی مانند: فلفل سبز، کلم بروکلی، پرتقال، پاپایا، توت فرنگی و طالبی منبع سرشاری از ویتامین سی به شمار می­‌روند. تحقیقات متعددی نشان داده است که مصرف هم زمان دو آنتی اکسیدان می‌­تواند محافظت مناسب­تری در برابر هر نوع آسیب اشعه ماوراء بنفش ایجاد کند. بنابراین مصرف میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین ای (E) مانند بادام، کره بادام زمینی و تخمه آفتابگردان را در کنار مواد غذایی غنی از ویتامین سی را در اولویت قرار دهید.

 

 

دیگر فواید مصرف ویتامین C بر روی پوست

محافظت آنتی اکسیدانی: ویتامین سی نه تنها در صورت مصرف بلکه در صورت استفاده موضعی بر روی پوست، با جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد، به عنوان یک آنتی اکسیدان عالی عمل می کند.  ویتامین سی به اشکال مختلف در طیف وسیعی از سرم ها موجود است. بهترین گزینه برای مصرف موضعی ویتامین سی، فرم اسید ال اسکوربیک است، زیرا این دسته، توانایی نفوذ به مراتب عمیق تری به لایه های پوست را دارند. اگرچه این یک امر اثبات شده است که استفاده از کرم ضد آفتاب بهترین گزینه برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش است، اما استفاده مقدار کمی از سرم حاوی ویتامین سی قبل از آن، تأثیر بیشتری برای جلوگیری از آسیب های ناشی از نور خورشید ایجاد می کند.

بهبود علائم پیری: تحقیقات به وضوح نشان می­‌دهد که لوسیون­ها و کرم­های حاوی ویتامین سی با تحریک فیبروبلاست، در کلاژن­سازی نقش دارند. تولید کلاژن به تاخیر و کاهش علائم پیری مانند پیدایش چین و چروک و غیره کمک می­‌کند.

یکنواخت شدن بافت پوستی: ویتامین سی نه تنها باعث به تاخیر انداختن علائم پیری می­‌شود، بلکه تولید بیش از حد سلول های رنگدانه ملانین (رنگ سیاه و لکه های سیاه روی پوست) را نیز محدود می کند، بنابراین در طولانی مدت، به کاهش لکه­‌های تیره پوست کمک می­‌کند. سعی کنید همیشه با متخصصان پوست مشورت کنید تا بهترین رژیم را با توجه به شرایط پوستی به شما ارائه دهند. به طور مثال، مشاهده شده است که ویتامین سی در ترکیب با عصاره سویا و شیرین بیان عملکرد بهتری دارد.

فواید ویتامین سی برای مو: ویتامین سی نه تنها برای پوست مفید است، بلکه می­تواند مکمل مناسبی برای مراقبت­‌های مربوط به مو نیز باشد زیرا همانطور که پیش­تر ذکر شد، یک جزء مهم برای ساخت کلاژن است. ویتامین سی می­‌تواند برای جذب پروتئین آهن غیر هِمی (non-heme iron proteins)، که یک ماده معدنی مهم برای رشد مو است، مفید واقع شود.

انتخاب محصول مناسب ویتامین C برای مراقبت از پوست

در درجه اول پیشنهاد می­‌شود که وجود اسید  اسکوربیک را در لیست مواد تشکیل دهنده محصول مورد نظر بیابید. از آنجایی که ویتامین سی در ترکیب با ویتامین ای (E) بهتر عمل می کند، پس به دنبال محصولاتی باشید که حاوی آلفا توکوفرول است که شکل فعال ویتامین ای (E) محسوب می ­شود. توجه داشته باشید که محصول انتخابی خود را با وسواس خاصی انتخاب کنید یا قبل از انتخاب با متخصص پوست خود مشورت کنید. نگهداری از محصول نیز امر مهمی است زیرا اسید اسکوربیک در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید به سرعت تجزیه می شود، بنابراین محصولاتی با بسته بندی شیشه ای مات انتخاب کنید و آنها را حدالامکان از معرض نور خورشید دور نگه دارید.

 

منبع:  Samplius

دیدگاه (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

کلید ESC برای خروج فشار دهید