ارسال و فروش ویژه دسکتاپ ارسال و فروش ویژه موبایل

تونر چیست ؛ درخشش را به پوست خود هدیه دهید

تونر صورت؛ فواید و کاربرد تونر صورت

اغلب خانم‌هایی که علاقه‌مند به استفاده از محصولات پوستی هستند، با انواع تونر پوست آشنا می‌باشند. با این حال، ممکن است از خود بپرسید که تونرها واقعا چه کاری انجام می‌دهند؟ امروزه، هدف از افزودن تونرها به روتین پوستی، تغذیه پوست از طریق هیدراتاسیون (آبرسانی) و مواد مغذی است. برخی از تونرها، حتی‌ می‌توانند مشکلات پوستی خاصی مانند آکنه و آسیب‌های ناشی از نور خورشید را درمان کنند. انواع تونرهای متعادل‌ کننده، لایه‌‌ بردار، آبرسان، مرطوب‌ کننده، روشن‌ کننده، ضد جوش و ضد پیری برای انواع مختلف پوست مناسب هستند. «ونسا توماس»، شیمیدان متخصص در محصولات آرایشی، توضیح می‌دهد: «تونرهای مدرن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که لطافت و نرمی بیشتری را در پوست ایجاد می‌کنند. در اینجا نکاتی در مورد مزایای اصلی استفاده از تونر آورده شده است.

 

تونر

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • تونر چیست
  • اهداف استفاده از تونر پاک کننده صورت
    • پاکسازی عمیق
    • متعادل‌ سازی پوست صورت
    •  سطوح pH متعادل پوست
  • چگونه تونر را به روتین خود اضافه کنید
  • نحوه استفاده از تونر صورت
  • بهترین زمان استفاده از تونر صورت
  • انتخاب تونر پاک کننده صورت
  • انواع تونر صورت
    •  بهترین تونر صورت برای پوست های چرب
    •  بهترین تونر صورت برای پوست‌های مستعد آکنه
    •  بهترین تونر صورت برای پوست خشک
    •  بهترین تونر صورت برای پوست مختلط
  • نتیجه‌گیری
  • پرسش و پاسخ

تونر چیست

تونر، یکی ازمحصولات کاربردی پاک‌ کننده پوست صورت است که ناخالصی‌ها، آلودگی‌ها، مواد شیمیایی و آرایشی را از روی پوست پاک می‌کند. تونر‌ها به صورت محلول هستند و بعد از پاک‌کردن آرایش و شستن پوست، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این محصولات پا‌ک‌کننده پوست دارای مزایا و عوارض مصرفی هستند:

مزایا:

  • کنترل و کاهش جوش صورت
  • کنترل میزان قلیایی پوست
  • آبرسانی پوست
  • جذب راحت‌تر مرطوب‌ کننده‌ها به پوست
  • ایجاد یک لایه حفاظتی برای پوست

استفاده از تونر برای پاکسازی پوست ممکن است در برخی افراد، عوارض و حساسیت‌هایی برای پوست ایجاد کند که شامل موارد زیر می‌باشد:

عوارض جانبی:

  • پوسته شدن پوست صورت 
  • قرمزی پوست
  • خشکی پوست
  • التهاب و خارش پوست
  • چروک‌های ریز 

 

 

اهداف استفاده از تونر پاک کننده صورت

پاکسازی عمیق

مزایای تجدید پاکسازی برای پوست اکنون به خوبی شناخته شده است. اما آیا می‌دانستید که تونرها می‌توانند پاکسازی مجدد مورد نظر پوست شما را انجام دهند؟ استفاده از تونر پاک کننده صورت، هر گونه آرایش باقی‌مانده روی پوست شما را  پاک می‌کند. بعلاوه، تونرها قابلیت پاک‌ کنندگی چربی و آلودگی اضافی تجمع‌یافته بر روی پوست در طول روز یا شب  را دارند.

متعادل‌ سازی پوست صورت

تونرها علاوه بر انجام پاکسازی مجدد صورت، همچنین برای بازسازی پوست از طریق مواد مغذی موثر هستند که این مواد مغذی بطور معمول با استعمال پاک کنند‌ه‌های معمول از بین می‌روند. نتیجه استفاده از این تونرها،  اغلب نرمی و یکنواختی بیشتر پوست می‌باشد. مصرف بهترین تونر صورت، حتی می‌تواند به مشکلات حاد پوست مانند قرمزی پوست کمک کند.

 سطوح pH متعادل پوست

پوست به طور طبیعی اسیدی و با سطح pH در حدود 4.7 می‌باشد. اما برخی از صابون‌ها و پاک کننده‌ها ماهیت قلیایی دارند. استفاده از محصولی با سطح pH بسیار متفاوت با پوست شما، می‌تواند عملکرد معمول پوست را مختل کند و به طور بالقوه، منجر به خشکی، چرب شدن یا تحریک پوست شود. اگرچه PH پوست شما در عرض چند ساعت بهبود می‌یابد، اما می‌توان از یک تونر برای متعادل کردن سریع سطح پوست استفاده کرد. استفاده از تونر همچنین به جذب بهتر سایر محصولات کمک می‌کند. خشک بودن پوست، باعث جذب ناخالصی‌ها و ذرات آلوده به پوست می‌شود، سایر مواد فقط بر روی سطح پوست قرار می‌گیرند. با این حال، هنگامی که آبرسانی پوست با مصرف تونر انجام می‌شود، ترکیبات موجود در تونر، می‌توانند به پوست نفوذ کنند و موثرتر عمل کنند.

چگونه تونر را به روتین خود اضافه کنید

تا زمانی که استفاده از تونر برای پوست شما مفید بوده و عوارضی ایجاد نکند، شما می‌توانید صبح و شب از یک تونر استفاده کنید. «توماس» توصیه می‌کند که تونر را به آرامی به روتین خود اضافه کنید و با یک متخصص پوست مشورت کنید، به خصوص اگر پوست خشک یا حساسی دارید، بهتر است تونر را یک بار در روز یا یک روز در میان استفاده کنید. اگرچه برخی افراد، زیاد به این موضوع توجهی ندارند، اما روتین صبحگاهی می‌تواند عرق و سایر آلودگی‌های شبانه پوست را از بین ببرد. افرادی که پوست چرب یا همراه با آکنه دارند، برای کاهش جوش‌های پوستی خود، ممکن است بخواهند دو بار در روز از تونر پاک کننده صورت استفاده کنند. با این حال، اگر پوست شما خشک یا تحریک شده است، یک بار استفاده در روز کافی است. اگر در هنگام استفاده از تونرها دچار مشکل می‌شوید، ممکن است لازم باشد محصول مورداستفاده خود را تغییر دهید. پس از آن، می‌توانید از سایر محصولات روتین مراقبت از پوست خود(مراقبت‌های اولیه مانند مرطوب‌ کننده و ضدآفتاب یا درمان‌های هدفمند مانند سرم‌ها) استفاده کنید.

نحوه استفاده از تونر صورت

استفاده از تونر پاک کننده صورت به دو روش انجام می‌شود: 

  • روش اول: یک پد پنبه ای را با تونر آغشته کنید، سپس آن را روی صورت خود بکشید. به سمت بیرون حرکت کنید و از نواحی حساسی مانند چشم اجتناب کنید.
  • روش دوم: دست خود را با چند قطره تونر آغشته کرده و به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید. 

همچنین می‌توانید با استفاده از همین روش‌ها، تونر را به گردن و ناحیه زیر گردن خود ماساژ دهید.

بهترین زمان استفاده از تونر صورت

مهمترین کاربرد تونر، پاکسازی پوست و زدودن آلودگی‌ها و مواد آرایشی می‌باشد، بنابراین قبل از استفاده، حتما باید مواد آرایشی از روی صورت پاک شود. بعد از پاک کردن مواد آرایشی و شستن صورت، محلول تونر پاک کننده صورت را بر روی پوست ماساژ دهید. بهترین زمان مصرف تونر، قبل از خواب و در انتهای شب می‌باشد؛ بدین دلیل که در هنگام خواب، پوست در حالت استراحت و ریکاوری است.

انتخاب تونر پاک کننده صورت

امروزه، تونرها با سه نوع ترکیبات اصلی در بازار موجود هستند:

  • تونر صورت با فرمول‌های مبتنی بر الکل
  • تونر صورت بر پایه گلیسیرین یا گلیکول
  • تونر صورت بر پایه آب

برای کاهش خطر تحریک شدن پوست، تونر مبتنی بر آب را بدون الکل، عطر یا مواد حساسیت‌زا انتخاب کنید.

 

skin toner

 

انواع تونر صورت

بهترین تونر صورت برای پوست چرب

همه تونرها توانایی از بین بردن چربی اضافی پوست را دارند. اما برای مشاهده اثربخشی بیشتر، تونر مات کننده حاوی اسید سالیسیلیک و اسید گلیکولیک را برای لایه برداری امتحان کنید. اگر می‌خواهید منافذ پوست خود را کاهش دهید، نیاسینامید یک ماده مفید برای کاهش جوش پوستی است که باید آن را امتحان کنید. تونر متعادل کننده حاوی نیاسینامید، آنتی اکسیدان‌ها و عصاره‌های گیاهی، کاهش دهنده منافذ پوست، برای کاهش چربی و ایجاد پوستی شفاف‌تر و صاف‌تر است.

بهترین تونر صورت پوست‌های مستعد آکنه (تونر ضدجوش)

اگر پوستتان مستعد لک یا جوش‌های کامل آکنه است، به دنبال یک فرمول سبک و ملایم باشید. هنگام استفاده از محصولات پوستی تمام تلاشتان این است که پوستتان دچار حساسیت نشود، بنابراین بهتر است از تونرهای حاوی ترکیبات الکلی دوری کنید. برای ترمیم  پوست آسیب دیده و کاهش چربی که می‌‍تواند منافذ را مسدود کند، یک تونر حاوی 1% یا 2% اسید آلفا هیدروکسی را امتحان کنید. تونر Mario Badescu Glyuolic Acid Toner، یک گزینه ملایم و بدون الکل است.

بهترین تونر صورت برای پوست خشک

«توماس» می‌گوید: برای انواع پوست‌های خشک، بهترین تونر صورت حاوی مرطوب‌ کننده توصیه می‌شود. مرطوب‌ کننده‌ها موادی هستند که در ترکیبات لوسیون‌ها و پاک کننده‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند که با جذب مولکول‌های آب، پوست را آبرسانی می‌کنند. در هنگام انتخاب محصول، از خریداری تونرهای حاوی مواد محرک پوست مانند الکل، که می‌تواند پوست شما را خشک کند، اجتناب کنید و به دنبال مواد تسکین دهنده و مرطوب کننده مانند اسید هیالورونیک، ویتامین E و گلیسیرین باشید. برای این منظور، لوسیون شیری مانند Lancôme's Tonique Confort را امتحان کنید.

بهترین تونر صورت برای پوست مختلط

برای پوست مختلط، بهترین تونر صورت موجود می‌باشد. تونرهای مناسب پوست مختلط، دارای فرمولی  هستند که چربی اضافی را از بین می‌برند و در عین حال پوست را هیدراته نگه می‌دارند. لوسیون «تونینگ کلارینز»، محلولی متعادل، بدون الکل و حاوی عصاره ریشه عنبیه و مریم گلی، برای طراوت پوست مناسب می‌باشد. هنگام بررسی سایر محصولات، به دنبال آنتی اکسیدان‌های مغذی و اسیدهای ملایم مانند هیالورونیک، سالیسیلیک و اسید لاکتیک باشید.

بهترین تونر صورت برای آسیب پوستی ناشی از نور خورشید یا سایر علائم پیری

آنتی اکسیدان‌ها یک عنصر کلیدی برای مبارزه با علائم پیری هستند. ویتامین‌های گروه C و E نه تنها از پوست شما در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کنند، بلکه توانایی ترمیم و اصلاح بخش آسیب‌دیده را نیز دارند. نتیجه استفاده از آنتی اکسیدان‌ها، یکنواخت شدن بافت و ظاهر پوست می‌باشد. برای آبرسانی پوست، اسید هیالورونیک حائز اهمیت است، در حالی که اسید گلیکولیک می‌تواند به لایه برداری و تولید کلاژن کمک کند. واضح است که تونرها با فرمولاسیون جدید و ترکیبات مختلف، نسبت به تونرهای قدیمی تفاوت چشمگیری داشته و برای کاربری‌های مختلف پوست، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین از امتحان کردن تونرها نترسید. با این حال، اگر بیماری پوستی دارید که پوستتان به راحتی تحریک می‌شود، مانند بیماری پوستی روزاسه، قبل از استفاده از تونر پاک کننده صورت با یک متخصص پوست مشورت کنید.

نتیجه‌گیری

تونرهای پوست در تغذیه پوست از طریق هیدراتاسیون و مواد مغذی موثر هستند که با هدف پاکسازی عمیق، متعادل‌ سازی پوست صورت و متعادل نمودن سطح PH پوست، در روتین پوستی قرار می‌گیرند. تونرها حاوی ترکیبات مختلفی هستند که با توجه به نوع و شرایط پوست، مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع تونرهای متعادل‌کننده، لایه‌ بردار، آبرسان، مرطوب کننده، روشن‌ کننده، ضدجوش و ضد پیری، برای انواع مختلف پوست مناسب هستند.

پرسش و پاسخ

1. تاثیر مصرف تونر صورت، چه زمانی مشخص می‌شود؟ 

بطور معمول، یک یا دو هفته بعد از مصرف روزانه تونر، تغییرات محسوسی را در پوست خود احساس می‌کنید و پوست شفاف‌تر و درخشان‌تر می‌شود. 

2. استفاده از تونر برای چه افرادی مناسب است؟

به دلیل تاثیرات چشمگیر تونر در پاکسازی صورت، آبرسانی و روشن شدن پوست، به همه افراد توصیه می‌شود که تونر پاک کننده صورت را در روتین پوستی خود قرار دهند. اما افرادی که دارای پوست چرب هستند، برای کنترل میزان چربی پوست، هر روز باید از تونر استفاده کنند.

3. آیا تونرها می‌توانند جایگزینی برای شوینده‌های پوستی باشند؟

خیر، عملکرد شوینده‌های معمولی و صابون‌ها مانند تونرها نیست و نمی‌توانند به منافذ پوستی نفود نمایند. بنابراین قابلیت پاکسازی ناخالصی‌ها و آلودگی‌های تجمع یافته در منافذ پوست را ندارند. به همین دلیل شوینده‌های معمولی، کارایی و تاثیرگذاری تونرها را نداشته و نمی‌توانند پاکسازی پوست را به خوبی انجام دهند.

منبع

The Benefits Of Skin Toner

دیدگاه (1)

  •  فاطمه قنبری

    فاطمه قنبری

    30 تیر 1403 در 04:41

    سلام . بعد از پاکسازی پوست با تونر ، برای پوست چرب از مرطوب کننده هم باید استفاده کرد؟

  • داروخانه حاتم

    داروخانه حاتم

    01 مرداد 1403 در 01:47

    سلام وقت بخیر.بله بعد از هر شستشویی باید استفاده کرد

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

کلید ESC برای خروج فشار دهید