هدر دسکتاپ سبز هدر موبایل سبز

8 خاصیت شگفت انگیز روغن آرگان برای پوست

روغن آرگان؛ 8 خاصیت شگفت انگیز آن بر پوست 

روغن آرگان، بعنوان نوعی عصاره گیاهی کاربردی شناخته‌ شده است که در زمینه دارویی و غذایی مصرف بسیار زیادی دارد. این روغن، بیشتر به عنوان روغن خالص در بازار موجود می‌باشد که در زمینه دارویی برای پوست، می‌تواند مستقیماً به صورت موضعی (مستقیم روی پوست) استفاده شود. همچنین دارای مزایای زیادی برای سلامتی می‌باشد که ما در این مقاله قصد داریم خواص روغن آرگان برای پوست را معرفی کنیم. محافظت از پوست در برابر نور خورشید، اثرات ضد پیری، درمان بیماری‌‌های پوستی و آبرسانی به پوست، از خواص روغن آرگان برای صورت می‌باشد و همچنین تسریع درمان زخم، رفع و جلوگیری از ایجاد ترک بدن و کاهش چربی پوست نیز از مزایای دیگر این روغن، قابل ذکر هستند.

 

 

 

آنچه در این مقاله می‌خوانیم :

  • روغن آرگان چیست؟
  • خواص روغن آرگان برای پوست
    • محافظت در برابر نور خورشید
    • رطوبت رسانی به پوست
    •  درمان مشکلات پوستی
    • تسریع بهبود و درمان جای زخم
    • تسکین اگزمای پوستی 
    • رفع و جلوگیری از ایجاد ترک بدن 
    • اثرات ضد پیری 
    • کاهش چربی پوست 
  • عوارض و خطرات روغن آرگان برای پوست
  • نتیجه گیری
  • پرسش و پاسخ

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان از هسته‌هایی که برروی درخت آرگان می‌رویند، استخراج می‌شود. این درخت بومی خاک کشور مراکش می‌باشد. آرگان به طور معمول بصورت فرم روغن در بازار به فروش می‌رسد و می‌توان آن را به صورت موضعی و مستقیم، استعمال کرد. آرگان هم‌چنین به صورت کپسول خوراکی، ترکیب مجزا در نرم کننده‌، شامپو و صابون وجود دارد. تابه حال، این روغن برای تقویت وضعیت پوست، مو و ناخن، به هر دو صورت خوراکی و موضعی استفاده شده و مزایای این روغن به همراه ویتامین‌های موجود، آن را به ترکیبی بسیار قوی برای تقویت وضعیت پوست تبدیل کرده است.

خواص روغن آرگان برای پوست

 محافظت در برابر نور خورشید

زنان مراکشی به مدت طولانی از روغن آرگان، برای محافظت پوست خود در برابر نور خورشید استفاده کرده‌اند. طی تحقیقی در سال 2013، دانشمندان به خاصیت آنتی اکسیدانی این روغن پی بردند. این خاصیت، پوست را در برابر رادیکال‌های آزاد محفوظ نگه می‌دارد و در نتیجه بر روی پوست جای سوختگی و هایپرپیگمنتیشن (لکه و تیرگی) به وجود نمی‌آید. طبق گفته‌ی دانشمندان، یکی دیگر از خواص روغن آرگان که بصورت بلندمدت موثر خواهد بود، جلوگیری از بروز سرطان پوست می‌تواند باشد.

 

روغن آرگان

خرید بهترین ضدآفتاب حاوی روغن آرگان از داروخانه حاتم

 

رطوبت رسانی به پوست

رایج‌ترین دلیل استفاده از روغن آرگان، خاصیت مرطوب کنندگی آن است. به همین دلیل شما این روغن را در ترکیبات اکثر لوسیون‌ها، صابون‌ها و نرم‌کننده‌ها مشاهده می‌کنید. برای استفاده از خاصیت رطوبت رسانی این روغن، می‌توانید به صورت موضعی آن را استعمال کنید و یا به صورت خوراکی همراه با مکمل‌های روزانه مصرف کنید. وجود ویتامین E به مقدار زیاد در آرگان، یکی از دلایل اصلی قدرت مرطوب کنندگی این محصول می‌باشد.

 

روغن آرگان برای صورت

خرید بهترین محصولات آبرسان پوست حاوی روغن آرگان از داروخانه حاتم

درمان جوش و آکنه

آکنه هورمونی، اغلب نتیجه سبوم اضافی است که توسط هورمون‌ها ایجاد می‌شود. روغن آرگان دارای اثرات ضد سبوم است که می‌تواند به طور موثر، مقدار سبوم روی پوست را تنظیم کند. در نتیجه می‌تواند به درمان انواع مختلف آکنه کمک کند و پوستی صاف‌تر و یکنواخت به شما هدیه کند. روزانه حداقل دو بار روغن آرگان –یا کرم‌های صورت حاوی روغن آرگان را مستقیماً روی پوست خود ماساژ دهید. بعد از گذشت چهار هفته، نتایج استفاده از این روغن را بر روی پوستتان مشاهده خواهید کرد.

درمان عفونت‌ها و قارچ پوستی 

یکی از کاربردهای سنتی روغن آرگان برای درمان عفونت های پوستی است. روغن آرگان خاصیت ضد باکتریایی داشته و همچنین برای از بین رفتن قارچ‌های پوستی موثر است. بنابراین می‌تواند به درمان و پیشگیری از عفونت‌های باکتریایی و قارچی پوست کمک کند. روغن آرگان را حداقل دو بار در روز به صورت موضعی روی ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید.

 درمان مشکلات پوستی

روغن آرگان به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، به درمان بیماری‌هایی نظیر پسوریازیس و رزاسه کمک خواهد کرد. برای دریافت بهترین نتیجه، روغن خالص را بصورت موضعی مستقیماً روی لکه‌های پوستی که تحت تأثیر پسوریازیس قرار گرفته اند، ماساژ دهید. روزاسه ممکن است با مصرف مکمل‌های خوراکی  به بهترین شکل درمان شود.

 تسریع بهبود و درمان جای زخم

آنتی اکسیدان‌ها ترکیبات بسیار قدرتمندی هستند. ترکیب آنتی اکسیدان‌ها با ویتامین E در روغن آرگان، باعث تسریع روند درمان زخم و اسکار می‌‌شود. با مصرف منظم مکمل‌های این روغن، از خواص روغن آرگان در کل بدن بهره‌مند شوید.

تسکین اگزمای پوستی 

اگزمای پوستی یا آتوپیک درماتیت (Atopic Dermatitis) نوعی بیماری پوستی است که علائمی مانند خارش، خشکی بیش از حد و قرمزی پوست به همراه دارد. بر اساس مطالعات انجام شده، استعمال موضعی روغن آرگان برروی نقاط دارای اگزما، به درمان آن کمک خواهد کرد که این خاصیت، به دلیل وجود ویتامین E و خواص ضد التهابی آن می‌باشد. طی یک آزمایش توسط “سازمان NIH ”، موسسه ملی سلامت ایالات متحده آمریکا، که در سال 2016 بر روی افراد دارای اگزما انجام شد، افرادی که ویتامین E استفاده کرده بودند، علائم اگزمای آن‌ها با سرعت بیشتری نسبت به افرادی که استفاده نکرده بودند، کاهش یافته بود.

رفع و جلوگیری از ایجاد ترک بدن

ترک بدن به طور معمول در زمان بارداری و کاهش زیاد وزن ایجاد می‌شود، اما ممکن است بر روی پوست هر فردی ایجاد شود. طبق مطالعاتی که در سال 2016 توسط «موسسه ملی سلامت آمریکا» انجام شد، کرم‌های حاوی روغن آرگان، به الاستیسه بودن پوست کمک کرده و در نتیجه باعث پیشگیری و در آخر باعث رفع ترک بدن (Stretch Mark) خواهد شد.

اثرات ضد پیری 

از گذشته تا امروز، خواص روغن آرگان دردرمان پیری پوست تایید شده است. براساس مطالعات انجام شده بر خانم‌هایی با سنین بالا، محققان دریافتند که ترکیب کردن روغن خوراکی و آرایشی آرگان، منجر به افزایش قابل توجهی در انعطاف پذیری پوست می‌شود که بعنوان یک روش درمانی طبیعی موثر ضد پیری ارائه شده است. شما می‌توانید با استفاده موضعی این روغن روی پوست، مصرف منظم مکمل‌های خوراکی یا استعمال هر دو، از فواید آن بهره‌مند شوید.

 

روغن آرگان برای پوست

خرید بهترین محصولات ضدپیری پوست حاوی روغن آرگان از داروخانه حاتم

کاهش چربی پوست 

پوست برخی افراد بصورت طبیعی، دارای چربی بیشتری نسبت به سایرین می‌باشد که این افراد همیشه بدنبال راه حلی موثر برای کاهش چربی پوست خود هستند. آرگان با دارا بودن خاصیت کاهندگی میزان سبوم پوستی، می‌تواند به کاهش سبوم کل و کاهش چربی پوست کمک کند. براساس مطالعات انجام شده، استفاده دو بار در روز از کرم حاوی روغن آرگان، باعث کاهش فعالیت قابل توجه سبوم و چربی آن در عرض تنها چهار هفته می‌شود.

 

خواص روغن آرگان

 

عوارض و خطرات روغن آرگان برای پوست

روغن آرگان برای اکثر افراد خطری نداشته، اما ممکن است برخی افراد عوارض جانبی کمی مشاهده کنند. افرادی که دارای حساسیت به آجیل‌های درختی مانند بادام، گردو و .... هستند، ممکن است به استعمال روغن بصورت موضعی حساسیت نشان داده و جوش‌های کوچکی در محل استعمال بروز دهد. اگر دارای حساسیتی از این قبیل هستید، بهتر است قبل از استفاده از روغن بر روی کل سطح پوست، آن را بر روی نقطه‌ی کوچکی از پوست تست کرده و در صورت قرمز شدن و بروز حساسیت در آن نقطه، از استعمال آن اجتناب کنید. مصرف این روغن به صورت خوراکی نیز ممکن است باعث بروز ناراحتی‌های گوارشی مثل حالت تهوع، اسهال، از دست رفتن اشتها و همچنین برخی واکنش‌های پوستی مانند آکنه و جوش شود. در موارد بسیار نادر، افراد ممکن است عوارض جانبی شدیدتری را با مصرف مکمل خوراکی این روغن تجربه کنند که شامل گیجی، مشکل در خوابیدن، کسالت عمومی، هیجان بیش از حد، افسردگی و بی قراری می‌باشد. در صورت مشاهده هریک از این علائم، فورا مصرف آن را قطع کنید.

 

نتیجه گیری

روغن آرگان، چه به صورت موضعی و چه خوراکی مصرف شود، برای اکثر افراد بی خطر است. با توجه به خواص درمانی و ویتامین‌های موجود در آن، تاثیرات فوق العاده‌ای بر پوست دارد. با این حال، اگر چندین هفته از این روغن استفاده می‌کنید و هیچ تغییری در وضعیت پوست خود مشاهده نمی‌کنید، می‌توانید با متخصص مشورت کنید. ممکن است با توجه به وضعیت پوستی، نیاز به گزینه‌های درمانی دیگری داشته باشید و برای کمک به رفع مشکلات پوستی، داروهای تجویزی توصیه شود. به طور کلی این روغن برای اکثر افراد انتخابی سالم بوده و استفاده از آن علاوه بر مزیت‌های پوستی، به تقویت مو نیز کمک بسیاری خواهد کرد. البته لازم به ذکر است تاثیر این روغن آنی نیست و ممکن است حتی پس از گذشت 4 هفته تاثیری مشاهده نکنید.

پرسش و پاسخ

1. آیا می‌توان از روغن آرگان برای پوست‌های چرب استفاده نمود؟

بله. این روغن به روغن غیر کومدوژن معروف است، به این معنی که منافذ پوست شما را مسدود نمی‌کند. این روغن سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع است، بنابراین دارای سرعت جذب بسیار بالایی است.

2. بهترین روش نگهداری روغن‌های آرگان چیست؟

 این روغن باید در دمای اتاق نگهداری شود. اگر خیلی سرد شود، می‌تواند جامد شود، اما می‌توان با قرار دادن در دمای اتاق، به راحتی دوباره آن را به فرم معمول بازگرداند و بر خواص روغن‌ تأثیری نخواهد داشت. همچنین هرگز نباید در دمای بالا گرم شود، زیرا این کار، خواص روغن آرگان طبیعی و فواید سلامتی آن را از بین می‌برد. مانند تمام محصولات گیاهی، حالت طبیعی روغن‌های آرگان خالص زمانی است که مواد مغذی آن در حد مطلوب باشد.

3. ماندگاری روغن آرگان چقدر است؟

مدت ماندگاری این روغن، بین 12 تا 18 ماه می‌باشد که به زمان خریداری شما و تاریخ تولید درج شده بر روی محصول بستگی دارد.

 

منبع

 َArgan Oil Benefits

دیدگاه (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

کلید ESC برای خروج فشار دهید