ارسال و فروش ویژه دسکتاپ ارسال و فروش ویژه موبایل

ویتامین E : ازتقویت بینایی تا پیشگیری از آلزایمر

خواص ویتامین E و بهترین منابع آن

ویتامین E یکی از گروه‌های اصلی ویتامین‌ها و یک ریز مغذی ضروری است که در بسیاری از جنبه‌های سلامت بدن انسان نقش دارد. این ویتامین نه تنها دارای خواص آنتی اکسیدانی است، بلکه ممکن است به تقویت عملکرد سیستم ایمنی و پیشگیری در برابر بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و سرطان نیز کمک کند. به علاوه، ویتامین ای از جمله ویتامین‌هایی است که به طور گسترده در دسترس بوده و می‌توان آن را در انواع منابع غذایی و مکمل‌ها یافت. مصرف ویتامین E برای همه افراد و گروه‌های سنی توصیه می‌شود. در این مقاله طبق مطالعات انجام شده و نظریه‌های متخصصان، خواص ویتامین E بر سلامتی و برخی از تاثیرات و عوارض جانبی کلیدی بررسی می‌شود.

آنچه در این مقاله میخوانیم

  • ویتامین E چیست؟
  • 5 خواص ویتامین E برای سلامتی
    • محافظت از قلب
    • افزایش سلامت مغز
    • تقویت قدرت بینایی
    • بهبودی التهاب و ایمنی بدن
    • کاهش التهاب کبد 
  • موارد منع مصرف مکمل ویتامین E
  • پرسش و پاسخ

ویتامین E چیست؟

ویتامین E یک ترکیب محلول در چربی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می‌کند. هشت شکل شیمیایی مختلف از ویتامین E، از جمله توکوفرول‌ها و توکوترینول‌ها وجود دارد. با این حال، آلفا توکوفرول تنها شکلی از ویتامین E می‌باشد که در بدن انسان استفاده می‌شود.

ویتامین E در بسیاری از مکمل‌ها، به تنهایی یا همراه با سایر مواد مغذی و همچنین در بسیاری از منابع غذایی مانند آجیل، دانه‌ها و روغن‌های گیاهی موجود است. برخی از بهترین منابع ویتامین ای در رژیم غذایی عبارتند از:

  • روغن جوانه گندم
  • دانه‌های آفتابگردان
  • بادام
  • روغن آفتابگردان
  • روغن گلرنگ
  • روغن فندق

اگرچه کمبود ویتامین ای به ندرت دیده شده، اما ممکن است به دلیل برخی اختلالات یا ناهنجاری‌های ژنتیکی رخ دهد که بر جذب چربی یا انتقال ویتامین E مؤثر می‌باشد.

 

 

 

5 خواص ویتامین E برای حفظ سلامتی بدن

دریافت مکمل ویتامین E به میزان کافی فواید زیادی دارد. به گفته متخصصان، در اینجا چند مورد از مهمترین خواص ویتامین E آورده شده است.

مصرف ویتامین E در حفاظت از قلب

“ملانی مورفی ریشتر”، یک متخصص تغذیه در لس آنجلس می‌گوید: از مهمترین خواص ویتامین E، خاصیت ضد التهابی آن در نظر گرفته شده است."مورفی ریشتر" توضیح می‌دهد که ویتامین ای می‌تواند به اندوتلیوم یا پوشش داخلی رگ‌های خونی و  در نتیجه به کاهش تجمع پلاک در شریان‌ها کمک کند.

با این حال، در حالی‌که نگه داشتن سطح ویتامین E به مقدار کافی در خون ( از طریق رژیم غذایی و سبک زندگی ) ممکن است مفید باشد، اما مشخص نیست که عملکرد و تاثیر مکمل ویتامین E بر سلامتی بدن نتیجه یکسانی خواهد داشت. بر اساس یک بررسی در سال 2022، مطالعات نشان می‌دهد که سطوح بالاتر ویتامین ای خون ممکن است بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. از سوی دیگر، یک بررسی در سال 2021 با تجزیه و تحلیل مکمل ویتامین E نشان داد که سطوح بالای ویتامین ای می‌تواند با پیامدهای نامطلوب قلبی عروقی مرتبط باشد.

مصرف ویتامین E در تقویت سلامت مغز

“ایوان کوین”، پزشک متخصص داخلی مستقر در دالاس، می گوید: «نظرات زیادی در مورد خواص ویتامین E به‌ویژه در کاهش پیشرفت بیماری آلزایمر وجود دارد."مورفی ریشتر" در مورد فواید مکمل ویتامین E در تقویت مغز می‌افزاید: ویتامین E دارای خواص محافظت کننده عصبی است و می‌تواند به تقویت جریان خون به مغز کمک نموده و به آن اجازه دریافت اکسیژن و مواد مغذی بیشتری می‌دهد.

طبق بررسی‌های اخیر، دریافت بیشتر ویتامین ای از غذاها یا مکمل‌ها، خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، بدین دلیل که بررسی‌های دیگر نشان می‌دهند هیچ مدرکی تاثیر و خواص ویتامین E را بر کاهش پیشرفت زوال عقل یا بهبود عملکرد شناختی در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر تایید نمی‌کند.

مصرف ویتامین E در تقویت قدرت بینایی

“دکتر کووین” خاطرنشان می‌کند که خواص ویتامین E ممکن است برای بیماری دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن، علت اصلی کاهش بینایی در بین افراد مسن، مفید باشد و افزود که این ویتامین همراه با مصرف روی، ممکن است منجر به کاهش روند پیشرفت بیماری شود. یک مطالعه در سال 2016 نشان می‌دهد که مصرف کم ویتامین ای(همراه با سایر مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا 3، روی و ویتامین D) خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن را افزایش می‌دهد.

مصرف ویتامین E در بهبودی التهاب و ایمنی بدن

از دیگر فواید مکمل ویتامین E ،“مورفی ریشتر” اضافه می‌کند: «مصرف ویتامین E به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. او توضیح می‌دهد که تجمع رادیکال‌های آزاد می‌تواند به طیف وسیعی از شرایط التهابی، از جمله بیماری قلبی و سرطان کمک کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین ای نقش کلیدی در ایمنی دارد و ممکن است به تنظیم حساسیت به برخی شرایط عفونی کمک کند. “مورفی ریشتر” می‌افزاید: « از خواص ویتامین E می‌توان به تقویت عملکرد گلبول‌های سفید خون اشاره کرد. علاوه بر این، یک متاآنالیز در سال 2020 نشان داد که ویتامین E همچنین سطوح برخی از نشانگرهای التهاب از جمله پروتئین واکنش‌گر C و اینترلوکین-6 را کاهش می‌دهد.

مصرف ویتامین E در کاهش التهاب کبد 

“دکتر کووین” اشاره می‌کند که شواهد زیادی برای تاثیر و خواص ویتامین E در درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی ( التهاب و تجمع چربی اضافی در کبد) وجود دارد. در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی، مکمل ویتامین E بر اساس آزمایش خون و بیوپسی، مقداری کاهش التهاب کبد را نشان داده است. بررسی اخیر نشان می‌دهد که مکمل ویتامین E باعث کاهش سطح آنزیم‌های کبدی ( نشانه ای از بیماری کبدی) شده و تغییرات بافتی مرتبط با بیماری کبد چرب غیر الکلی را بهبود می‌بخشد. مطالعات دیگری نشان داد که افزایش مصرف مکمل ویتامین E ممکن است با کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی در افراد مبتلا به دیابت یا مبتلا به چاقی مرتبط باشد.

موارد منع مصرف ویتامین E

طبق اظهارات “مورفی ریشتر” مصرف ویتامین E با دوز بالا ممکن است با مکانیسم‌های انعقاد خون در بدن تداخل داشته و خطر سکته هموراژیک را افزایش دهد. به همین دلیل، بهتر است قبل از افزودن مکمل ویتامین E به برنامه روزانه خود با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید یا هر گونه بیماری زمینه ای دارید.

مصرف مکمل ویتامین E با دوز بالا ممکن است شامل عوارض جانبی  زیر باشد:

  • ناراحتی دستگاه گوارش
  • سردرد
  • خستگی
  • ضعف عضلانی

اگر تصمیم به مصرف مکمل ویتامین E دارید،“دکتر کوین” توصیه می‌کند حداکثر دوز مصرفی ویتامین ای را برابر با 400 ( IUA ) در روز محدود کنید و نکته مهمی که باید بدان توجه داشته باشید این است که بیشتر از مقدار دوز توصیه شده مصرف نکنید، زیرا مقادیر بالاتر با افزایش خطر مرگ و سرطان پروستات، به دلایلی که هنوز به طور کامل شناخته نشده اند، مرتبط است. اگر قبلاً مکمل ویتامین E مصرف داشته‌اید، حتماً ترکیبات محصولات مصرفی ویتامین‌های روزانه دوران بارداری یا موی خود را از لحاظ وجود ویتامین ای بررسی کنید تا مقدار مصرف شما بیشتراز مقدار توصیه‌ شده نباشد.

                                                                                                                             جدول بهترین منابع غذایی ویتامین E

 عنوان ماده غذاییمیزان مصرف و میزان دریافت ویتامین E نحوه مصرف
روغن جوانه گندم   یک قاشق غذاخوری معادل 20 میلی‌گرم می توان از آن به عنوان روغن پخت و پز استفاده کرد اما در دمای بالا محتوای ویتامین آن کاهش می‌یابد
روغن آفتابگردان یک قاشق غذاخوری معادل 5.6 میلی‌گرممی توان از آن به عنوان روغن پخت و پز استفاده کرد
روغن گلرنگ یک قاشق غذاخوری معادل 5 میلی‌گرمبه عنوان سس سالاد می‌توانید استفاده کنید
دانه آفتابگردان 100 گرم دانه حاوی 35 میلی‌گرمدانه‌ها را به نوشیدنی اسموتی، غلات یا سالاد خود اضافه کنید
بادام  100 گرم بادام حاوی  25.63 میلی‌گرمبه عنوان میان وعده میل کنید یا به سالاد اضافه کنید
فندق 100 گرم فندق حاوی 16 میلی‌گرمبه عنوان میان وعده میل کنید

 

نتیجه گیری

ویتامین E از ریز مغذی‌های ضروری بدن انسان، یک ترکیب محلول در چربی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می‌کند. ویتامین ای در بسیاری از مکمل‌ها، به تنهایی یا همراه با سایر مواد مغذی و همچنین در بسیاری از منابع غذایی مانند آجیل، دانه‌ها و روغن‌های گیاهی موجود است. مکمل ویتامین E به میزان کافی فواید زیادی دارد که مهمترین خواص ویتامین E شامل محافظت از قلب، افزایش سلامت مغز، تقویت قدرت بینایی، بهبودی التهاب و ایمنی بدن و کاهش التهاب بدن می‌باشد. مصرف ویتامین E با دوز بالا ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی برای برخی افراد در شرایط خاص شود.

پرسش و پاسخ

  1. آیا مصرف ویتامین E به مقدار زیاد برای همه افراد مناسب است؟ مصرف ویتامین E بیشتر از حد مجاز برای همه افراد مناسب نیست و ممکن است در برخی موارد مضر باشد. برای مصرف مکمل ویتامین E باید با متخصصین تغذیه مشورت کنید. افرادی که دچار بیماری‌ها یا حساسیت‌های خاص هستند، باید مصرف ویتامین E را با متخصصین تغذیه مطرح کنند.
  2. آیا ویتامین E برای افراد با چشم‌های حساس مفید است؟ بله، ویتامین ای برای افرادی که چشم‌های حساسی دارند مفید است. خصوصیات ضد آسیب اکسیداتیو یکی از خواص ویتامین E در حفظ سلامت چشم و پیشگیری از بیماری‌های چشمی مؤثر می‌باشد. با این حال، قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین E، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
  3. میزان مصرف روزانه ویتامین ای چقدر است؟ میزان نیاز روزانه ویتامین E برای افراد بالغ در حدود 15 میلی‌گرم در روز معادل  با 22.7  واحد بین‌المللی (IU) است.
  4. علائم کمبود ویتامین E در بدن چیست؟ کمبود ویتامین E  با این علائم قابل تشخیص می‌باشد: ضعف عضلانی، مشکلات هماهنگی و راه رفتن، بی حسی و سوزن سوزن شدن، زوال بینائی و مشکلات سیستم ایمنی بدن

 

منبع: 

review on vitamin e effects

 

 

 

دیدگاه (1)

  •  فاطمه قنبری

    فاطمه قنبری

    14 تیر 1403 در 11:37

    بهترین زمان مصرف قرص ویتامین e چه موقع هست؟

  • داروخانه حاتم

    داروخانه حاتم

    14 تیر 1403 در 02:40

    سلام وقت بخیر.چون ویتامین ای محلول در چربی هست بعد از چرب ترین وعده غذایی استفاده شه بهتره

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

کلید ESC برای خروج فشار دهید