هدر دسکتاپ سبز هدر موبایل سبز

رازهای زیبایی و جوان‌سازی پوست

روش‌های جوان‌سازی پوست

آیا صورت شما ظاهری کدر داشته یا دارای پوست آسیب دیده هستید؟ اگر پوست شما کدر به نظر می‌رسد، ممکن است بدنبال علت آن و راهی برای رفع تیرگی پوست و داشتن پوستی درخشان باشید. در این مقاله، با نگاهی دقیق‌تر به عوامل تاثیرگذار در پوست، علل بروز تیرگی پوست شما را بررسی نموده و 9 روش توصیه شده توسط متخصصین پوست برای خداحافظی با پوست کدر را ارائه می‌دهیم. 

چه عواملی باعث تیرگی پوست می‌شوند؟

پوست شما بزرگترین عضو بدن شماست. بنابراین، منطقی است که گاهی پوست شما خوب و شاداب بنظر نمی‌رسد. در اینجا شما باید به دنبال ترفندی باشید که چگونه می‌توانید تغییراتی را در پوست خود بوجود آورید. در ادامه برخی از رایج‌ترین علل مؤثر در ظاهر بی روح پوست و همچنین روش‌های جوان‌سازی پوست و رفع تیرگی پوست بررسی می‌شوند.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم

  • عوامل مؤثر بر تیرگی و کدر شدن پوست صورت
    • کم آبی بدن
    • کمبود مرطوب کننده
    • ساخت سلول‌های مرده پوست
    • خشکی پوست
    • مصرف تنباکو
    • دوران پیری
  • روش‌های جوان‌سازی پوست صورت
    • پاکسازی صورت با روش‌های ملایم
    • عدم استفاده از آب گرم
    • لایه برداری 
    • استفاده از سرم جوان‌سازی پوست صورت
    • استفاده متناوب از ماسک صورت
    • استفاده متناوب از مرطوب کننده 
    •  تحریک رشد کلاژن با محصول رتینوئید
    •  درمان‌های کلینیکی رفع تیرگی پوست
    •  استفاده روزانه از ضد آفتاب
  • پرسش و پاسخ

 

عوامل مؤثر بر تیرگی و کدر شدن پوست صورت

 

کم آبی بدن

اگر به اندازه کافی آب نمی‌نوشید، احتمالاً ظاهر پوست شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در مطالعات انجام شده در سال 2015 مشخص شده که ارتباط قوی بین نوشیدن آب کافی و داشتن پوستی سالم وجود دارد. نوشیدن آب زیاد به افزایش هیدراتاسیون از لایه زیرین سطح پوست شما کمک می‌کند. همچنین، استفاده از یک سرم آبرسان صورت می‌تواند به جذب رطوبت در لایه‌های فوقانی پوست شما و رفع تیرگی پوست کمک کند.

کمبود مرطوب کننده

اگر پوست شما به خشکی تمایل داشته و از مرطوب کننده به مقدار کم استفاده می‌کنید، این امر می‌تواند بر سلامت و شادابی پوست شما تأثیر بگذارد. استفاده از یک مرطوب کننده دو مرتبه در روز می‌تواند به آبرسانی و رفع تیرگی پوست شما و محافظت از لایه فوقانی ظریف پوست کمک کند.

ساخت سلول‌های مرده پوست

پوست شما به طور طبیعی سلول‌های مرده را به طور منظم جدا کرده تا راه را برای سلول‌های جدید باز کند. اما گاهی اوقات سلول‌های مرده بطور کامل جدا نشده و سطح پوست شما را می‌پوشانند. این امر می‌تواند منجر به ایجاد خشکی، کدر و  پوسته پوسته شدن پوست شود.

خشکی پوست

پوست خشک می‌تواند به سرعت ظاهری کدر و بی روح به خود بگیرد. این امر به ویژه در فصل زمستان، زمانی که هوا سرد و خشک است، یا اگر در مناطقی با آب و هوایی با رطوبت بسیار کم زندگی می‌کنید، صادق است.

مصرف تنباکو

بر اساس یک بررسی در سال 2010، سیگار یک عامل محیطی مهم در پیری زودرس پوست شناخته شده است. این بررسی نشان داد که سیگار می‌تواند تولید کلاژن را مختل کند و الیاف الاستیک و بافت همبند پوست را تخریب کند. همچنین می‌تواند استرس اکسیداتیو را در سلول‌های پوست شما افزایش دهد. همه این عوامل می‌تواند روند پیری را تسریع نموده و منجر به کدر شدن ظاهر پوست شود.

دوران پیری

دوران پیری بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی هر فرد است. همراه با افزایش سن، پوست هم روند پیری خود را طی می‌نماید و  این در حالی است که نمی‌توانید روند پیری را کنترل کنید اما می‌توانید یک روتین مراقبت به منظور جوان‌سازی پوست صورت و رفع تیرگی پوست را در نظر بگیرید که تغذیه و آبرسانی لازم برای سالم ماندن و شادابی پوستتان را تامین کند.

همه ما گاهی اوقات ظاهر خود را با پوستی کدر و بی روح می‌بینیم. اما اگر بصورت مداوم هر صبح بعد از بیدار شدن از خواب، ظاهر پوستتان کدر و فاقد درخشندگی می‌باشد، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که برای بهبود ظاهرصورت، شادابی پوست و رفع تیرگی پوست  خود چه کاری می‌توانید انجام دهید.

 

جوان سازی پوست

                          خرید بهترین محصولات جوان‌سازی پوست از داروخانه حاتم

 

روش‌های جوان‌سازی پوست صورت 

 

 پاکسازی صورت بصورت ملایم

“تسیپورا شین هاوس” می‌گوید:«برای پاک سازی کامل پوست صورت مطمئن شوید که آرایش و آلودگی‌های مسدودکننده منافذ را از پوست کاملاً پاک کرده‌اید، اما این کار را به آرامی انجام دهید». توصیه وی این است که برای جوان‌سازی پوست صورت از اسکراب‌های ناملایم و صابون‌های خشک کننده که باعث تحریک پوست، پارگی‌های ریز، قرمزی، سفت شدن و پوسته پوسته شدن پوست شوند، خودداری کنید. در عوض، ابتدا از یک روغن پاک کننده استفاده کنید تا آرایش و ضد آفتاب خود را بدون آسیب رساندن به لایه فوقانی پوست پاک کنید. سپس، شستشوی دوم را با یک پاک کننده ملایم انجام دهید تا روغن موجود روی پوست پاک شود.

 عدم استفاده از آب گرم

طبق مطالب گفته شده، باید پاکسازی پوست بصورت ملایم انجام گیرد و بدین منظور از آب گرم و صابون‌های خشک استفاده نکنید.“شین هاوس” می‌گوید: «آب گرم، روغن‌های طبیعی موجود بر روی پوست را از بین می‌برد، که در نتیجه می‌تواند باعث خشکی و تحریک پوست شود. همچنین باعث گشاد شدن عروق سطحی شده که به گفته “شین هاوس” می‌تواند ظاهری قرمز رنگ را بطور موقت برای پوست ایجاد نماید. هنگام تمیز کردن صورت از آب ولرم استفاده کنید. همچنین برای جوان‌سازی پوست صورت یک پاک کننده و مرطوب کننده حاوی ترکیباتی مانند روغن نارگیل، کره شی یا روغن بادام برای کمک به حفظ رطوبت و رفع تیرگی پوست انتخاب کنید.

جوان‌سازی پوست صورت با لایه برداری

به گفته دکتر"هادلی کینگ"، متخصص پوست در نیویورک، لایه برداری منظم، کلیدی برای داشتن پوستی درخشان و رفع تیرگی پوست شما و یکی از مهمترین روش‌های جوان‌سازی پوست صورت می‌باشد. هنگامی که سلول‌های مرده پوست در لایه‌های فوقانی پوست شما جمع می‌شود، ظاهر پوست شما را کدر، خشک و پوسته پوسته جلوه داده و حتی می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند. انجام لایه برداری بصورت منظم، که یکی از روش‌های جوان‌سازی پوست صورت می‌باشد، می‌تواند از کدر شدن پوست شما جلوگیری کند.

به گفته “کینگ"، انجام لایه برداری همچنین به صاف و صیقلی شدن پوست شما کمک می‌کند، خطوط ریز پوست شما را کاهش داده و بافت پوست شما را صاف می‌کند. او می‌گوید: «لایه‌ برداری به نمایان شدن لایه‌ای تازه از پوست کمک می‌کند تا در هنگام استفاده از مرطوب‌کننده، رطوبت خود را حفظ کند. این عمل می‌تواند به حجیم شدن پوست کمک کرده و آن را جوان تر، صاف تر و سالم تر نشان دهد.

“کینگ” توضیح می‌دهد که با گذشت زمان، لایه برداری منظم می‌تواند گردش سلولی را افزایش داده و تولید کلاژن را تحریک کند. هنگامی که لایه برداری را به روتین مراقبت و جوان‌سازی پوست صورت خود اضافه می‌کنید، “کینگ” به طور کلی توصیه می‌کند که با لایه برداری دو بار در هفته شروع کنید و تعداد دفعات آن را طبق تحمل پوست خود افزایش دهید. اگر پوست شما بیش از حد خشک یا تحریک شده است، هنگام لایه برداری مراقب باشید.

لایه برداری جهت رفع تیرگی پوست شامل یکی از موارد زیر می‌باشد:

  • مکانیکی/فیزیکی: شامل برس‌های لایه بردار، اسفنج، دستکش یا اسکراب
  • شیمیایی: شامل اسیدهای آلفا هیدروکسی مانند اسیدهای گلیکولیک، لاکتیک، تارتاریک و سیتریک یا اسیدهای بتا هیدروکسی مانند اسید سالیسیلیک

در روتین جوان‌سازی پوست صورت، پس از لایه برداری، فوراً از یک مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت را حفظ نموده و از سلول‌های تازه ظاهر شده پوست محافظت کند.

استفاده از سرم جوان‌سازی پوست صورت

سرم‌های صورت حاوی غلظت بالایی از ترکیباتی هستند که به روشن شدن و رفع تیرگی پوست، افزایش هیدراتاسیون، جوان‌سازی پوست صورت و کاهش علائم پیری کمک می‌کنند. از آنجایی که سرم‌ها به سرعت جذب پوست می‌شوند، می‌توانید آن‌ها را یک یا دو بار در روز پس از پاک‌ سازی استفاده کنید.

“شین هاوس” محصولات سرم جوان‌سازی پوست صورت حاوی ترکیبات زیر را توصیه می‌کند:

  • ویتامین C
  • ویتامین B3 (نیاسین آمید)
  • اسید فرولیک
  • رزوراترول

این مواد دارای اثر آنتی اکسیدانی قوی هستند که می‌توانند به جلوگیری و خنثی کردن آسیب رادیکال‌های آزاد تخریب کننده کلاژن کمک کند. ویتامین C همچنین با تاثیر بر محو شدن هایپرپیگمانتاسیون یا لکه‌های تیره، به مرور زمان  به رفع تیرگی پوست کمک نموده و ظاهری صاف تر به پوست شما می‌بخشد. یکی دیگر از عناصر کلیدی در جوان‌سازی پوست صورت که باید به دنبال آن باشید اسید هیالورونیک است که به طور موقت آب را در لایه‌های سطحی پوست حفظ می‌کند.

 

استفاده متناوب از ماسک صورت

درمان هفتگی ماسک صورت یکی دیگر از ابزارهای عالی برای رفع تیرگی پوست ، جوان‌سازی پوست صورت و ایجاد درخشندگی به آن می‌باشد. به دنبال ماسک‌هایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها، اسید هیالورونیک، کره شی و سایر مواد آبرسان و روشن کننده باشید. به طور کلی، شما می‌توانید 1 تا 3 مرتبه در هفته از ماسک صورت برای جوان‌سازی پوست صورت استفاده کنید، اما این روتین بستگی به محصول و نوع پوست شما دارد.

قبل از استفاده از ماسک صورت روی پوست خود، دستورالعمل‌ها را حتما بخوانید.

 

استفاده متناوب از مرطوب کننده 

بر اساس یک منبع معتبر در سال 2017، استفاده ازمرطوب کننده مناسب دو مرتبه در روز می‌تواند به حفظ سلامت و جوان‌سازی پوست شما و درمان انواع درماتیت کمک کند. طبق گفته‌های"شین هاوس"، مزایای استفاده منظم از مرطوب کننده در جوان‌سازی پوست صورت شامل موارد زیر است:

  • مرطوب کننده می‌تواند سد پوستی را ترمیم و محافظت کند. نکته: در ترکیبات محصول مرطوب کننده به دنبال سرامید باشید. 
  • مرطوب کننده می‌تواند آب را به داخل اپیدرم جذب کند تا به حجیم شدن پوست کمک کند. نکته: به دنبال اسید هیالورونیک و گلیسیرین باشید.
  • می‌تواند مانع از دست دادن رطوبت پوست شما شود. نکته: به دنبال دایمتیکون و پترولاتوم باشید.

 

تحریک رشد کلاژن با محصول رتینوئید

“شین هاوس”می‌گوید: از نظر علمی اثبات شده که رتینوئیدها، ازمشتقات ویتامین A، رشد کلاژن را تحریک کرده و گردش سلولی پوست را متعادل می‌نماید. رتینوئیدها به لایه برداری سلول‌های قدیمی پوست کمک نموده و سلول‌های جدید و تازه پوست را در سطح فوقانی پوست قرار می‌دهند و همچنین لایه فوقانی سلول‌ها را صاف و نازک می‌کنند. در نهایت،"شاین هاوس" می‌گوید، نور بهتر از این سطح صاف منعکس شده و درخشش طبیعی تری به پوست شما می‌دهد. برای شروع و کمک به رفع تیرگی پوست، او توصیه می‌کند 2 شب در هفته از یک محصول رتینوئید استفاده کنید و سپس با عادت کردن پوست به این ماده، دفعات  استعمال آن را افزایش دهید.

 

درمان‌های کلینیکی رفع تیرگی پوست

متخصصان پوست برای بهبود ظاهر پوست شما با مدرن ترین و جدیدترین تکنیک‌های درمانی پوست آموزش می‌بینند. به گفته "شاین هاوس"، روش‌هایی مانند عکس IPL می تواند به کاهش ظاهر لکه‌های قهوه ای پوست و درنتیجه رفع تیرگی پوست شما کمک کند. همچنین می‌تواند به یکدست شدن رنگ پوست و بهبود انعکاس نور پوست شما کمک کند. برای مشاهده بهترین نتیجه روی پوست، متخصصان معمولا یک جلسه در سال، درمان کلینیکی جوان‌سازی پوست صورت را توصیه می‌کنند.

لیزر فراکسل، یکی دیگر از درمان‌های کلینیکی، به لایه‌برداری مجدد پوست کمک می‌کند. این روش جوان‌سازی پوست صورت به صاف‌تر شدن پوست و همچنین کاهش خطوط ریز پوستی و افزایش پراکنندگی رنگدانه‌ها کمک نموده که باعث درخشان تر شدن و رفع تیرگی پوست شما می‌شود.»

جوان‌سازی پوست صورت؛ استفاده روزانه از ضد آفتاب

 عامل مهم مؤثر دیگر در جوان‌سازی پوست صورت، استفاده روزانه از ضد آفتاب است."شین هاوس"می‌گوید: «استعمال ضد آفتاب به جلوگیری از آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش، از جمله بد رنگ شدن پوست، لکه‌های قهوه ای دوران پیری و بافت خشن و کدر پوست کمک می‌کند.

نتیجه گیری

به منظور رفع تیرگی‌ پوست و افزایش شادابی و درخشش به ظاهر صورت، روش‌های مختلف جوان‌سازی پوست صورت توسط متخصصان پوست توصیه شده اند. در اولین قدم باید به عوامل مؤثر در بروز تیرگی‌های پوستی مانند کم آبی بدن، کمبود مرطوب کننده، خشکی پوست و ... توجه داشت و  در مرحله بعد از انواع روش‌های جوان‌سازی پوست شامل استفاده از انواع ماسک، مرطوب کننده، لایه بردار و سایر موارد برای رفع تیرگی پوست و کدر شدن صورت و افزایش شادابی پوست استفاده نمود.

پرسش و پاسخ

  1. از لیزر درمانی ( لیزر فراكشنال) برای چه مواردی استفاده می‌شود؟ از لیزر فراكشنال برای درمان پیری پوست و جوان‌سازی پوست صورت استفاده می‌شود. در این روش توسط لیزر، لایه سطحی پوست به شكل موضعی در بخش‌هایی از پوست از بین می‌رود و اطراف این ستون‌های حرارتی سالم می‌ماند و این امر موجب تسریع روند ترمیم و رفع تیرگی پوست پوست می‌‌شود. 
  2. كدام لایه‌بردارها باید توسط پزشك تجویز شود؟ بعضی از محصولات لایه‌بردار باید حتما توسط پزشك تجویز شوند، به‌خصوص لایه‌بردارهای غلیظ كه برای درمان بعضی مشکلات پوستی چون كك‌ومك، اسكارهای آكنه و … تجویز می‌شود و لایه‌بردارهای حاوی فنول درصورت استفاده نادرست، عوارض غیر قابل جبرانی را به همراه خواهند داشت. استفاده نادرست از لایه بردارها باعث ایجاد تحریك و التهاب‌های پوستی، خشكی پوست و همچنین تشدید رنگدانه‌های پوستی، ایجاد لك و حساسیت در برابر نور آفتاب، ایجاد اسكارهای دائمی، كمرنگی یا پررنگی در نواحی مختلف پوست می‌شود.

 

منبع:

skin rejuvenation secrets

 

 

دیدگاه (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

کلید ESC برای خروج فشار دهید