هدر دسکتاپ سبز هدر موبایل سبز

6 مرحله روتین پوست چرب

پوست چرب و مراقبت‌های آن

پوست هر فرد دارای مقداری روغن می‌باشد. زیر هر یک از منافذ شما یک غده چربی وجود دارد که روغن طبیعی به نام سبوم تولید می‌کند و پوست شما را هیدراته و سالم نگه می‌دارد. اما غدد پوستی می‌توانند چربی زیادی تولید کنند که باعث چرب شدن پوست می‌شود. پوست شما در واقع با افزایش سن، سبوم کمتری تولید می‌کند. همراه با روند پیری و افزایش سن، تغییراتی در پوست رخ داده و پروتئین‌هایی مانند کلاژن را از دست می‌دهد و فعالیت غدد چربی کند می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که علائم پیری پوست در آنها مشاهده می‌شود، پوست خشکی دارند. این زمانی است که خطوط و چین و چروک‌های ظریف پوستی به دلیل کمبود کلاژن و سبوم، بیشتر به چشم می آیند. یکی از فواید پوست چرب این است که نسبت به پوست‌های خشک، ممکن است علائم پیری در پوست‌های چرب کمتر ظاهر شود. هر چند سال یکبار، یک متخصص زیبایی می‌تواند به بررسی نوع پوست شما کمک کند تا ببیند آیا نیاز به تغییر در روتین مراقبت از پوست خود دارید یا خیر.

 

روتین پوست چرب

آنچه در این مقاله میخوانیم:

  • دلیل وجود منافذ پوست چرب
  • روتین پوست چرب
    • شستشوی صورت
    • تونر 
    • سرم (آنتی اکسیدان)
    • مرطوب کننده 
    • کرم دور چشم
    • ضد آفتاب
  • انواع ماسک خانگی مناسب پوست چرب
    • ماسک آلوئه ورا
    • ماسک صورت خیار
    • ماسک صورت جوش شیرین
  • نتیجه گیری 
  • پرسش و پاسخ 

 

دلیل وجود منافذ پوست چرب

پوست بزرگترین عضو بدن و حاوی میلیون‌ها منافذ است، حتی اگر بیشتر آنها برای چشم انسان قابل مشاهده نباشند. همه این منافذ، باز هستند و به پوست اجازه تنفس می‌دهند. هر منفذ پوست، حاوی یک فولیکول مو است. هر منفذ، همچنین حاوی غدد چربی (روغنی) است که روغنی به نام سبوم می‌سازد. هر نوع پوستی ( چرب، نرمال یا خشک) می‌تواند ظاهری با منافذ باز و بزرگ داشته باشد. اینها ممکن است ظاهری کدر به پوست شما بدهند، به خصوص اگر با آلودگی، باکتری، روغن یا سلول‌های مرده پوست مسدود شده باشند.

روتین پوست چرب

1. شستشوی صورت 

صبح و شب صورت خود را بشویید. قبل از خواب حتما صورتتان را بشویید تا ضایعاتی که روی پوست شما در طول روز جمع می‌شود، پاک شود و حتی اگر پوست شما هنوز AF تازه احساس می‌کند، باید همیشه صورت خود را در هنگام صبح بشویید. پوست شما در هنگام خواب، سلول‌های پوست را می ریزد و چربی تولید می‌کند. این می‌تواند باعث ایجاد جوش شود و پوست شما را بسیار براق نشان دهد. شستن صورت، چربی و آلودگی اضافی را که می‌تواند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث ایجاد جوش شود، از بین می برد. برای جلوگیری از پاک شدن روغن‌های مازادی که برای سالم نگه داشتن سد پوستی خود نیاز دارید، یک پاک کننده ملایم و بدون الکل را انتخاب کنید. اگر پوست خشکی دارید، ممکن است به یک پاک کننده مبتنی بر ترکیبات آبرسان بیشتر، نیاز داشته باشید. هنگام پاکسازی صبحگاهی، آب ولرم را روی صورت خود بپاشید. سپس، پوست خود را بشویید و با یک حوله خشک کنید.

شوینده پوست چرب

2. تونر

بسته به مواد تشکیل دهنده، تونرها می‌توانند به آبرسانی پوست یا از بین بردن چربی و آلودگی باقی مانده روی پوست کمک کنند. تونینگ، یک مرحله صبحگاهی اختیاری است اما می‌تواند برای افرادی که پوست خشک یا مستعد آکنه هستند، مفید باشد. برای استفاده، یک پد پنبه ای را با تونر آغشته کنید و به آرامی روی صورت خود بمالید. اگر پوست چرب یا مستعد آکنه دارید، روی «منطقه T» (نقاط=پیشانی، بینی و چانه) تمرکز کنید. همچنین می‌توانید مقداری تونر را مستقیماً روی صورت خود اضافه کنید.
ملاحظات نوع پوست: اگر پوست خشک یا حساسی دارید، به دنبال تونرهای آبرسان با اسید هیالورونیک باشید.

3. سرم (آنتی اکسیدان)

یک سرم صبحگاهی می‌تواند به روشن شدن، آبرسانی و محافظت از پوست کمک کند. استفاده از سرمی با خواص آنتی اکسیدانی، مانند ویتامین C، ویتامین E یا نیاسینامید، برای روتین مراقبت روزانه بهترین است؛ زیرا این مواد می‌توانند به کاهش آسیب‌های محیطی و اشعه ماوراء بنفش کمک کنند. برای استفاده از سرم، محصول را به آرامی به صورت و گردن خود بزنید.  ویتامین C برای همه انواع پوست موثر است و می‌‍تواند به روشن شدن پوست و محو شدن هایپرپیگمانتاسیون کمک کند. سرم‌های ویتامین E و اسید هیالورونیک می‌توانند به آبرسانی پوست خشک کمک کنند. (نوعی ویتامین B3). نیاسینامید همچنین می‌تواند به روشن شدن پوست، کوچک کردن منافذ و نرم کردن چین و چروک کمک کند. با این حال، ویتامین C را با نیاسینامید مخلوط نکنید، زیرا ترکیب کردن سرم‌ها، میزان اثربخشی آنها را کم می‌کند.

4. مرطوب کننده 

ماساژ دادن یک مرطوب کننده روی صورت و گردن، پوست شما را در تمام طول روز محافظت و آبرسانی می‌کند. مرطوب کننده‌ها به افزایش مقدار آب موجود در پوست شما کمک می‌کنند و باعث رطوبت رسانی پوست شما می‌شوند. این یک گام مهم برای ترمیم سد پوستی شما، لایه بالایی محافظ پوست شما (معروف به اپیدرم) است. حتی انواع پوست‌های چرب نیز برای حفظ تعادل پوست خود به رطوبت و آبرسانی نیاز دارند، که خطر تولید بیش از حد چربی را کاهش می‌دهد. مرطوب‌کننده‌های غنی از سرامید، گلیسیرین یا کره شی می‌توانند به آبرسانی پوست خشک کمک کنند. اسید هیالورونیک برای افرادی که پوست چرب و مستعد آکنه دارند عالی است. 

 

تونر پوست

 

5. کرم دور چشم

کرم‌های دور چشم اختیاری هستند اما می‌توانند رطوبت و آبرسانی به پوست زیر چشم شما بیافزایند. برای استفاده، کرم را با انگشت حلقه به آرامی زیر چشم خود بکشید. برای کرم‌های دور چشم، محصولاتی با پپتیدهای آبرسان، آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و SPF انتخاب کنید تا از پوست ظریف زیر چشم‌تان در برابر آسیب‌های خورشید محافظت کنید. اگر می‌خواهید علائم بی خوابی را در قسمت‌های اطراف چشمان خود بپوشانید، از کرم دور چشم حاوی کافئین استفاده کنید. کرم دور چشم کافئین دار می‌تواند به تحریک گردش خون، بهبود حلقه های تیره و پف زیر چشم کمک کند.

 

6. ضد آفتاب

آخرین مرحله صبحگاهی مراقبت از پوست شما، استفاده از ضدآفتاب مناسب پوستتان است که باید همیشه برای پوست خود استفاده کنید تا از پوست شما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. استفاده از ضد آفتاب در طول روز، خطر ابتلا به سرطان پوست، چین و چروک و لکه‌های خورشید را کاهش می‌دهد. به دنبال یک ضد آفتاب معدنی یا شیمیایی با پوشش دهی وسیع و همراه با طیف و فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) 30 یا بالاتر باشید. شما باید مقداری از کرم ضد آفتاب به اندازه موردنیاز را روی صورت، گردن، سینه و گوش خود بمالید. به یاد داشته باشید که هر 2 ساعت یکبار تجدید کنید. 

انواع ماسک خانگی مناسب پوست چرب

ماسک آلوئه ورا

آلوئه ورا یک عصاره عالی برای محافظت پوست و دارای خواص ضدمیکروبی و ترمیم کننده باورنکردنی است، اما آیا می‌دانستید که این گیاه می‌تواند به جذب روغن نیز کمک کند؟ همچنین از خواص دیگر این ماده می‌توان به خاصیت تسکین دهنده پوست (که سرشار از ویتامین‌های A و E هستند)، اسید لاکتیک لایه بردار ملایم و جذب کننده خواص مرطوب کنندگی و رفع گرفتگی اشاره کرد. در مبارزه با چربی پوست،  قدرت آلوئه ورا به میزان بالایی افزایش می‌یابد.

ماسک صورت خیار

خیار برای تسکین پوست فوق العاده موثر، خنک و همچنین یک قابض چربی شکن می‌باشد. برای استفاده، خیار را با سفیده تخم مرغ ترکیب کنید که ویتامین A، باعث تقویت و استحکام پوست می‌شود. آب لیمو که به عنوان یک تونر ملایم و متعادل کننده pH با اسید سیتریک عمل می‌کند و معجونی دارید که آماده مبارزه با چربی‌های پوست شماست، بدون اینکه ایجاد تحریک پوستی شده یا خشکی پوست شوید. 

ماسک صورت جوش شیرین

این ماده،  در صورت قرار گرفتن در ماسک DIY می‌تواند به عنوان یک ناجی پوست عمل کند که به آرامی سطح پوست را تمیز می‌کند و روند لایه برداری را تسهیل می‌کند، منافذ را پاک می‌کند و ممکن است به درمان جوش‌های سر سیاه و سرسفید کمک کند.

- 1 قاشق غذاخوری آب

- 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین

جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید تا خمیری ایجاد کنید که بتوانید روی پوست خود بمالید. بگذارید ۱۰ دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب گرم بشویید.

نتیجه‌گیری 

 روتین پوست چرب به هیداته و رطوبت رسانی پوست شما کمک می‌کند. پوست، در واقع با افزایش سن، سبوم کمتری تولید می‌کند. پیری پوست پروتئین‌هایی مانند کلاژن را از دست می‌دهد و غدد چربی کند می‌شوند. به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که روند پیری پوست را تجربه می‌کنند، پوست خشکی دارند. این زمانی است که خطوط و چین و چروک‌های ظریف پوست، به دلیل کمبود کلاژن و سبوم در پوست، بیشتر به چشم می آیند. یکی از فواید داشتن پوست چرب این است که ممکن است علائم پیری را به سرعت پوست‌های خشک، نشان ندهید. کمبود این مواد، ممکن است ظاهری کدر به پوست شما بدهند، به خصوص اگر پوستتان با آلودگی، باکتری، روغن یا سلول‌های مرده مسدود شده باشد. شما می‌توانید با روتین پوستی مناسب پوست خود از پوستتان محافظت کنید.

پرسش و پاسخ

1-  ماسک جوش شیرین باعث جوش و قرمزی پوست نمی‌شود؟

مقداری از ماسک را روی دست خود تست کنید و از ماسک هفته ای یکبار استفاده کنید.

 

2- کرم دور چشم هم روز و هم شب استفاده می‌شود؟

بله، هم روز و هم شب با توجه به سن و مقدار چروک می‌توان از کرم دور چشم استفاده کرد.

 

3- آیا می‌توان پوست چرب را با فوم یا ژل شستشو داد؟

با داشتن پوست چرب و مستعد به جوش، باید با فوم، پوست خود را شستشو نمایید.

 

دیدگاه (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

کلید ESC برای خروج فشار دهید