ارسال و فروش ویژه دسکتاپ ارسال و فروش ویژه موبایل

ب کمپلکس؛ تامین ویتامین های گروه ب

  • 24 اسفند 1402
  • 0 نظر

ب کمپلکس

ویتامین B کمپلکس گروهی از ویتامین‌های B است که در عملکردهای بدن شما از جمله سلامت قلب و عروق و سلول‌ها نقش دارد. معمولاً این ویتامین‌ها، از یک رژیم غذایی مغذی دریافت می‌شوند.ویتامین های B گروهی از مواد مغذی هستند که نقش های مهمی در بدن شما ایفا می کنند. آنها در انواع غذاها یافت می شوند، بنابراین بیشتر مردم مقادیر توصیه شده از این ویتامین ها را تنها از طریق رژیم غذایی دریافت می کنند. با این حال، برخی عوامل ممکن است به این معنی باشد که بدن شما به ویتامین B بیشتری نیاز دارد. این موارد شامل سن، بارداری، انتخاب های غذایی، شرایط پزشکی، ژنتیک، داروها و مصرف الکل است.

 

ب کمپلکس

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • ویتامین ب کمپلکس چیست؟
  • ترکیبات ویتامین‌ ب کمپلکس
  • رابطه بین ویتامین B و سلامت پوست چیست؟
  • 5  فواید مصرف ویتامین B کمپلکس
  • فواید ب کمپلکس در بارداری
  • ب کمپلکس در افزایش تستوسترون
  • چه غذاهایی سرشار از ویتامین B هستند؟
  • علائم کمبود ویتامین ب
  • نتیجه گیری 
  • پرسش و پاسخ

ویتامین ب کمپلکس  چیست؟

ویتامین B کمپلکس معمولاً ترکیبی از ویتامین B است. هر ویتامین به دلیل داشتن عملکردهای متفاوت در بدن، حائز اهمیت است. ویتامین B معمولاً محلول در آب هستند، بنابراین ظرفیت ذخیره سازی محدودی در بدن دارند. این بدان معناست که ما باید برای تامین ویتامین B بدن خود، به منابع غذایی تکیه کنیم. ویتامین B12 یک ماده مغذی ضروری برای گیاهخواران و گیاهخواران است زیرا فقط در محصولات حیوانی یافت می شود. مصرف روزانه مکمل این ویتامین B12 معمولا توصیه می‌شود.

 

ترکیبات ویتامین ب کمپلکس

ویتامین B کمپلکس از هشت ویتامین گروه B تشکیل شده است:

B1 (تیامین)

B2 (ریبوفلاوین)

B3 (نیاسین)

B5 (اسید پانتوتنیک)

B6 (پیریدوکسین)

B7 (بیوتین)

B9 (اسید فولیک)

B12 (کوبالامین)


هر یک از این ویتامین‌های گروه B، در عملکرد بهینه بدن شما موثر است. در ادامه مطالب، به تاثیرات این ماده مغذی بر روی بدن، مقدار نیاز بدن و نیاز داشتن یا عدم نیاز شما به این مکمل می‌پردازیم.

رابطه بین ویتامین B و سلامت پوست چیست؟

سطوح پایین ویتامین B در بدن، منجر به بروز عوارض جانبی همانند درماتیت  پوستی(پوست خشک) و به طور کلی کاهش سلامت پوست می‌گردد. ویتامین B برای حفظ لایه مقاومتی پوست و حفاظت از ساختار پوست مهم است. همچنین این ویتامین برای رشد سلول‌های جدید پوست (برای کمک به بهبود پوست آسیب دیده) حائز اهمیت می‌باشد.

5 فواید استفاده از ویتامین B کمپلکس

همانطور که قبلا ذکر شد، ویتامین B با چندین خواص ارتقاء دهنده سلامتی مرتبط است:

  • افزایش تولید اسید چرب. در حالی که ممکن است وجود اسیدچرب در بدن، بعنوان یک ماده مضر محسوب شود، اما اسیدهای چرب برای سلامت پوست ضروری هستند. پوست، ساختاری چند لایه است که برای حفظ ساختار خود به کلاژن و سایر اسیدهای چرب نیاز دارد. ویتامین B به تولید اسیدهای چرب کمک می‌کند. مصرف مکمل می‌تواند باعث افزایش جوانی و درخشش پوست شود. در این زمینه، بیوتین (B7) موجود در ترکیب این مکمل، تاثیر چشمگیری دارد.
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی. ویتامین‌های B12، B2 و B6 ممکن است با حمایت از عملکرد سلول‌های T کشنده طبیعی و سایر گلبول‌های سفید خون، به تقویت ایمنی کمک کنند. این سلول‌ها مسئول کشتن ویروس‌ها و باکتری‌های ناخواسته هستند که باعث عفونت می‌شوند. سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند منجر به هیپوپیگمانتاسیون و افزایش احتمال واکنش های تحریک کننده شود.(درماتیت تماسی)
  • کاهش التهاب. ویتامین‌های B12، B2، B5، B6 و اسید فولیک همگی دارای خواص ضد التهابی هستند.طبق تحقیقات، این مکمل شرایط التهابی پوست را کاهش می‌دهد. نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از: آکنه و پسوریازیس. سطوح پایین ویتامین B همچنین ممکن است خطر ابتلا به آلرژی را افزایش دهد، زیرا بروزآلرژی‌ معمولاً به دلیل یک واکنش التهابی است.
  • افزایش جریان خون. ویتامین B3 (نیاسین) اغلب در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود؛ زیرا باعث باز شدن رگ‌های خونی می‌شود. این امر باعث افزایش اکسیژن رسانی و رساندن مواد مغذی به یک منطقه از بدن می‌شود. همچنین می‌تواند پاکسازی مواد زائد را بهبود بخشد و منجر به کاهش تجمع باکتری‌ها و آلودگی در پوست شود.
فواید ب کمپلکس

فواید ب کمپلکس در بارداری

ویتامین‌های گروه B، به ویژه برای خانم‌های باردار یا خانم‌هایی که دوران شیردهی هستند، بسیار مهم است. این ویتامین‌ها به رشد مغز جنین در شکم مادر کمک می‌کنند و خطر ابتلا به نقص‌های مادرزادی را کاهش می‌دهند. برای افرادی که انتظار دارند، ویتامین B ممکن است به مدیریت سطوح انرژی، کاهش حالت تهوع و کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی کمک کند.

ب کمپلکس در افزایش تستوسترون

ویتامین‌های B گاهی در مکمل‌های «تقویت‌کننده تستوسترون» گنجانده می‌شوند و تصور می‌شود که سطح تستوسترون را در مردان افزایش می‌دهند که به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد. با این حال، مطالعات انسانی مستند مبنی بر تایید ادعاهای ذکرشده، وجود ندارد.  از آنجایی که ویتامین‌های گروه B در تنظیم هورمون‌ها مفید هستندف علیرغم فقدان شواهدی برای اثرات افزایش دهنده تستوسترون، ویتامین‌های گروه B ممکن است به تنظیم هورمون‌های مردانه و همچنین هورمون‌های زنانه کمک کنند.

چه غذاهایی سرشار از ویتامین B هستند؟

بسیاری از غذاها حاوی ویتامین‌های گروه B هستند که تامین کننده این ویتامین‌ها از رژیم غذایی می‌باشند. بهترین روش جذب بیشتر مواد مغذی، دریافت ویتامین B از منابع غذایی متنوع است. این امر به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که از هر نوع ویتامین، به اندازه کافی مصرف می‌کنید.

شما می‌توانید ویتامین B را از منابع زیر دریافت کنید:

  • لبنیات
  • گوشت قرمز، مرغ و ماهی
  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • حبوبات
  •  آجیل
  • میوه 
  • مرکبات
     

علائم کمبود ویتامین ب

اکثر مردم با خوردن یک رژیم غذایی متعادل، ویتامین B کافی دریافت می‌کنند. با این حال، هنوز هم ممکن است بدن شما  با کمبود این ویتامین، مواجه باشد، به خصوص اگر برای مدتی از داروهای خاصی مانند مهارکننده‌های پمپ پروتون استفاده کرده باشید، یا اگر رژیم غذایی گیاهی بسیار سخت در برنامه غذایی خود دارید.

علائم کمبود ویتامین ب ، ممکن است نشان‌دهنده عدم دریافت کافی ویتامین B توسط بدن باشد:

 

علائم کمبود ویتامین ب

بثورات پوستی 
ترک‌های اطراف دهان 
پوست فلسی روی لب 
زبان متورم
خستگی
ضعف
کم خونی
گیجی
تحریک پذیری یا افسردگی
حالت تهوع
گرفتگی شکم 
اسهال و یبوست
گزگز در پاها و دست ها

اگر هر یک از این علائم را مشاهده نمودید و دلیل آن را پیدا نمی‌کنید، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

 

نتیجه گیری

ویتامین B کمپلکس گروهی از ویتامین‌های B است که در عملکردهای بدن شما از جمله سلامت قلب و عروق و سلول‌ها نقش دارد. هر ویتامین به دلیل داشتن عملکردهای متفاوت در بدن، حائز اهمیت است.هر یک از این ویتامین‌های گروه B، در عملکرد بهینه بدن شما موثر است. ویتامین‌های گروه B، به ویژه برای خانم‌های باردار یا خانم‌هایی که دوران شیردهی هستند، بسیار مهم است. ویتامین‌های B گاهی در مکمل‌های «تقویت‌کننده تستوسترون» گنجانده می‌شوند و تصور می‌شود که سطح تستوسترون را در مردان افزایش می‌دهند. بسیاری از غذاها حاوی ویتامین‌های گروه B هستند که تامین کننده این ویتامین‌ها از رژیم غذایی می‌باشند. 

 

 

پرسش و پاسخ

1- ویتامین ب کمپلکس باعث اشتهای مضاعف می‌شود؟

خیر. به هیچ عنوان ویتامین ب کمپلکس یاعث افزایش وزن یا افزایش اشتها استفاده نمی‌شود.

 

2- روزی چند عدد ب کمپلکس باید مصرف کنیم؟

بسیاری از پزشکان روزانه 100 میلی گرم ویتامین ب کمپلکس را پیشنهاد میکنند.

 

3- قرص ب کمپلکس بهتره یا جوشان؟

بسته به شرایط شما، تفاوتی ندارد.

 

دیدگاه (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

کلید ESC برای خروج فشار دهید