ارسال و فروش ویژه دسکتاپ ارسال و فروش ویژه موبایل

فواید مولتی‌‌ ویتامین کودکان : افزایش سلامت و انرژی

فواید مولتی‌ ویتامین‌ برای رشد و سلامتی کودکان

بسیاری از کودکان به انواع فست فود مثل ناگت‌ مرغ یا ماکارونی با پنیر علاقه زیادی دارند که این نوع تغذیه، گاهی اوقات نیازهای مواد مغذی بدن در حال رشد آن‌ها را تأمین نمی‌کند. با این حال، یک مولتی‌‌ ویتامین با کیفیت مرغوب می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای کودکان را تأمین کند و والدین نگرانی از این بابت نداشته باشند. با وجود انواع زیاد و فواید مولتی‌‌ ویتامین با ترکیبات متنوع، انتخاب بهترین مولتی‌‌ ویتامین کودکان می‌تواند بسیار دشوار باشد. انواع مولتی‌ ویتامین‌ کودکان که توسط پزشکان و متخصصان توصیه شده‌اند، در ادامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

 

مولتی ویتامین

آنچه در این مقاله می‌خوانیم :

  • بهترین مولتی‌‌ ویتامین کودکان
  • مولتی‌ ویتامین کودکان؛ آیا برای همه کودکان ضروری است؟
  • آیا مصرف مولتی‌ ویتامین برای کودک شما بی خطر است؟
  • فواید مولتی‌ ویتامین کودکان
  • انتخاب انواع مولتی‌ ویتامین کودکان 
  • نتیجه‌گیری
  • پرسش و پاسخ

 

بهترین مولتی ویتامین کودکان

مولتی‌ ویتامین‌ کودکان، مکمل‌های روزانه حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند که برای رفع نیازهای تغذیه‌ای کودکان توصیه می‌شوند. ترکیبات انواع مکمل ویتامین، شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی زیر هستند که به عنوان بهترین مولتی ویتامین کودکان شناخته شده‌اند:

  • ویتامین A
  • ویتامین C
  • ویتامین D
  • ویتامین E
  • ویتامین K
  • ویتامین‌های B
  • فولات
  • بیوتین
  • ید
  • امگا 3
  • زینک

در بسیاری از موارد، مولتی ویتامین کودکان در طعم‌های مناسب و اغلب به شکل صمغی عرضه می‌شوند.

 

 

مولتی ویتامین کودکان : آیا برای همه کودکان ضروری است؟

آکادمی کودکان آمریکا (AAP)، بر این باور است که کودکانی که یک رژیم غذایی متعادل دریافت می‌کنند، نیازی به دریافت مکمل‌ ویتامین‌، بیش از مقدار توصیه‌شده (RDA) ندارند. در واقع، تحقیقات نشان داده است که بسیاری از کودکانی که مکمل ویتامین مصرف می‌کنند، احتمالاً از نظر پزشکی به آن‌ها نیاز ندارند.

علاوه بر این، مصرف برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی، بیش از مقدار دوز توصیه‌شده می‌تواند مضر باشد. مؤسسه لینوس پاولینگ، یک مؤسسه تحقیقاتی تغذیه مولکولی در دانشگاه ایالتی اورگان، خاطرنشان می‌کند که برخی از مکمل‌های ویتامین کودکان، حاوی دوز بالایی از برخی ریزمغذی‌ها هستند که این دوز، بالاترین مقداری است که به صورت روزانه می‌توان از یک ماده مغذی خاص  دریافت نمود و احتمالاً هیچ خطری برای سلامتی ندارد. طبق تحقیقات این مؤسسه، مورد مهم دیگر مقادیر مصرف روزانۀ ذکرشده بر روی بسیاری از برچسب‌ مکمل‌های ویتامین‌ می‌باشد که مطابق با دوزهای تأییدشدۀ فعلی (RDA) نیستند. با این حال، با توجه به فواید مولتی ویتامین کودکان، مؤسسه لینوس پاولینگ، به کودکان 4 تا 13 ساله توصیه می‌کند روزانه یک مکمل ویتامین که تأمین‌کنندۀ 100 درصد ارزش روزانه اکثر ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری باشد، مصرف کنند و مقدار دوزهای توصیه‌شده را برای ریزمغذی‌های مخصوص برای گروه‌های سنی خاص در نظر داشته باشند. طبق نتایج تحقیقات این مؤسسه، در حالی‌که توصیه می‌شود کودکان ریزمغذی‌های خود را از غذا دریافت کنند، اما مشاهده شده که کودکان مقدار ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود را به طور کامل دریافت نمی‌کنند.

ناتاشا برگرت، پزشک متخصص کودکان در اوورلند پارک، شهری در ایالت کانزاس کشور ایالات متحده آمریکا، در مورد فواید مولتی ویتامین کودکان می‌گوید: «مصرف مکمل‌ ویتامین‌، راه ساده‌ای برای تأمین ریزمغذی‌ها می‌باشد. اگرچه ترجیح داده می‌شود که کودکان تغذیه خود را از غذاهای کامل دریافت کنند؛ کودکان می‌توانند عادات غذایی خاص داشته باشند که این امر، کار را دشوار می‌کند. مولتی ویتامین‌، گزینه‌ای مناسب برای خانواده‌هایی است که نگران مصرف ویتامین کودکان یا رشد و تغذیه آن‌ها هستند و خانواده‌ها با انتخاب بهترین مولتی ویتامین، می‌توانند نیاز بدن فرزندان خود را تأمین نمایند.

آیا مصرف مولتی ویتامین برای کودک شما بی‌خطر است؟

هنگامی که مولتی‌ ویتامین‌ها به‌درستی و در دوزهای توصیه‌شده برای گروه‌های سنی خاص، مصرف شوند؛ بی‌خطر بوده و هیچ ضرری برای سلامت فرزند شما نخواهد داشت. با این حال، همان‌طور که در مطالب فوق ذکر شد، نظر آکادمی کودکان آمریکا (AAP) این است که کودکانی که یک رژیم غذایی متعادل دریافت می‌کنند، نیازی به مصرف مکمل بیش از میزان توصیه‌شده در رژیم غذایی ندارند.

در واقع، این سازمان، خاطرنشان می‌کند که علی‌رغم فوایدی که مولتی ویتامین برای کودکان دارد، مصرف بیش از حد برخی ویتامین‌ها (یعنی ویتامین A ،C یا D) می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت بدن، از جمله سردرد و حالت تهوع داشته باشد، بنابراین با وجود فواید مکمل‌های ویتامین، قبل از افزودن مکمل ویتامین به برنامه روزانه کودک خود، حتما با متخصص کودکان مشورت کنید. علاوه بر این، از آنجایی که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مکمل‌هایی مانند مولتی ویتامین کودکان را به عنوان دارو تأیید نمی‌کند، استفاده از بهترین مولتی‌ ویتامین (محصولی که تحت آزمایش قرار گرفته است) می‌تواند به اطمینان از ایمنی و کیفیت محصول کمک کند.

فواید مولتی ویتامین کودکان

در حالت ایده‌آل، کودکان تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد را تنها از طریق یک رژیم غذایی سالم دریافت می‌کنند، اما در شرایط خاص، ممکن است تأمین مواد مغذی بدن، دشوار باشد. بنابراین با توجه به فواید مکمل ویتامین برای مکمل کودکان، انتخاب بهترین نوع این محصولات می‌تواند کمبود مواد غذایی مورد نیاز بدن را جبران نماید. از جمله فواید مولتی ویتامین کودکان، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • محدودیت‌های غذایی به دلیل آلرژی‌های غذایی یا شرایط ویژه سلامت بدن
  • سطوح پایین ویتامین D در رژیم غذایی آن‌ها
  • تأخیر در رشد فیزیکی 
  • تشخیص مسمومیت با سرب
  • بیماری مزمن

حتماً با متخصص اطفال خود برای راهنمایی در مورد چگونگی مصرف مکمل ویتامین کودکان بر اساس نیازهای خاص فرزندتان صحبت کنید.

 

مولتی ویتامین برای کودکان

 

انتخاب انواع مولتی ویتامین کودکان

اگر بخواهیم مناسب‌ترین نوع مکمل ویتامین‌ را انتخاب کنیم، بهترین مولتی ویتامین کودکان، محصولی است که کودک به طور منظم و کامل آن را مصرف کند. انواع مولتی‌ ویتامین، به صورت مکمل‌های جویدنی با طعم‌ خوشمزه موجود هستند، همچنین مکمل‌های ویتامین‌ را به فرزند خود معرفی نموده تا به جای آبنبات، آن‌ها را مصرف نکند. مولتی‌ ویتامین را در ظروف مخصوص دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

دکتر برگرت می‌گوید: «از بین مکمل‌های مولتی ویتامین برای کودکان، مکمل‌هایی مانند شربت ویتامین یا جویدنی را برای خانواده‌ام توصیه می‌کنم، زیرا تصور می‌شود این ویتامین‌ها نسبت به ویتامین‌های صمغی، پایدارتر هستند و قند کمتری دارند». مکمل‌های ویتامین‌ باید حاوی مواد مغذی کلیدی شامل ویتامین D (یک ماده مغذی ضروری برای بدن در حال رشد که به‌سختی می‌توان از منابع غذایی به تنهایی دریافت کرد) و آهن (در صورتی که رژیم غذایی آن‌ها فاقد غذاهای غنی از آهن باشد) باشند که به‌ویژه برای کودک شما مفید هستند. بهترین مولتی ویتامین کودکان با ترکیباتی بدون قند افزودنی، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، رنگ‌ها، طعم‌دهنده‌ها یا مواد نگهدارنده را انتخاب کنید. علاوه بر این، بررسی کنید که آیا مکمل‌ ویتامین، تحت آزمایش بالینی قرار گرفته و مورد تأیید می‌باشد یا خیر. از این طریق می‌توانید از کیفیت محصول و عاری بودنِ آن از آلاینده‌های خاص، اطمینان حاصل نمایید.

 

نتیجه‌گیری

مولتی ویتامین کودکان، مکمل‌های حاوی مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن کودک می‌باشند که با توجه به فواید مولتی ویتامین کودکان، در صورت کمبود برخی مواد مغذی در بدن کودک، با تجویز پزشک برای کودکان توصیه می‌شوند. بهترین مولتی‌ ویتامین‌ برای کودکان شامل ویتامین A، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین‌های B، فولات، بیوتین، ید، امگا3 و زینک می‌باشد که انتخاب نوع مکمل با توجه به سن کودکان و مواد مغذی مورد نیاز بدن آن‌ها صورت می‌گیرد. در هنگام مصرف، باید به مقدار دوز توصیه‌شدۀ مکمل ویتامین توجه داشته باشید.

پرسش و پاسخ

1. کدام برند مولتی ویتامین برای کودکان بهتر است؟

بهترین مولتی ویتامین برای کودکان، به نیازهای تغذیه‌ای او بستگی دارد و با توجه به نوع ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز کودک، مکمل ویتامین مناسب را خریداری نمایید.

2. آیا کودکان واقعا به مکمل نیاز دارند؟

با وجود تأکید متخصصان بر فواید مولتی ویتامین کودکان، مرکز آکادمی کودکان آمریکا (AAP)، مصرف مکمل ویتامین را بیش از دوز توصیه‌شده برای کودکانی با رژیم غذایی سالم و طبیعی توصیه نمی‌کند.

3. کودکان از چه سنی باید مصرف مکمل ویتامین را شروع کنند؟ 

کودکانی که یک رژیم غذایی سالم و کامل دریافت می‌کنند، نیازی به مصرف مکمل ویتامین ندارند. با این حال، اگر کودک شما در معرض خطر کمبود مواد مغذی می‌باشد، با متخصص کودکان صحبت کنید. بسیاری از انواع مکمل ویتامین‌ها، گروه‌های سنی مختلف را هدف قرار می‌دهند که پایین‌ترین گروه سنی برای سنین 2 تا 3 سال است.

4. چرا باید مولتی ویتامین بخوریم؟

مصرف برخی از داروهای تجویزی می‌توانند باعث کاهش برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهمی مانند منیزیم، کلسیم و پتاسیم در بدن شوند. برخی داروهای دیگر نیز از جذب برخی مواد مغذی توسط بدن شما جلوگیری می‌کنند. اگر نمی‌توانید طیف گسترده ای از غذاهای سالم بخورید، اشتهایتان کم است یا از مصرف برخی گروه های غذایی منع شده‌اید، مصرف مولتی ویتامین می‌تواند کمبود مواد مغذی در بدن را جبران کند.

5. مولتی ویتامین را کی بخوریم؟

مکم‍ل مولتی ویتامین بهتر است صبح‌ها همراه با غذا مصرف شوند تا به جذب بهینه کمک کنند. اگر مصرف مولتی ویتامین خود را فراموش کردید، بسیار خوب است که مکمل خود را عصر قبل از خواب نیز مصرف کنید.

 

منبع:

Multivitamins For Kids

دیدگاه (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

کلید ESC برای خروج فشار دهید