هدر دسکتاپ سبز هدر موبایل سبز

علائم دیسک گردن + روش‌های درمان

علائم، علل و درمان فتق دیسک گردن 

زمانی که دردی در گردن یا قسمت بالای پشت خود دارید که قبلا هرگز آن را احساس نکرده اید، ممکن است دچار فتق دیسک گردن شده باشید. اگرچه ممکن است نگران کننده به نظر برسد، اما با افزایش سن، بروز این عارضه، امری غیرمعمول نیست. در واقع، برخی بیماران ممکن است بدون هیچ علامتی درگیر این نوع دیسک شوند. شایع‌ترین علائم دیسک گردن شامل درد و احساس گزگز شدن در ناحیه گردن، شانه و حتی دست‌ها می‌باشد. در مورد علل بروز این عارضه، آنچه می‌تواند باعث آسیب دیدگی فرد شود، می‌توان فعالیت‌های سنگین، خستگی، افزایش سن و یا عامل ژنتیکی نام برد. در مراحل اولیه، درمان خانگی دیسک گردن مانند استراحت، استفاده از کمپرس سرد و گرم و گردن بند طبی توصیه می‌شود. در ادامه مطالب، علل، علائم و برخی مراقبت‌های فردی آورده شده است.

 

علائم دیسک گردن

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • ارتباط بین ستون فقرات و دیسک‌های گردن 
  • ارتباط بین گردن و دیسک‌های گردن
  • "فتق" به چه معناست؟
  • علل فتق دیسک گردن
  • علائم فتق دیسک گردن
  • چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد
  • درمان خانگی دیسک گردن
  • نتیجه‌گیری
  • پرسش و پاسخ

 

ارتباط بین ستون فقرات و دیسک‌های گردن 

اگر اطلاعاتی در مورد ستون فقرات خود، نحوه ساخت آن و محل یافتن دیسک‌های گردنی خود بیاموزید، ممکن است در کنترل عوامل خطر و پیشگیری از بروز آن، موثر باشد. ستون فقرات از استخوان‌هایی به نام مهره تشکیل شده است که این مهره‌ها باعث صاف نگه داشتن کمر شما می‌شوند. همچنین طناب نخاعی را احاطه کرده و از آن محافظت می‌کنند، که طناب نخاعی شبیه لوله‌ای است که مایع در وسط آن جریان دارد و از مغز تا انتهای ستون فقرات امتداد دارد. در بین مهره‌ها، بالشتک‌های اسفنجی به نام دیسک‌های گردن قرار دارند. دیسک‌های گردن، هم باعث تثبیت گردن شده و هم به گردن اجازه می‌دهند که به آرامی از یک طرف به سمت دیگر بچرخد و به جلو به عقب خم شود. دیسک‌های گردن مانند یک ضربه گیر برای حرکات منظم و همچنین پریدن، دویدن و سایر فعالیت هایی که باعث ساییدگی بدن شما می شوند، عمل می‌کنند.

ستون فقرات  دارای سه بخش اصلی از بالا به پایین است:

  • گردن
  • قفسه سینه
  • کمری

هفت مهره بالای ستون فقرات، مهره‌های گردنی هستند. ناحیه گردنی نخاع همچنین حاوی اعصابی است که به بازوها، دست‌ها و قسمت بالایی بدن متصل می‌شوند. دیسک‌های گردنی، مهره‌های گردنی را محافظت می‌کنند. آنها همچنین مهره‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند تا بتوانید گردن و پشت خود را خم کنید و بچرخانید.

 

 

ارتباط بین گردن و دیسک‌های گردن

دیسک‌های گردن علاوه بر تثبیت وضعیت گردن، این امکان را فراهم می‌کنند تا گردن شما به آرامی از یک طرف به سمت دیگر بچرخد و به جلو به عقب خم شود. با گذشت زمان، این دیسک‌ها فرسوده شده و شروع به تخریب می‌کنند. فضای بین مهره‌ها باریک شده و ریشه‌های عصبی فشرده می‌شوند. این فرآیند به عنوان بیماری «دیسک دژنراتیو دیسک گردن» شناخته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 25 درصد از افراد بدون علائم زیر 40 سال و 60 درصد بالای 40 سال به بیماری «دژنراتیو دیسک» مبتلا هستند. با افزایش وخامت بیماری دژنراتیو دیسک، انعطاف پذیری گردن کمتر شده و ممکن است گردن درد و خشکی در این قسمت، به خصوص در اواخر روز احساس شود. شایع‌ترین و بارزترین علائم بیماری دژنراتیو دیسک گردن، درد و خشکی گردن است. هنگامی که یکی از این شرایط بر روی یک یا چند اعصاب از طناب نخاعی فشار می‌آورد، ممکن است احساس درد، بی‌حسی یا ضعف در امتداد شانه، بازو و دست خود نیز داشته باشید.

"فتق" به چه معناست؟

دیسک‌های بین مهره‌ها حاوی یک ماده ژل مانند در مرکز خود هستند. قسمت بیرونی هر دیسک از غضروف فیبری تشکیل شده است که ژل را در خود نگه می‌دارد. وقتی قسمت بیرونی دیسک پاره یا شکافته می‌شود، ژل می‌تواند از این قسمت بیرون بزند، این به معنای فتق دیسک است. فتق دیسک را «دیسک پاره شده» یا «دیسک لیز خورده» نیز می‌گویند. می‌توانید آن را مانند یک دونات ژله‌ای در نظر بگیرید که فیله آن بیرون زده است.

علل فتق دیسک گردن

تشخیص علت اصلی فتق دیسک‌های گردن دشوار است. اغلب به آهستگی و بدون هیچ دلیل مشخصی بروز می‌کند. اما گاهی اوقات می‌توان دلیل را به موارد زیر محدود کرد:

  • سن. دیسک به دلیل سایش و پارگی بیشتر مستعد فتق است. هنگامی که ما جوان هستیم، دیسک‌ها، حاوی مقدار زیادی آب هستند. اما با گذشت زمان با افزایش سن، میزان آب کاهش می‌یابد. میزان آب کمتر در دیسک‌ها به این معنی است که انعطاف پذیری آنها کمتر می‌شود و این بدان معناست که وقتی حرکت می‌کنید، می پیچید یا می چرخید، احتمال پارگی یا فتق آن بیشتر است. در افراد مسن‌تر، دیسک‌ها با نیروی کمتری پاره می‌شوند.
  • ژنتیک. فرد ممکن است بصورت ژنتیکی و ارثی درگیر فتق دیسک شود. 
  • جنبش. حرکات ناگهانی و تکان‌دهنده می‌تواند باعث ایجاد این عارضه شود.
  • فشار ناگهانی. اگر جسم سنگینی را بلند کنید یا بالاتنه خود را خیلی سریع بچرخانید یا بپیچانید، ممکن است به دیسک آسیب بزنید.

علائم فتق دیسک گردن

فتق دیسک‌های گردن یکی از شایع‌ترین علل گردن درد است. اگر دیسک روی یک ریشه عصبی فشار می آورد، علائم دیگر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بی حسی یا گز گز شدن در شانه یا بازو که ممکن است تا انگشتان شما ادامه داشته باشد
  • احساس ضعف در دست یا بازو

اگر به نخاع فشار بیاورد، علائم جدی‌تری را احساس می‌کنیدداشته باشید، از جمله:

  • تلو تلو خوردن یا راه رفتن ناهنجار
  • گزگز شدن شدن ( بی حسی و خواب رفتگی ) یا احساس شوک مانندی که از بدن وارد پاها می‌شود
  • مشکلات استفاده از دست ها و بازوها برای مهارت‌های حرکتی ظریف
  • از دست دادن تعادل و هماهنگی
ورزش دیسک گردن

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

فتق دیسک یک عارضه بسیار شایع است و در مردان بیشتر از زنان رخ می‌دهد. افراد 35 تا 55 ساله بیشتر درمعرض خطر ابتلا به فتق دیسک هستند. اگر یک یا چند مورد از علائم بالا را در قسمت گردن خود احساس می‌کنید و به خصوص اگر احساس ضعف در این قسمت دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی دیسک گردن

گردن درد ممکن است به خودی خود یا با درمان منظم پس از چند هفته بهبود یابد. اگر برای درمان آن جراحی انجام دهید، ممکن است 3 ماه تا یک سال طول بکشد تا استخوان بهبود یابد. هنگامی که گردن درد کاهش یافت، باید مراقبت‌های لازم را انجام دهید تا ستون فقرات خود را در وضعیت مناسبی نگه دارید تا بتوانید از بروز مجدد آن در آینده جلوگیری کنید. مراقب وضعیت بدن خود باشید: همیشه گردن و پشت خود را صاف نگه دارید. اگرچه احتمال عود گردن درد ناشی از این عارضه وجود دارد، اما اگر به خوبی از گردن و سایر قسمت‌های بدن خود مراقبت کنید، احتمال عود مجدد آن را کاهش خواهید داد.

 

نتیجه‌گیری

دیسک گردن یا فتق دیسک، عارضه‌ای است که در آن، بافت نرم داخل دیسک‌های ستون فقرات تحت فشار قرار گرفته و دیسک دچار بیرون زدگی می‌شود. علل بروز بیماری را می‌توان فعالیت‌های سنگین، خستگی، افزایش سن و یا عامل ژنتیکی نام برد. علائم دیسک گردن بصورت درد و احساس گزگز شدن در ناحیه گردن، شانه و حتی دست‌ها قابل تشخیص می‌باشد. درمان خانگی دیسک گردن مانند استراحت، استفاده از کمپرس سرد و گرم توصیه می‌‌شود و در صورت لزوم عمل جراحی توسط پزشک تجویز می‌شود.

پرسش و پاسخ

1. تفاوت دیسک گردن و آرتروز چیست؟

به طور کلی، دیسک‌ گردن بعلت بیرون‌زدگی و التهاب دیسک در اثر وارد شدن فشار به مفاصل گردن ایجاد می‌شود و آرتروز گردن بعلت ساییدگی مهره‌ها و تحلیل مفاصل بین آن بروز می‌کند. بنابراین، هر دو عارضه به روش‌های مختلفی، مفاصل بین مهره‌های گردن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به‌همین‌دلیل علائم، علل و روش‌های تشخیصی و درمانی این دو عارضه متفاوت است.

2. آیا پیاده روی برای فتق دیسک‌های گردن ضرر دارد؟

بین پیاده روی و دیسک‌های گردن یک ارتباط  مثبت برقرار است. انواع پیاده ‌روی مناسب برای این عارضه مانند پیاده روی در آب و پیاده روی ملایم توصیه می‌شود که انجام دادن آن‌ها نه تنها باعث آسیب بیشتر به گردن نخواهد شد؛ بلکه به بهبود آن نیز کمک می‌کند.

3. درمان دارویی فتق دیسک‌های گردن چیست؟

داروهای ضد درد و ضد التهاب استروئیدی یا غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ناپروکسن، آسپرین، متیل پردنیزولون هم یک داروی استروئیدی خوراکی است. همچنین داروهای شل‌کننده عضلانی مانند متاکاربامول (روباکسین)، کاریسوپرودول (سوما) و سیکلوبنزاپرین (فلکسریل) برای کنترل اسپاسم عضلانی تجویز می‌شوند.

 

منبع

Cervical Disk Symptoms and Treatment

دیدگاه (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

کلید ESC برای خروج فشار دهید