ارسال و فروش ویژه دسکتاپ ارسال و فروش ویژه موبایل

تازه‌ترین تحقیق پژوهشگران در مورد ریزش مو در سال 2023

تازه‌ترین تحقیق پژوهشگران در مورد ریزش مو در سال 2023

ریزش مو یا آلوپسی (alopecia) می‌تواند فقط پوست سر، یا کل بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد؛ همچنین می‌تواند موقت یا دائمی باشد. این مسئله ممکن است نتیجه وراثت، تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی یا بخشی طبیعی از افزایش سن باشد. هر کسی ممکن است موهای سر خود را از دست بدهد، اما آمارها نشان می‌دهد که ریزش مو در مردان شایع‌تر است. طاسی (کچلی) معمولاً به ریزش بیش از حد مو از پوست سر اشاره دارد. 

ریزش موی ارثی با افزایش سن، شایع‌ترین علت طاسی است. برخی از افراد ترجیح می‌دهند بگذارند ریزش موی‌شان بدون درمان و پنهان ادامه یابد. برخی دیگر ممکن است آن را با مدل مو، آرایش، کلاه یا روسری بپوشانند. و برخی دیگر یکی از درمان‌های موجود را برای جلوگیری از ریزش بیشتر مو یا بازگرداندن رشد انتخاب می‌کنند. قبل از پیگیری برای درمان ریزش مو، با پزشک خود در مورد علت ریزش مو و گزینه‌های درمانی خود صحبت کنید.

آنچه در این مقاله می خوانیم :

  • علائم و نشانه‌های ریزش مو
  • چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
  • علل اصلی ریزش مو
  • چه عواملی خطر ریزش مو را افزایش می‌‌دهند؟
  • پیشگیری از ریزش مو
  • تشخیص
  • درمان ریزش مو
    • دارو
    • جراحی کاشت مو
    • لیزر درمانی
  • سبک زندگی و درمان‌های خانگی
  • پرسش و پاسخ

 

علائم و نشانه‌های ریزش مو

بسته به علت، ریزش مو، ممکن است به طرق مختلف ظاهر شود. ممکن است به طور ناگهانی یا تدریجی ظاهر شود و فقط پوست سر یا کل بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد. علائم و نشانه‌های ریزش مو، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نازک‌شدن تدریجی بالای سر (عقب‌نشینی خط موی پیشانی) :  این شایع‌ترین نوع ریزش مو است که با افزایش سن افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در مردان، موها اغلب در خط موی پیشانی شروع به عقب‌نشینی می‌کنند. زنان معمولاً قسمتی از موهای خود را پهن می‌کنند. یک الگوی رایج ریزش مو در زنان مسن‌تر، عقب‌نشینی خط مو (آلوپسی فیبروزان پیشانی) است.
  • نقاط طاس دایره‌ای یا تکه‌ای : برخی از افراد به صورت نقاط طاسی دایره‌ای یا تکه‌ای روی پوست سر، ریش یا ابرو موهای خود را از دست می‌دهند. پوست شما ممکن است قبل از ریزش مو دچار خارش یا درد شود.
  • شُل شدن ناگهانی مو : یک شوک فیزیکی یا روحی می‌تواند باعث شُل‌شدن مو شود. ممکن است هنگام شانه‌کردن یا شستن موها یا حتی پس از کشیدن ملایم، تعداد انگشت‌شماری مو بیرون بیاید. این نوع ریزش مو معمولاً باعث نازک‌شدن کلی مو می‌شود؛ اما موقتی است.
  • ریزش موی تمام بدن : برخی از شرایط و درمان‌های پزشکی، مانند شیمی‌درمانی برای سرطان، می‌تواند منجر به ریزش مو در سراسر بدن شود. موها معمولاً دوباره رشد می‌کنند.
  • پوسته پوسته شدن بخش‌هایی از پوست سر : این نشانه کرم حلقوی است. ممکن است با موهای شکسته، قرمزی، تورم و گاهی تراوش همراه باشد.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر از ریزش مداوم مو در خود یا فرزندتان مضطرب هستید و می‌خواهید درمان را دنبال کنید، به پزشک مراجعه کنید. زنانی که دچار عقب‌نشینی خط مو (آلوپسی فیبروزان پیشانی) هستند، بایستی با پزشک خود در مورد درمان زودهنگام صحبت کنند، تا از طاسیِ دائمیِ قابل توجهی جلوگیری کنند. همچنین اگر در هنگام شانه‌کردن یا شستن موهای خود یا فرزندتان، متوجهِ ریزش موی ناگهانی، تکه‌ای، یا ریزش بیشتر از حد معمول شدید، حتماً با پزشک خود صحبت کنید. ریزش ناگهانی مو، می‌تواند نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشد که نیاز به درمان دارد.

 

علل اصلی ریزش مو

افراد معمولاً روزانه 50 تا 100 تار مو از دست می‌دهند. این ریزش، معمولاً میزان قابل توجهی نیست، زیرا موهای جدید همزمان در حال رشد هستند. ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده نشوند. ریزش مو، معمولاً به یک یا چند مورد از عوامل زیر مرتبط است:

  • سابقه خانوادگی (وراثت) : شایع‌ترین علت ریزش مو، یک بیماری ارثی است که با افزایش سن اتفاق می‌افتد. این بیماری آلوپسی آندروژنیک، طاسی با الگوی مردانه و طاسی با الگوی زنانه نامیده می‌شود. معمولاً به‌تدریج و با الگوهای قابل پیش‌بینی رخ می‌دهد. (عقب‌نشینی خط مو و لکه‌های طاس در مردان و نازک‌شدن موها در امتداد تاج سر در زنان)
  • تغییرات هورمونی و شرایط پزشکی : شرایط مختلفی می‌تواند باعث ریزش موی دائم یا موقت شود، از جمله تغییرات هورمونی به دلیل بارداری، زایمان، یائسگی و مشکلات تیروئید. شرایط پزشکی، شامل آلوپسی آره‌آتا (alopecia areata) می‌شود که مربوط به سیستم ایمنی است و باعث ریزش موی تکه‌ای، عفونت‌های پوست سر مانند کرم حلقه‌ای و یک اختلال در کشیدن مو به نام تریکوتیلومانیا (trichotillomania) می‌شود.
  • داروها و مکمل‌ها : ریزش مو می‌تواند یکی از عوارض جانبی برخی داروها باشد؛ مانند داروهایی که برای سرطان، آرتریت، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرس و فشار خون بالا استفاده می‌شوند.
  • پرتودرمانی به سر : ممکن است موها مثل قبل رشد نکنند.
  • یک رویداد بسیار استرس‌زا : بسیاری از افراد چندین ماه پس از یک شوک فیزیکی یا احساسی، نازک‌شدن کلی مو را تجربه می‌کنند. این نوع ریزش مو، موقتی است.
  • مدل مو و درمان : آرایش‌های بیش از حد مو یا مدل مویی که موهای شما را محکم می‌کشد، مانند مدل‌های پیگتیل یا میخچه، می‌تواند باعث نوعی ریزش مو به نام آلوپسی کششی شود. درمان‌های دائمی و روغن داغ مو نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود. اگر جای زخم رخ دهد، ریزش مو می‌تواند دائمی باشد.

 

چه عواملی خطر ریزش مو را افزایش می‌‌دهند؟

عوامل مختلفی می‌توانند خطر ریزش مو را افزایش دهند، که در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

 

 

عواملی که خطر ریزش مو را افزایش می‌دهند:

1

سابقه خانوادگی طاسی از طرف مادر یا پدر

2

سن

3

کاهش وزن قابل توجه

4

برخی شرایط پزشکی مانند دیابت و لوپوس

5

استرس

6

تغذیه نامناسب

 

پیشگیری از ریزش مو

بیشتر طاسی‌ها به دلیل ژنتیک ایجاد می‌شود. (طاسی با الگوی مردانه و طاسی با الگوی زنانه) این نوع ریزش مو، قابل پیشگیری نیست.

نکات زیر ممکن است در جلوگیری از انواعِ قابل پیشگیریِ ریزش مو، به شما کمک کند:

  • با موهای خود مهربان باشید : هنگام برس‌زدن و شانه‌کردن، به‌خصوص زمانی که موهایتان خیس است، از «اسپری‌های گره‌بازکن» استفاده کرده و از کشیدن موها خودداری کنید. یک شانه دندانه‌پهن ممکن است به جلوگیری از کندن مو کمک کند. از درمان‌های خشن مانند غلتک داغ، اتوی مو، درمان با روغن داغ و مواد دائمی خودداری کنید. از تحت فشار قرار دادن موی خود در مدل‌هایی که در آن‌ها از نوار لاستیکی، نوار و بافته استفاده می‌کنند، بپرهیزید.
  • با پزشک خود مشورت کنید : از پزشک خود در مورد داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید و ممکن است باعث ریزش مو شوند، سؤال کنید.
  • از موهای خود در برابر نور خورشید و سایر منابع نور فرابنفش محافظت کنید : نور خورشید و سایر منابع نور فرابنفش، می‌توانند به موهای شما آسیب برسانند. این آسیب می‌تواند منجر به خشکی، شکنندگی و ریزش مو شود.
  • سیگار نکشید : برخی از مطالعات ارتباط بین سیگارکشیدن و طاسی را در مردان نشان می‌دهد.
  • استفاده از کلاه خنک کننده در دوره شیمی درمانی : اگر تحت دوره شیمی‌درمانی هستید، از پزشک خود در مورد «کلاه خنک‌کننده» بپرسید. این کلاه می‌تواند خطر ریزش مو را در طول شیمی‌درمانی کاهش دهد.

 

تشخیص ریزش مو

قبل از تشخیص، پزشک احتمالاً شما را معاینه فیزیکی می‌کند و در مورد رژیم غذایی، روال مراقبت از مو، و سابقه پزشکی و خانوادگی شما می‌پرسد. همچنین ممکن است آزمایش‌هایی مانند موارد زیر داشته باشید:

  • آزمایش خون : این ممکن است به کشف شرایط پزشکی که می تواند باعث ریزش مو شود کمک کند.
  • تست کشش : پزشک شما به آرامی چند ده تار مو را می‌کشد تا ببیند چند تا مو بیرون می آید. این به تعیین مرحله فرآیند ریزش کمک می کند.
  • بیوپسی پوست سر : پزشک نمونه هایی را از پوست یا چند تار مو کنده شده از پوست سر می تراشد تا ریشه مو را زیر میکروسکوپ بررسی کند. این می تواند به تعیین اینکه آیا عفونت باعث ریزش مو شده است یا خیر کمک کند.
  • میکروسکوپ نوری : پزشک شما از ابزار خاصی برای بررسی موهای کوتاه شده در پایه آن‌ها استفاده می‌کند. میکروسکوپ به کشف اختلالات احتمالی ساقه مو کمک می‌کند.

 

درمان ریزش مو

درمان های موثر برای برخی از انواع ریزش مو در دسترس است. ممکن است بتوانید ریزش مو را معکوس کنید یا حداقل آن را کاهش دهید. در برخی شرایط، مانند ریزش موی تکه‌ای (آلوپسی آره‌آتا)، موها ممکن است بدون درمان در عرض یک سال دوباره رشد کنند. درمان ریزش مو شامل داروها و جراحی است.

دارو

اگر ریزش موی شما ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد، درمان آن بیماری ضروری خواهد بود. اگر داروی خاصی باعث ریزش مو شده است، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مصرف آن را برای چند ماه متوقف کنید. داروهایی برای درمان طاسی الگوی (ارثی) در دسترس هستند. رایج ترین گزینه ها عبارتند از:

  • ماینوکسیدیل (روگین): ماینوکسیدیل بدون نسخه (بدون نسخه) به شکل مایع، کف و شامپو عرضه می شود. برای اثربخشی بیشتر، یک بار در روز برای زنان و دو بار در روز برای مردان، محصول را روی پوست سر بمالید. بسیاری از افراد فومی را ترجیح می دهند که در هنگام خیس بودن مو استفاده شود.
    محصولات حاوی ماینوکسیدیل به بسیاری از افراد کمک می کند موهای خود را دوباره رشد دهند یا سرعت ریزش مو یا هر دو را کاهش دهند. برای جلوگیری از ریزش بیشتر مو و شروع رشد مجدد مو، حداقل شش ماه درمان طول می کشد. ممکن است چند ماه بیشتر طول بکشد تا مشخص شود آیا درمان برای شما موثر است یا خیر. اگر کمک کننده است، برای حفظ فواید آن باید به طور نامحدود به استفاده از دارو ادامه دهید.
    عوارض جانبی احتمالی شامل تحریک پوست سر و رشد موهای ناخواسته در پوست مجاور صورت و دست است.
  • فیناستراید (پروپسیا): این یک داروی تجویزی برای مردان است. شما روزانه آن را به صورت قرص مصرف می کنید. بسیاری از مردانی که فیناستراید مصرف می کنند کاهش ریزش مو را تجربه می کنند و برخی ممکن است رشد موهای جدید را نشان دهند. ممکن است چند ماه طول بکشد تا بگویید که آیا برای شما کار می کند یا خیر. برای حفظ هرگونه مزیت، باید مصرف آن را ادامه دهید. ممکن است فیناستراید برای مردان بالای 60 سال به خوبی کار نکند.
    عوارض جانبی نادر فیناستراید شامل کاهش میل جنسی و عملکرد جنسی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات است. زنانی که باردار هستند یا ممکن است باردار باشند باید از دست زدن به قرص‌های له شده یا شکسته خودداری کنند.
  • سایر داروها: سایر گزینه های خوراکی عبارتند از اسپیرونولاکتون و دوتاستراید خوراکی.

 

 

انتخاب بهترین داروی ریزش مو، برای هر فرد، به عوامل مختلفی از جمله: نوع ریزش مو، سن، سلامت عمومی و سایر شرایط فرد بستگی دارد. برخی از این داروها به صورت خوراکی مصرف می‌شوند، درحالی که برخی دیگر به صورت موضعی روی پوست سر استفاده می‌شوند. اگر متوجه ریزش موی غیرمعمول شُدید، مهم است که در این خصوص، با پزشک یا متخصص پوست و مو مشورت کنید تا علت را تشخیص دهد. بسته به علت ریزش مو، درمان‌های مختلفی در دسترس هستند. نکته مهم این است که قبل از شروع مصرف هرگونه دارویی برای ریزش مو، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

 

ریزش مو و راه های درمان

خرید بهترین مکمل تقویت مو از داروخانه حاتم

 

جراحی کاشت مو

در شایع ترین نوع ریزش موی دائمی، فقط قسمت بالای سر تحت تاثیر قرار می گیرد. کاشت مو یا جراحی ترمیم می تواند از موهایی که باقی مانده است نهایت استفاده را ببرد.

در طی عمل کاشت مو، یک متخصص پوست یا جراح زیبایی مو را از قسمتی از سر که دارای مو است برمی دارد و آن را به یک نقطه طاسی پیوند می‌دهد. هر تکه مو یک تا چند تار مو دارد (میکروگرافت و مینی گرافت). گاهی اوقات یک نوار بزرگ‌تر از پوست حاوی چندین گروه مو گرفته می‌شود. این روش نیازی به بستری‌شدن در بیمارستان ندارد، اما دردناک است، بنابراین برای کاهش هر گونه ناراحتی، به شما داروی آرامبخش داده می‌شود. خطرات احتمالی شامل خونریزی، کبودی، تورم و عفونت است. ممکن است برای رسیدن به اثر مورد نظر به بیش از یک عمل جراحی نیاز داشته باشید. ریزش موی ارثی با وجود جراحی در نهایت پیشرفت خواهد کرد.

روش های جراحی برای درمان طاسی معمولا تحت پوشش بیمه نیستند.

 

لیزر درمانی

سازمان غذا و دارو یک دستگاه لیزر سطح پایین را به عنوان درمان ریزش موی ارثی در مردان و زنان تایید کرده است. چند مطالعه کوچک نشان داده است که تراکم مو را بهبود می‌بخشد. مطالعات بیشتری برای نشان دادن اثرات طولانی مدت مورد نیاز است.

 

سبک زندگی و درمان‌های خانگی

ممکن است بخواهید روش‌های مختلف مراقبت از مو را امتحان کنید تا روشی را پیدا کنید که به شما احساس بهتری نسبت به ظاهرتان بدهد. به عنوان مثال، از محصولات حالت‌دهنده استفاده کنید که حجم می‌دهند، موهای خود را رنگ کنید، مدل مویی را انتخاب کنید که باعث می‌شود قسمت پهن‌شده کمتر به چشم بیاید. از کلاه گیس یا اکستنشن استفاده کنید یا سر خود را بتراشید. برای ایده‌ها با یک آرایشگر مو صحبت کنید. این رویکردها را می‌توان برای رفع ریزش موی دائمی یا موقت استفاده کرد. اگر ریزش موی شما به دلیل یک بیماری باشد، هزینه کلاه گیس ممکن است توسط بیمه پوشش داده شود.

 

پرسش و پاسخ

 

 1. آیا ریزش مو قابل پیشگیری است؟ در برخی موارد، ریزش مو قابل پیشگیری است. اگر عواملی مانند استرس، کمبود خواب یا رژیم غذایی نامناسب باعث ریزش موی شما می‌شوند، با تغییر این عوامل می‌توانید از ریزش مو جلوگیری کنید. همچنین، اگر در معرض عوامل خطری مانند عوامل ژنتیکی یا هورمونی هستید، می‌توانید با مراجعه به پزشک و انجام اقدامات درمانی، از ریزش مو جلوگیری کنید.

 

2. آیا ریزش مو دائمی است؟ پاسخ به این سوال به نوع ریزش مو بستگی دارد. برخی از انواع ریزش مو، مانند ریزش موی ارثی، دائمی هستند. سایر انواع ریزش مو، مانند ریزش موی ناشی از استرس یا کمبود خواب، موقتی هستند و با رفع عامل زمینه‌ای، موها مجدداً رشد می‌کنند.

 

3. چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟ اگر ریزش موی شما شدید است یا باعث نگرانی شما شده است، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند علت ریزش مو شما را تشخیص دهد و درمان مناسب را توصیه کند.

 

منبع:

New Researches about Hair Loss

دیدگاه (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

کلید ESC برای خروج فشار دهید