ارسال و فروش ویژه دسکتاپ ارسال و فروش ویژه موبایل

ماسک مو یا نرم کننده مو؛ مقایسه دو محصول محبوب مراقبت از مو

تفاوت ماسک‌های مو و نرم کننده‌ها را بشناسیم

ماسک مو و نرم کننده مو، هر دو محصول مراقبت از مو هستند، اما با داشتن ویژگی‌ها و تفاوت‌های مشخص، کاربردهای متفاوتی دارند. ماسک مو یک محصول مراقبت از مو است که ترکیبات آن به‌طور ویژه برای تغذیه رسانی عمیق و بازسازی موهای آسیب‌دیده موثر می‌باشد. نرم کننده مو نوعی محصول مراقبتی است که بعد از شستشو با شامپو، برای نرمی، لطافت و انعطاف‌پذیری بیشتر موها استفاده می‌شود و به منظور حالت‌دهی بهتر، افزایش نرمی و درخشندگی موها پس از شستشو با شامپو به کار می‌رود. در این مقاله، مقایسه‌ای بین این دو محصول ارائه می‌دهیم.

 

ماسک مو

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • ماسک مو؛ تغذیه‌ رسانی موهای شما
  • نرم کننده مو؛ محافظت و ترمیم‌کننده ساقه مو
  • زمان استفاده از ماسک‌های مو و نرم کننده
  • تعداد دفعات استفاده از ماسک‌های مو و نرم کننده
  • انتخاب بهترین ماسک مو
  • کاربرد انواع ماسک مو و نرم کننده مو
  • نتیجه‌گیری
  • پرسش و پاسخ

ماسک مو؛ تغذیه‌ رسانی موهای شما

ماسک مو، محصولی است که به منظور تقویت و ترمیم موهای آسیب‌دیده و خشک مورداستفاده قرار می‌گیرد. این محصولات حاوی ترکیبات غنی مانند انواع روغن‌های طبیعی، ویتامین‌ها، کراتین، و مواد معدنی هستند که در تغذیه و بازسازی مو موثر هستند و نقش ترمیم کننده، محافظت کننده و نرم کننده دارند. 

نرم کننده مو؛ محافظت و ترمیم‌کننده ساقه مو

نرم‌کننده‌ها حاوی ترکیباتی مانند سیلیکون، انواع روغن‌ها و کواترنیوم‌ها هستند که به کاهش الکتریسیته ساکن و گره‌ خوردن مو کمک می‌کنند که این محصولات سرعت عمل بیشتری داشته و به صاف شدن و درخشش بیشتر مو کمک می‌کنند. همچنین با ایجاد یک لایه محافظتی بر روی مو، از آن در برابر آسیب‌های محیطی مانند آلودگی‌ها و نور خورشید محافظت می‌کنند که این لایه محافظتی، همچنین در حفظ رطوبت مو موثر بوده و از خشکی و شکنندگی آن نیز جلوگیری می‌کند.

زمان استفاده از ماسک‌های مو و نرم کننده‌

ماسک مو بعد از استفاده، باید برای مدت زمان طولانی‌تری(گاهی اوقات تا چندین ساعت یا حتی در شب) روی مو باقی بماند، در حالی که نرم کننده مو پس از چند دقیقه پس از شامپو زدن، استفاده شده و سپس شسته می‌شود.

تعداد دفعات استفاده از ماسک‌های مو و نرم کننده‌

 ماسک‌های مو به دو نوع تقسیم بندی می‌شوند: ماسک مو داخل حمام و ماسک مو بعد از حمام که معمولاً یک یا دو بار در هفته استفاده می‌شود، در حالی که نرم کننده‌های مو می‌توانند در هر بار شستشوی مو استفاده شوند.

 

انتخاب بهترین ماسک مو

چگونگی انتخاب بهترین ماسک مو بستگی به نوع و خصوصیات موهای شما دارد. چند نکته کلیدی برای انتخاب بهترین ماسک مو ارائه شده است:

  • نوع مو: بر اساس انواع مو؛ موهای خشک، آسیب‌دیده، چرب، یا رنگ‌شده ماسک‌هایی با ترکیبات متفاوت موجود هستند. بعنوان مثال برای موهای خشک و آسیب‌دیده، بهترین ماسک مو، نوعی است که دارای خاصیت  ترمیم‌کنندگی و نرم‌ کنندگی مو می‌باشد، در حالی که افرادی با موهای چرب به ماسک‌هایی نیاز دارند که چربی پوست سر را کنترل می‌کند.
  • ترکیبات: به دنبال ماسک‌هایی باشید که دارای ترکیبات مغذی مانند انواع روغن‌های طبیعی، پروتئین‌ها، و ویتامین‌ها هستند. بهترین ماسک مو با ترکیباتی مانند روغن نارگیل، آرگان، آلوئه‌ورا، و کراتین می‌تواند به تقویت و تغذیه موها کمک کند.
  • برند محصولات و کیفیت: برای انتخاب بهترین ماسک مو، از برندهای معتبر و با کیفیت استفاده کنید تا نسبت به میزان اثربخشی محصول اطمینان حاصل کنید. محصولات تقلبی ممکن است حاوی ترکیبات نامناسب باشند که برای موهای شما مضر بوده و به آن آسیب برسانند.

 

مقایسه ویژگی‌های نرم کننده‌های مو و ماسک‌های مو

 ویژگی

   نرم کننده مو

 ماسک مو

شکل و فرم

 مایع و سبک

 غلیظ و کرمی

نرم کنندگی

 نرم کنندگی سطحی

نرم کنندگی عمیق

آبرسانی

مرطوب کنندگی موقت

آبرسانی عمیق و ماندگار

تغذیه مو

حفظ سبوم پوست سر

تغذیه با  مواد مغذی و روغن‌های گیاهی 

زمان استفاده

بعد از شامپو

قبل یا بعد از شستشو

مدت زمان اثر

کوتاه مدت

بلند مدت

 

کاربرد انواع ماسک‌های مو و نرم‌ کننده‌های مو

با وجود انواع مختلف محصولات تقویت مو در بازار، این که کدام یک برای حفظ بهترین حالت ممکن موهای شما ضروری هستند، ممکن است کمی گیج کننده باشد،(شامپو و نرم کننده جزو معمول‌ترین محصولات تقویت مو به شمار می آیند). اما در مقایسه بین ماسک‌های مو و نرم کننده‌ها تفاوت چشمگیری وجود ندارد و تقریبا می‌توان گفت که کاربرد مشابهی دارند. بنابراین، با توجه به ترکیبات و کارایی این دو محصول، مرز مشخصی بین کاربرد آنها نیست و می‌توان گفت که هر دو به یک اندازه مهم هستند!

نرم کننده محصولی شناخته شده است که بطور معمول از قبل، در روتین مراقبت از موها قرار داشته است. نرم‌کننده حاوی مولکول‌های بزرگ‌تری نسبت به ماسک‌های مو است که از تغذیه موها در داخل جلوگیری می‌کند. تنها هدف نرم کننده، تمرکز بر روی لایه بیرونی مو، به نام کوتیکول است. در حالی که عملکرد فوق العاده ای برای افزایش درخشندگی و نرمی مو انجام می دهد، اما فاقد برخی مزایای ماسک‌های مو می‌باشد. ماسک‌های مو، معمولاً حاوی مولکول‌های کوچک‌تری از مواد تشکیل دهنده آن هستند و به همین دلیل، آنها می‌توانند بسیار عمیق‌تر به داخل مو (به‌طور دقیق تا تمام قشر مو) نفوذ کنند و استحکام کلی مو را حفظ کنند، به همین دلیل است که بسیار مهم است که مطمئن شوید که این محصول مراقبتی مو را در روتین خود قرار دهید تا یکنواختی حالت موهای خود را حفظ کنید. ماسک‌های مو نفوذ عمقی به تار مو دارند، بنابراین با انجام این کار واقعاً متوجه خواهید شد که استفاده از این محصول، در سلامت موی شما تاثیر چشمگیری خواهد داشت. 

با توجه به عملکرد این دو محصول ، قطعا می‌توان گفت که هر دو محصول برای سلامت  موهای شما ضروری هستند. این دو محصول اهداف متفاوتی دارند اما به یک اندازه برای موهای شما مفید هستند. در حالی که نرم کننده دارای تاثیرگذاری سطحی است و لازم است موهای خود را به طور روزانه سالم و درخشان نگه دارید. برعکس، ماسک‌های مو به عمق موهای شما نفوذ می‌کنند و رطوبت رسانی را از داخل به لایه بیرونی مو انجام می‌دهند.

از آنجایی که ترکیبات موجود در ماسک‌ها اغلب حجیم‌تر از نرم کننده‌های معمولی هستند، استفاده بیش از حد از ماسک می‌تواند به مرور زمان موهای شما را سنگین کند. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم هر بار که از ماسک‌های مو استفاده می‌کنید، از نرم کننده نیز استفاده کنید و بسته به وضعیت موهایتان، هر یک تا دو هفته یکبار ماسک مورداستفاده برای موی خود را تعویض کنید. به این معنی که هر چه میزان آسیب موهای شما بیشتر باشد، بیشتر اوقات می‌خواهید موهای آسیب دیده خود را با ماسک ترمیم کنید.

 نتیجه‌گیری

ماسک مو و نرم کننده مو هر دو بعنوان محصولات معروف مراقبت از مو شناخته شده‌اند، اما با اهداف متفاوت. نرم کننده‌ها معمولا به منظور رفع گره‌های مو و نرم کردن سطحی موها پس از شستشو با شامپو به کار می‌روند. از سوی دیگر، ماسک‌‌های مو حاوی ترکیبات غنی‌تر و سنگین‌تر، برای تغذیه رسانی عمیق‌تر و ترمیم موهای آسیب‌دیده طراحی شده‌اند. ماسک‌ها باید مدت زمان بیشتری روی مو باقی بمانند تا مواد مغذی، زمان لازم برای نفوذ به ساقه‌های مو را داشته باشند و اثرات آن بلندمدت‌ می‌باشد. انتخاب بین این دو محصول، به نیازهای خاص موهای شما بستگی دارد؛ نرم کننده برای استفاده روزانه مناسب است، در حالی که استفاده از ماسک‌های مو بصورت هفتگی یا دو هفته یکبار توصیه می‌شود.

پرسش و پاسخ

1. آیا می‌توان به جای نرم کننده از ماسک‌های مو استفاده کرد؟

در حالی که ماسک‌های مو بسیار مغذی و مرطوب کننده هستند، قرار نیست جایگزین نرم کننده معمولی شما شوند. نرم‌کننده‌ها نگهداری روزانه، آبرسانی ضروری و قابلیت کنترل را فراهم می‌کنند، در حالی که ماسک‌های مو، زمینه یک درمان فشرده‌تر و بازسازی‌کننده مو را ایجاد می‌کنند. برای دستیابی به نتایج مطلوب، بهتر است هر دو را در روتین مراقبت از موی خود قرار دهید.

2. بهترین نرم کننده و حالت دهنده برای موهای خشک و آسیب دیده چیست؟

انتخاب این محصول بستگی به میزان آسیب موهای شما دارد، اما می‌توانید یک نرم کننده حاوی روغن زیتون ( حاوی اسکوالن) انتخاب کنید که به عنوان یک مرطوب کننده برای موهای نرم عمل می‌کند. روغن زیتون همچنین حاوی اولئوروپئین است که به رشد مو کمک نموده، از شکستن مو جلوگیری می‌کند و درخشندگی را افزایش می‌دهد.

 

منبع

Hair Mask vs Hair Conditioner 

دیدگاه (1)

  •  فاطمه قنبری

    فاطمه قنبری

    01 مرداد 1403 در 03:49

    برای من تاثیر ماسک مو در نرمی و لطافت مو و همچنین صاف شدن مو در مقایسه با نرم کننده مو بیشتر بود.

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

کلید ESC برای خروج فشار دهید