هدر دسکتاپ سبز هدر موبایل سبز

بهترین مولتی ویتامین برای ناخن

مو، ناخن و پوست سالم به مواد مغذی کافی از جمله ویتامین‌های A، D و E نیاز دارد. در حالی که اینها معمولاً در یک رژیم غذایی متعادل یافت می‌شوند، برخی ازافرادمانند کسانی که محدودیت‌های غذایی خاص یا نیازهای منحصر به فرد دارند، ممکن است به مقدار بیشتری نیاز داشته باشند. مهم است که اذعان کنیم که برای اکثر افراد دارای سلامت خوب، شواهد محدودی وجود دارد که مصرف ویتامین‌های هدفمند فقط برای مو، پوست یا ناخن منجر به بهبود قابل توجهی می‌شود. با این حال، اگر در مورد مصرف مواد مغذی خود نگرانی دارید و می خواهید اطمینان حاصل کنید که مو، ناخن و پوست خود از حمایت مطلوب برخوردار می شوند، تیم متخصصان تغذیه ما مجموعه ای از مولتی ویتامین های با کیفیت و مکمل های فردی را طراحی کرده اند که برای ارتقای سلامت کلی از جمله سلامتی طراحی شده اند. 

آنچه در این مقاله می‌خوانیم: 

  • علائم رایج کمبود مواد مغذی بر ناخن
  • ویتامین های موثر در تقویت ناخن ها
    • بیوتین
    • آهن
    • منیزیم برای ناخن ها
  • اهمیت مصرف امگا 3 برای ناخن ها
  • ویتامین C
  • نقش زینک در تقویت ناخن ها
  • رژیم غذایی تقویت ناخن ها
  • اهمیت مصرف پروتئین برای رشد ناخن ها
  • نکات مهم تقویت ناخن ها
  • نتیجه گیری 
  •  پرسش و پاسخ

علائم رایج کمبود مواد مغذی بر ناخن

کمبود مواد مغذی می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت مو و ناخن ما داشته باشد. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه می کنید، ممکن است نشانه ای از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی ضروری باشد:

  • ناخن های شکننده: اگر ناخن های شما ضعیف، شکننده و مستعد شکستن هستند، ممکن است نشانه کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی در بدن باشد.
  • رشد آهسته مو و ناخن: اگر موها و ناخن های شما به سرعت قبل رشد نمی کنند، می تواند به دلیل کمبود مواد مغذی ضروری باشد.
  • موهای کدر و بی‌جان: عدم درخشندگی، خشکی و ظاهر بی‌درخشش می‌تواند نشانه‌ای از کمبود مواد مغذی باشد که موهای شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

ویتامین های موثر در تقویت ناخن ها

کمبود مواد مغذی روی رشد و استحکام ناخن‌ها تاثیر مستقیم دارد. تغییر در ظاهر ناخن می‌تواند نشان دهنده کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد. قبل از معرفی بهترین مولتی ویتامین برای ناخن ، ویتامین‌های تاثیرگذار در بهبود رشد و استحکام ناخن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

بیوتین

بیوتین همان ویتامین B7 است که به رشد سلول‌ها کمک کرده و متابولیسم را تنظیم می‌کند. اسیدهای آمینه، سازنده پروتئینی هستند که برای رشد ناخن‌ها ضروری به حساب می‌‎آیند. بیوتین به تشکیل این اسیدهای آمینه کمک می‌کند. به همه بزرگسالان توصیه می‌شود که حداقل 30 میکروگرم در روز بیوتین مصرف کنند. در گوشت، تخم مرغ، لبنیات، ماهی، آجیل و دانه‌ها می‌توانید بیوتین را به وفور بیابید. کمبود ویتامین ب12 می‌تواند موجب تغییر رنگ ناخن‌ها شده و آنها را تیره‌تر از حد معمول نشان دهد. ویتامین B9 نیز به تشکیل گلبول‌های قرمز خون و رشد سلول‌های جدید برای رشد و سلامت ناخن‌ها کمک می‌کند. کمبود این ویتامین هم سبب تغییر رنگدانه در ناخن‌ها شده و ناخن‌ها را ضعیف و شکننده می‌کند.

 

آهن

 در بهترین مولتی ویتامین برای ناخن حتما یکی از ترکیبات ماده معدنی آهن باید باشد. آهن گلبول‌های قرمز خون را تشکیل می‌دهد تا اکسیژن کافی به سلول‌ها و اندام‌های بدن برسد. اگر آهن در بدن کافی نباشد، اکسیژن نیز به حد کافی به سلول‌ها منتقل نمی‌شود. کمبود آهن یا همان کم‌خونی می‌تواند منجر به صاف شدن غیر طبیعی سطح ناخن شود. یعنی به اصطلاح ناخن‌ها قاشقی شوند. مقدار نیاز روزانه زنان به آهن بیش از مردان است. مقادیر بالایی از آهن را در گوشت و فرآورده‌های حیوانی دیگر می‌توانید پیدا کنید. به منظور جذب هرچه بهتر منابع آهن توصیه می‌کنیم که در کنار آنها از مقادیر مناسب ویتامین سی نیز استفاده کنید.

  

منیزیم برای ناخن ها

به منظور رشد هرچه بهتر ناخن‌های خود، به مقادیر کافی از منیزیم در رژیم روزانه خود نیاز دارید. برآمدگی‌های عمودی روی ناخن‌ها می‌تواند نشانه کمبود منیزیم باشد. مقدار توصیه شده مصرف روزانه منیزیم برای مردان و زنان به ترتیب 400 تا 420 و 310 تا 320 میلی‌گرم است. غلات کامل، سبزیجات سبز تیره، کینوا، بادام زمینی و لوبیا سیاه منابع غنی از منیزیم به شمار می‌آیند.

بهترین مولتی ویتامین برای ناخن

اهمیت مصرف امگا 3 برای ناخن ها

اسیدهای چرب امگا 3 ظاهری براق به ناخن‌های شما می‌دهند. این اسیدها التهاب را در بستر ناخن کاهش داده و باعث تغذیه‌رسانی به ناخن‌ها می‌شود. خشک و شکننده شدن ناخن‌ها می‌تواند نشانه کمبود امگا 3 در بدن باشد. از ماهی‌های چرب که منابع غنی امگا 3 هستند، حتما در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

 

ویتامین C

در بهترین مولتی ویتامین برای ناخن حتما یکی از ترکیبات ویتامین سی است. این ویتامین برای تولید کلاژن ضروری به شمار می‌آید. کلاژن پروتئینی است که بافت ناخن را تشکیل داده و باعث استحکام و یکپارچگی آن می‌شود. ویتامین C محلول در آب بوده و بدن انسان قابلیت تولید آن را ندارد. پس باید آن را به طور مستقیم از مواد غذایی تهیه کنید. مرکبات منابعی غنی از ویتامین ث به حساب می‌آیند.

نقش زینک در تقویت ناخن ها

ماده معدنی روی (زینک) از اجزای اصلی بهترین مولتی ویتامین برای ناخن است. زینک در رشد و تقسیم سلولی نقش دارد. سلول‌های تشکیل دهنده ناخن‌ها خیلی سریع رشد کرده و تقسیم می‌شوند. به دلیل همین رشد سریع است که ناخن‌ها به طور مداوم به زینک نیاز دارند. مردان روزانه به 11 میلی‌گرم و زنان به 8 میلی‌گرم زینک نیاز دارند. گوشت گاو، مرغ، ماهی و تخم مرغ منابعی سرشار از زینک هستند.

 

رژیم غذایی تقویت ناخن ها

  • گوشت قرمز 
  • آب پرتقال
  • گوجه فرنگی
  • تخم مرغ 
  • اسفناج
  • غلات کامل

 

اهمیت مصرف پروتئین برای رشد ناخن ها

ناخن از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است. کراتین به ناخن‌ها استحکام می‌بخشد و در برابر آسیب‌های احتمالی از ناخن‌ها محافظت به عمل می‌آورد. مصرف کافی پروتئین در رژیم غذایی منجر به افزایش تولید کراتین شده و از ضعیف شدن ساختار ناخن‌ها پیشگیری می‌کند. برای اینکه پروتئین به اندازه کافی به بدن شما برسد، گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبینات، حبوبات و غلات کامل را حتما در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. به منظور محکم شدن ناخن از راهکارهای طبیعی هم می‌توانید استفاده کنید؛ مثلا هر روز ناخن‌های خود را در محلول‌های استحکام بخش ناخن قرار دهید که خود به راحتی می‌توانید در منزل تهیه نمایید. 

مصرف پروتئین برای رشد ناخن

نکات مهم تقویت ناخن ها

برای بهبود استحکام و سلامت ناخن ها، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  •  یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین ها را حفظ کنید.
  • هنگام انجام کارهای خانه یا کار با مواد شیمیایی، از ناخن های خود با پوشیدن دستکش محافظت کنید.
  •  از سوهان زدن بیش از حد، چیدن یا استفاده از ناخن به عنوان ابزار خودداری کنید.
  • ناخن های خود را به خوبی مرطوب نگه دارید و از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب خودداری کنید.
  • از محصولات مراقبت از ناخن ملایم استفاده کنید و از مواد شیمیایی خشن اجتناب کنید.
  • از ناخن های خود در برابر دمای شدید و قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد محافظت کنید.
  • استفاده از درمان ها یا مکمل های تقویت کننده ناخن را با راهنمایی یک متخصص مراقبت های بهداشتی در نظر بگیرید.
  • بهداشت ناخن را به خوبی رعایت کنید و از عاداتی مانند جویدن ناخن یا چیدن کوتیکول ها اجتناب کنید.
  • اگر با وجود اقدامات پیشگیرانه، ناخن ها همچنان ضعیف و شکننده باقی ماندند، توصیه می شود با یک متخصص پوست یا متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. آنها می توانند به شناسایی هر گونه بیماری زمینه ای کمک کنند یا راهنمایی های بیشتری برای بهبود وضعیت ناخن های شما ارائه دهند.

 

نتیجه گیری

مو، ناخن و پوست سالم به مواد مغذی کافی از جمله ویتامین‌های A، D و E نیاز دارد. در حالی که اینها معمولاً در یک رژیم غذایی متعادل یافت می‌شوند، برخی ازافرادمانند کسانی که محدودیت‌های غذایی خاص یا نیازهای منحصر به فرد دارند، ممکن است به مقدار بیشتری نیاز داشته باشند. مهم است که اذعان کنیم که برای اکثر افراد دارای سلامت خوب، شواهد محدودی وجود دارد که مصرف ویتامین‌های هدفمند فقط برای مو، پوست یا ناخن منجر به بهبود قابل توجهی می‌شود.بیوتین همان ویتامین B7 است که به رشد سلول‌ها کمک کرده و متابولیسم را تنظیم می‌کند. اسیدهای آمینه، سازنده پروتئینی هستند که برای رشد ناخن‌ها ضروری به حساب می‌‎آیند. بیوتین به تشکیل این اسیدهای آمینه کمک می‌کند. مقدار نیاز روزانه زنان به آهن بیش از مردان است. مقادیر بالایی از آهن را در گوشت و فرآورده‌های حیوانی دیگر می‌توانید پیدا کنید. به منظور جذب هرچه بهتر منابع آهن توصیه می‌کنیم که در کنار آنها از مقادیر مناسب ویتامین سی نیز استفاده کنید.

 

پرسش و پاسخ

1-  آیا آبلمیو یک روش خانگی تقویت ناخن است؟

برخی ادعا می‌کنند که آبلیمو ناخن‌ها را محکم می‌کند. اگرچه این ادعا اثبات شده نیست، اما برخی از افراد آن را مفید می‌دانند.

 

2- چه مواد مغذی برای استحکام ناخن مناسب هستند؟

عنصر روی، بیوتین و پروتئین نقش مهمی در سلامت ناخن‌ها دارند. علاوه بر این، چرب‌کردن ناخن‌ها با روغن زیتون می‌تواند کمک کند.

 

منبع:

nails

دیدگاه (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

کلید ESC برای خروج فشار دهید