ارسال و فروش ویژه دسکتاپ ارسال و فروش ویژه موبایل

علائم کرونا جدید : چگونه از خود و دیگران محافظت کنیم؟

علائم کرونا جدید : آنچه باید در مورد انواع جدید کووید بدانیم

در حال حاضر با شروع فصل زمستان، دو نوع سویه جدید کرونا تحت عنوان‌های JN.1 و HV.1 بیش از نیمی از موارد کووید را در ایالات متحده تشکیل داده‌اند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، نوع JN.1 تا اواخر دسامبر، 44 درصد موارد را به خود اختصاص داده است. در 18 دسامبر، سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان آخرین «نوع جهش یافته غالب» نامید، به این معنی که این سویه دچار تغییرات ژنتیکی شده و شیوع آن در سطح جهانی در حال افزایش است. دومین سویه پیشرو، HV.1، در اواخر تابستان در ایالات متحده ظاهر شد و رایج‌ترین نوع سویه کرونا برای فصل پاییز بود و تا اواخر دسامبر، 22 درصد موارد، درگیر این ویروس شدند. در این مقاله مطالبی در مورد انواع سویه‌ جدید کرونا، علائم آن‌ها و آمار کرونا ارائه شده است.

 

سویه جدید کرونا

آنچه در این مقاله می‌خوانیم :

  • انواع سویه جدید کرونا
    • سویه EG.5 و HV.1
    • سویه BA.2.86 و JN.1
  • علائم کرونا جدید HV.1 
  • علائم کرونا جدید JN.1
  • آیا قابلیت انتقال HV.1 بیشتر است؟
  • آیا انواع سویه جدید کرونا با تست‌های COVID-19 قابل شناسایی هستند؟
  • آیا واکسن کرونا اصلاح شده در برابر سویه جدید کرونا محافظت می‌کند؟
  • چگونگی ایجاد مصونیت و کاهش علائم کرونا جدید
  • نتیجه‌گیری
  • پرسش و پاسخ

انواع سویه جدید کرونا

با وجود شیوع مجدد بیماری کرونا، هر دو سویه جدید کرونا، HV.1 و JN.1، با گونه اصلی اومیکرون (Omicron) که در پایان سال 2021 بروز یافته، تشابه زیادی ندارند. در ادامه به بررسی سویه‌های جدید کرونا می‌پردازیم.

 

سویه EG.5 و HV.1

اولین سویه غالب در فصل پاییز، تحت عنوان EG.5، که در ماه اوت در ایالات متحده شیوع یافته ,و پس از رسیدن به اوج خود در ماه سپتامبر، آمار آن به تدریج کمتر شده و اکنون به‌صورت کلی به حدود 5 درصد کاهش یافته است. سویه جدید کرونا EG.5 - با عنوان اصلی Eris -نوع تکامل یافته  اومیکرون (Omicron XBB.1.9.2) و دارای یک جهش مهم بوده که به آن کمک می‌کند تا نسبت به آنتی‌بادی‌های آزادشده از سیستم ایمنی، در پاسخ به انواع واکسن‌های قبلی مقاوم باشد. «اندرو پکوز»، استاد میکروبیولوژی مولکولی و ایمونولوژی در دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ دانشگاه جان هاپکینز، گفت: این جهش در ساختار ژنتیکی به این معنی است که در هنگام شیوع EG.5، افراد بیشتری درگیر شدند. سویه HV.1 از گونه‌ جدید EG.5 و حامل همان جهش گریز از ایمنی می‌باشد. این نوع سویه در ایالات متحده از ماه اکتبر تا اواسط دسامبر شایع بود. با توجه به همپوشانی بین دو نوع سویه جدید کرونا، دقیقاً علت شیوع بیشتر سویه HV.1 نسبت به سویه EG.5 مشخص نیست؛ اما یکی از معدود جهش‌های اضافی در ساختار ژنتیکی HV.1، احتمالاً باعث شیوع بیشتر آن نسبت به گونه قبلی خود شده است.

«دکتر دان باروچ»، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و واکسن در مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess در بوستون، می‌گوید: دلیل شیوع سویه جدید کرونا در هر زمان، وجود جهش‌های چشمگیر در ساختار آن می‌باشد. هیچکدام از انواع سویه‌ جدید کرونا (EG.5 و HV.1) نسبت به انواع قبلی مسری‌تر نبوده و علائم کرونا جدید را با شدت بیشتر نشان نداده‌اند. تست‌های تشخیصی و درمان‌هایی مانند Paxlovid نیز همچنان بر روی آن‌ها مؤثر هستند. طبق تحقیقات اخیر در ماه دسامبر، آنتی بادی‌های تولید شده از سیستم ایمنی، که یک نوع XBB مرتبط را هدف قرار می‌دهند، در پاسخ به واکسن کرونا اصلاح شده در برابر EG.5 و HV.1 محافظت می‌کنند.

 

 

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

  خرید بهترین مکمل تقویت سیستم ایمنی بدن از داروخانه حاتم

 

سویه BA.2.86 و JN.1

در پاییز امسال، دانشمندان از شیوع سویه جدید کرونا تحت عنوان BA.2.86  ( پیرولا) خبر داده‌اند. این نوع سویه به‌دلیل تعداد جهش‌ها در پروتئین اسپایک، متخصصان را دچار نگرانی نموده است. (پروتئین اسپایک: ویروس از این پروتئین برای آلوده کردن سلول‌های انسانی و همچنین سیستم ایمنی بدن برای شناسایی ویروس از آن استفاده می‌کند). طبق گفته «جسی بلوم»، پروفسور و متخصص در زمینه تکامل ویروس، جهش‌های پروتئین اسپایک BA.2.86، نشان‌دهنده یک «جهش تکاملی» به عظمت وجود تفاوت درساختار ژنتیکی بین گونه اصلی ویروس کرونا و اولین گونه آن (Omicron) است.

علاوه بر این نگرانی، با بررسی داده‌های اولیه، مشخص شده که واکسن کرونا اصلاح شده ممکن است در برابر BA.2.86 چندان مؤثر نباشند. با این حال، طبق شواهد موجود، واکسن کرونا فقط تعداد کمی از آنتی‌بادی‌های شناساگر BA.2.86 را تحریک نموده که نشان می‌دهد واکسن کرونا تا حدودی باعث محافظت بدن در برابر انواع سویه جدید کرونا می‌شوند. طبق مطالعات دیگر، سویه جدید BA.2.86 ممکن است به اندازه سایر اشکال ویروس قابل انتقال نباشد. بر خلاف نگرانی‌های دانشمندان، گسترش و شیوع سویه BA.2.86 زیاد نبوده، اما نوع تکامل‌یافته آن (JN.1) به سرعت گسترش یافت. بر اساس تحقیقات اولیه منتشرشده در ماه نوامبر، JN.1 دارای جهش بیشتری بوده که منجر به افزایش قابلیت گریز از ایمنی  این سویه جدید کرونا می‌شود.

در یک مقاله پیش از چاپ در مورد آزمایش نحوه عملکرد واکسن‌ کرونا علیه HV.1 بر این مطلب اشاره شده که این واکسن کرونا آنتی‌بادی‌های مؤثر اما به تعداد محدود، علیه JN.1 تولید می‌کند. همچنین متخصصان بر این باورند که واکسیناسیون یا میزان سرایت در سویه جدید کرونا، میزان خطر را  کاهش داده اما به طور کامل از بین نمی‌برد. براساس اطلاعات موجود، احتمالا سویهJN.1 دارای جهش تکاملی دیگری است که ممکن است بر توانایی آن در آلوده کردن افراد یا ایجاد بیماری شدیدتر در مقایسه با انواع دیگر تأثیرگذار باشد. طبق گزارش C.D.C، آمار افراد دارای علائم جدید کرونا و بستری بیماران در بیمارستان دوباره در حال افزایش است، اما این افزایش ممکن است به دلیل افزایش بیماری‌های عفونی در ماه‌های زمستان باشد.

«بدفورد»، استاد بخش واکسیناسیون و بیماری‌های عفونی در «مرکز سرطان فرد هاچینسون»، علاوه بر خطرات ناشی از هر سویه جدید کرونا، این سرعت سریع تکامل ویروس است که بیشتر نگران‌کننده است. همچنین او می‌افزاید: هیچ گونه‌ای از کرونا به این اندازه تأثیرگذار نبوده است، اما تجمع کلی این جهش‌ها در سویه جدید کرونا جدید تأثیر قابل توجهی دارد.

 

علائم کرونا جدید HV.1 

طبق بررسی‌های انجام شده، علائم کرونا جدید ناشی از عفونت با سویه HV.1 عبارتند از: 

  • گلو درد
  • گرفتگی عضلانی
  • آبریزش بینی
  • سرفه
  • خستگی
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • تب یا لرز

 

به گزارش ان‌بی‌سی (NBC)، با توجه به بررسی‌های پزشکان در زمینه علائم کووید-19، ویروس در دستگاه تنفسی فوقانی متمرکز شده و علائم کرونا جدید با گلودرد شروع می‌شود و به دنبال آن احتقان یا آبریزش بینی ادامه دارد. سرفه معمولاً جزو علائم اولیه نیست، اما با ادامه بیماری می‌تواند فرد را درگیر کند. «شافنر» می‌گوید: به‌نظر می‌رسد این ویروس، نوعی برونشیت مزمن ایجاد می‌کند، به طوری که می‌تواند شما را دچار سندرم سرفه‌ای کند که دوره بهبودی آن بیشتر از علائم دیگر طول بکشد.

 

علائم کرونا جدید JN.1

سازمان جهانی بهداشت، سویه جدید کرونا JN.1 را به‌عنوان «نوعی ویروس جهش‌یافته غالب» اعلام کرد که این سویه منجر به بروز گونه‌های جدید و تغییرات ژنتیکی شده و می‌تواند به گسترش یا خصوصیت گریز از ایمنی این سویه کمک کند. اما تاکنون، علائم کرونا جدید و بیماری‎‌های ناشی از سویهJN.1، از گونه اومیکرون، شدیدتر از علائم سایر گونه‌های کووید به‌نظر نمی‌رسد. «دکتر مولی فلیس»، اپیدمیولوژیست بیمارستانی در دانشگاه آلاباما در پزشکی بیرمنگام، می‌گوید: «به نظر می‌رسد علائم JN.1 با علائم سایر گونه‌ها یکسان نبوده اما شباهت زیادی دارد.»

در بسیاری از بیماران گزارش‌شده اخیر کووید، گلودرد به‌عنوان اولین علائم آن‌ها گزارش شده‌اند که اغلب با احتقان همراه است. به گفته پزشکان، علائم قبلی این بیماری، مانند سرفه خشک یا از دست دادن چشایی یا بویایی، کمتر مشاهده شده است. در همین حال، موارد شدید بیماران کرونایی همچنان با علائم تنگی نفس، درد قفسه سینه یا رنگ‌پریدگی، خاکستری یا آبی شدن رنگ پوست، لب‌ها یا بستر ناخن‌ها تشخیص داده شده که بروز این علائم کرونا جدید، نشانه کمبود اکسیژن می‌باشد. اما در کل، علائم کووید خفیف‌تر از اوایل شیوع این بیماری است.

 

آیا میزان سرایت HV.1 بیشتر است؟

طبق بررسی‌های دانشمندان یکی از ویژگی‌های بارز گونه اومیکرون، قابلیت انتقال زیاد آن‌ها می‌باشد. گزارش ارائه‌شده توسط NBC News نشان می‌دهد که HV.1 نسبت به سویه‌های قبلی به میزان بیشتری از فردی به فرد دیگر سرایت می‌کند و به‌دلیل افزایش میزان سرایت HV.1، این سویه با سرعت بیشتری در ایالات متحده شیوع پیدا کرده است. «دکتر دان باروچ» می‌گوید: «میزان گریز از ایمنی اولیه HV.1 نسبت به کووید 19 کمی بیشتر بوده؛ این بدان معناست که سویه HV.1 در برابر واکسن کرونا مقاومت بیشتری داشته، اما برای ایجاد هشدار کافی نیست.»

 اگرچه سویه HV.1 قابل انتقال است اما به نظر نمی‌رسد که HV.1 علائم شدیدتری را بروز داده یا منجربه افزایش آمار بستری‌شدگان در بیمارستان شود. با توجه به فراگیرشدن سویه جدید کروناHV.1، در مورد روند افزایش آمار بیماران کرونایی در آینده  هیچ گزارشی ارائه نشده است. «سامپاتکومار» می‌گوید: «اگر تعداد مبتلایان به این بیماری افزایش یابد، حتی اگر علائم کرونا جدید در اکثر افراد خیلی شدید نباشد، ما شاهد افزایش آمار بستری در بیمارستان و مرگ و میر خواهیم بود.»

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که مقامات بهداشتی، سویه جدید کرونا HV.1 را به طور دقیق تحت نظر داشته، اما عملکرد ضعیف در انجام آزمایشات، ردیابی دقیق انواع جدید کرونا را دشوارتر کرده است.

 

آیا انواع سویه جدید کرونا با تست‌های COVID-19 قابل شناسایی هستند؟

«شافنر» می‌گوید: همه آزمایش‌های COVID-19 -از جمله آزمایش‌های PCR، که توسط مرکز خدماتی مراقبت‌های بهداشتی و آزمایش‌های آنتی‌ژن در محل سکونت افراد انجام می‌شود- سویه جدید HV.1 را تشخیص می‌دهند.  انجام تست کووید، ابزاری حیاتی برای محافظت از خود و دیگران در برابر COVID-19 است.

علائم کرونا جدید HV.1 و سایر انواع کووید 19 می‌تواند بسیار شبیه به سایر ویروس‌ها از جمله ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV)، آنفولانزا و رینوویروس باشد که معمولاً باعث سرماخوردگی می‌شوند. تنها راه تشخیص (COVID-19) از RSV و آنفولانزا، انجام تست است. متخصصان، افراد دارای علائم کرونا جدید یا مواردی که در معرض آن قرار گرفته‌اند، به‌ویژه افراد بالای 65 سال با نقص ایمنی یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای را الزام به انجام تست کووید می‌نمایند.

 

پیشگیری از ابتلا به کرونا

 

آیا واکسن کرونا اصلاح شده در برابر سویه جدید کرونا محافظت می‌کند؟

واکسن کرونا اصلاح شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC)، برای همه افراد ۶ ماهه و بالاتر توصیه می‌شود. «شافنر»، Schaffner، می‌گوید: واکسن کرونا اکنون به طور گسترده در داروخانه‌ها، مطب‌ پزشکان و سایر مکان‌ها در سراسر ایالات متحده در دسترس است. واکسن کرونا به منظور هدف قرار دادن گونه  اومیکرون XBB.1.5، نوع غالب COVID در سال‌ 2023، به‌روزرسانی و اصلاح شده است. در حالی‌که تاکنون سویه جدید کرونا HV.1 و انواع دیگر گونه‌ها، از سویه XBB.1.5  پیشی گرفته‌اند، هنوز ارتباط نزدیکی بین گونه اومیکرون و گونه‌های جدید اخیر وجود دارد.

طبق مطالعات آزمایشگاهی انجام شده، واکسن کرونا اصلاح شده در برابر بیماری‌های جدی ناشی از سویه جدیدHV.1 محافظت می‌کند. طبق داده‌های CDC، انجام واکسیناسیون، همچنین خطر بستری‌شدن در بیمارستان یا مرگ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) طبق آخرین داده‌های خود در مورد روند واکسیناسیون، اعلام کرده است که از 15 دسامبر، تنها حدود 18٪ از بزرگسالان و 8٪ از کودکان در ایالات متحده، واکسن کرونا اصلاح‌شده را دریافت کرده‌اند.

 

چگونگی ایجاد مصونیت و کاهش علائم کرونا جدید

با نزدیک شدن به فصل زمستان و تعطیلات، بهتر است جهت محافظت از خود در برابر انواع سویه‌ جدید کرونا و جلوگیری از انتقال آن به دیگران، به ویژه افراد با آسیب‌پذیری بالا، اقداماتی انجام دهید. این اقدامات شامل: 

  • تزریق واکسن کرونا اصلاح‌شده
  • اجتناب از تماس با افراد بیمار
  • بهبود عملکرد سیستم تنفسی در تبادل هوا یا حضور در فضای باز
  • شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون
  • استفاده از ماسک در فضاهای شلوغ و سرپوشیده
  • در صورت داشتن علائم  کرونا جدید تست کرونا انجام دهید
  • در صورت مثبت بودن تست COVID-19، مراقبت‌های لازم را انجام دهید

 

 

نتیجه‌گیری

 

در حال حاضر با شروع فصل زمستان، انواع سویه جدید کرونا شیوع پیدا کرده و آمار کرونا در ایالات متحده آمریکا رو به افزایش است. در ابتدای فصل پاییز، سویه‌های جدیدEG.5 و HV.1 با علائم گلودرد، گرفتگی عضلانی، آبریزش بینی، سرفه، خستگی، سردرد، دردهای عضلانی و تب یا لرز شیوع پیدا کرده است. سویه‌های جدید دیگری تحت عنوان BA.2.86 و JN.1 در آمار کرونای اخیر گزارش شده‌اند که علائم کرونا جدید شامل تنگی نفس، درد قفسه سینه یا رنگ‌پریدگی، خاکستری یا آبی شدن رنگ پوست، لب‌ها یا بستر ناخن‌ها می‌باشد. مصونیت در برابر سویه‌های جدید کرونا با تزریق واکسن کرونا اصلاح‌شده انجام می‌گیرد.

 

پرسش و پاسخ

 

1. چه افرادی پس از مبتلا شدن به این ویروس، مستعد بروز علائم حاد هستند؟

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، بسیاری از موارد مرگ و میر ناشی از ابتلا به این ویروس، مربوط به افرادی باسابقه بیماری‌های زمینه‌ای از جمله فشارخون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی است که سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شوند. مطمئنا، افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است نه تنها در برابر ویروس جدید کرونا، بلکه در مقابل هر نوع ویروس عادی مثل آنفلولانزای فصلی، باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

 

2. آیا واکسن کرونا اصلاح‌شده در برابر انواع مختلف ویروس محافظت می‌کند؟

واکسن جدید در برابر همه انواع ویروس محافظت می‌کند. انواع واکسن کرونا متفاوت هستند ولی طبق مطالعات انجام‌شده حتی در مقابل ویروس‌های جهش‌یافته و سویه جدید کرونا مؤثر هستند.

 

منبع

New COVID Variants

دیدگاه (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

کلید ESC برای خروج فشار دهید