ارسال و فروش ویژه دسکتاپ ارسال و فروش ویژه موبایل

فشار خون بالا؛ از علائم تا درمان

فشار خون بالا؛ از علائم تا درمان

فشار خون بالا یک بیماری شایع تأثیرگذاربر عروق بدن است. در این بیماری نیروی فشار خون به دیواره سرخرگ‌ها به طور مداوم بسیار زیاد است. قلب باید بیشتر کار کند تا خون را پمپاژ کند. اگر فشار خون بالا درمان نشود باعث افزایش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات جدی سلامتی می‌شود. چک کردن فشار خون حداقل هر دو سال یک بار از سن 18 سالگی مهم است. در برخی از افراد نیاز به بررسی‌های مکرر می‌باشد. برای کمک به پیشگیری و درمان این بیماری داشتن عادات و سبک زندگی سالم، مانند سیگار نکشیدن، ورزش کردن و رژیم غذا یی مناسب می‌تواند مؤثر باشد. برای درمان فشار خون بالا در بعضی افراد نیاز به مصرف دارو می‌باشد.

 

فشار خون بالا

 

آنچه در این مقاله می خوانیم :

  • انواع فشار خون
  • علائم فشار خون
  • چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
  • علل ایجاد فشار خون بالا
  • چه عواملی خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌دهند؟
  • عوارض فشار خون بالا
  • تشخیص بیماری فشار خون
    • اندازه‌گیری فشار خون بالا
  • بررسی علت ایجاد فشار خون
    • نظارت سرپایی
    • تست‌های آزمایشگاهی
    • الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG)
    • اکوکاردیوگرافی
  • درمان
  • داروها
  • درمان فشار خون بالا
  • خودمراقبتی
  • درمان جایگزین
  • نتیجه‌گیری
  • پرسش و پاسخ

انواع فشار خون

فشار خون بر حسب میلی‌متر جیوه (mm Hg) اندازه گیری می‌شود. به طور کلی، فشار خون 130/80 میلی‌متر جیوه (mm Hg) یا بالاتر است. فشار خون طبق نظر کالج قلب و عروق آمریکا و انجمن قلب آمریکا به چهار دسته کلی تقسیم می‌شود. فشار خون ایده آل، به عنوان «فشار خون طبیعی» طبقه‌بندی می‌شود.

 

انواع فشار خون (بر حسب میلی‌متر جیوه)

فشار خون طبیعیفشار خون 120/80 میلی‌متر جیوه یا کمتر است.
فشار خون بالاعدد بالایی بین 120 تا 129 میلی‌متر جیوه است و عدد پایینی زیر 80 میلی‌متر جیوه است نه بالاتر.
مرحله 1 فشار خون بالاعدد بالایی بین 130 تا 139 میلی‌متر جیوه یا عدد پایینی بین 80 تا 89 میلی‌متر جیوه است.
مرحله 2 فشار خون بالاعدد بالایی 140 میلی‌متر جیوه یا بالاتر، یا عدد پایینی 90 میلی‌متر جیوه یا بالاتر است.

 

نکته مهم : فشار خون بالاتر از 180/120 میلی‌متر جیوه به عنوان اورژانس یا بحران فشار خون در نظر گرفته می‌شود. اگر کسی این فشار خون را داشته باشد نیاز به کمک فوری پزشکی دارد.

علائم فشار خون

اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا، حتی اگر فشار خون به سطوح خطرناکی برسد، هیچ علامتی ندارند. بعضی افراد ممکن است سال‌ها بدون هیچ علامتی این بیماری را داشته باشند. برخی از افراد مبتلا به این بیماری ممکن است موارد زیر را داشته باشند:

  • سردرد
  • تنگی نفس
  • خونریزی بینی

با این حال، این علائم خاص نیستند. آن‌ها معمولاً تا زمانی که فشار خون بالا به مرحله شدید یا تهدید کننده زندگی نرسد، رخ نمی‌دهند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

غربالگری فشار خون بخش مهمی از مراقبت‌های بهداشتی عمومی است. تعداد دفعات چک کردن فشار به سن و سلامت کلی شما بستگی دارد. حداقل هر دو سال یک بار با شروع سن 18 سالگی از پزشک خود بخواهید فشار خون شما را اندازه گیری کند. اگر 40 سال یا بیشتر دارید، یا 18 تا 39 سال دارید و در معرض خطر این بیماری هستید، هر سال فشار خود را چک کنید. در صورتی که فشار خون بالا یا سایر عوامل خطر برای ابتلا به بیماری قلبی را داشته باشید، پزشک احتمالاً بررسی بیشتر را توصیه می‌کند. برای کودکان 3 ساله و بزرگتر ممکن است فشار خون به عنوان بخشی از معاینات سالانه اندازه‌گیری شود.

علل ایجاد فشار خون بالا

فشار خون با دو چیز تعیین می‌شود: مقدار خونی که قلب پمپ می‌کند و اینکه چقدر خون در شریان‌ها جریان دارد. هر چه قلب خون بیشتری پمپاژ کند و شریان‌ها باریک‌تر باشند، فشار بالاتر می‌رود.

دو نوع اصلی فشار خون بالا وجود دارد.

  1. فشار خون اولیه که به آن فشار خون ضروری نیز می‌گویند: برای بیشتر بزرگسالان هیچ دلیل قابل شناسایی برای فشار بالا وجود ندارد. این نوع فشار خون در طی سالیان متمادی به تدریج پیشرفت می‌کند. تجمع پلاک در شریان‌ها که آترواسکلروز نامیده می‌شود، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.
  2. فشار خون ثانویه: این نوع فشار خون بالا به دلیل یک بیماری زمینه‌ای ایجاد می‌شود. به طور ناگهانی ظاهر می‌گردد و باعث افزایش فشار خون نسبت به فشار خون اولیه می‌شود. داروها و بیماری‌هایی که می‌توانند منجر به فشار خون ثانویه شوند عبارتند از:
    الف) تومورهای غده فوق کلیوی
    ب) مشکلات عروق خونی که در بدو تولد وجود دارد و به آن نقایص مادرزادی قلب نیز می‌گویند
    ج) داروهای سرفه و سرماخوردگی، برخی مسکن‌ها، قرص‌های ضدبارداری و سایر داروهای تجویزی
    د) مواد مخدر غیرقانونی مانند کوکائین و آمفتامین ها
    هـ) بیماری کلیوی
    و) آپنه انسدادی خواب
    ز) مشکلات تیروئید

چه عواملی خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهند؟

عوامل خطر زیادی باعث فشار خون بالا می‌شود، از جمله:

  • سن: با بالا رفتن سن خطر ابتلا به فشار خون بالا افزایش می‌یابد. تا حدود 64 سالگی، این بیماری در مردان شایع‌تر است. احتمال ابتلا به آن در زنان بعد از 65 سالگی بیشتر است.
  • نژاد: فشار خون بالا به ویژه در میان سیاه پوستان رایج است. این بیماری در افراد سیاه پوست در سنین پایین‌تری نسبت به افراد سفید پوست ایجاد می‌شود.
  • سابقه خانوادگی: اگر والدین یا خواهر و برادری به این بیماری مبتلا هستند، احتمال ابتلا به فشار خون بالا بیشتر است.
  • چاقی یا اضافه وزن: اضافه وزن باعث تغییراتی در رگ‌های خونی، کلیه‌ها و سایر قسمت‌های بدن می‌شود. این تغییرات اغلب باعث افزایش فشار می‌شود. اضافه وزن یا چاقی نیز خطر بیماری قلبی و عوامل خطر آن مانند کلسترول بالا را افزایش می‌دهد.
  • عدم ورزش: ورزش نکردن باعث افزایش وزن می‌شود. افزایش وزن خطر ابتلا به فشار را افزایش می‌دهد. افرادی که فعالیت ندارند نیز ضربان قلب بالاتری دارند.
  • استعمال دخانیات یا استفاده از ویپ: سیگار کشیدن، جویدن تنباکو یا ویپ بلافاصله فشار را برای مدت کوتاهی بالا می‌برد. استعمال دخانیات به دیواره رگ‌های خونی آسیب می‌رساند و روند سخت شدن رگ‌ها را سرعت می‌بخشد. اگر سیگار می‌کشید، از ارائه‌دهنده مراقبت خود بخواهید استراتژی‌هایی برای کمک به ترک سیگار ارائه دهد.
  • نمک زیاد: مقدار زیاد نمک، که به آن سدیم نیز می‌گویند، در بدن می‌تواند باعث حفظ مایعات در بدن شود که فشار را افزایش می‌دهد.
  • سطوح پایین پتاسیم: پتاسیم به تعادل میزان نمک در سلول‌های بدن کمک می‌کند. برای سلامت قلب، تعادل مناسب پتاسیم مهم است. کمبود پتاسیم در رژیم غذایی یا برخی شرایط سلامتی از جمله کم آبی بدن ممکن است دلیل کمبود پتاسیم در بدن باشد.
  • نوشیدن بیش از حد الکل: افزایش فشار با مصرف الکل به ویژه در مردان مرتبط است.
  • فشار: سطوح بالای استرس می‌تواند منجر به افزایش موقت فشار شود. عادات مرتبط با استرس مانند خوردن بیشتر، استعمال دخانیات یا نوشیدن الکل می‌تواند منجر به افزایش بیشتر فشار خون شود.
  • برخی شرایط مزمن بیماری کلیوی: دیابت و آپنه خواب از جمله شرایطی هستند که می‌توانند منجر به فشار خون بالا شوند.
  • بارداری: گاهی اوقات بارداری باعث افزایش فشار می‌شود.

فشار خون بالا در بزرگسالان شایع است. اما کودکان نیز ممکن است فشار خون بالا داشته باشند. مشکلات کلیه یا قلب ممکن است باعث ایجاد این بیماری در کودکان شود. اما برای تعداد زیادی از کودکان، این بیماری بالا به دلیل عادات و سبک زندگی مانند رژیم غذایی ناسالم و ورزش نکردن است.

عوارض فشار خون بالا

فشار خون بالا باعث ایجاد فشار بیش از حد بر دیواره‌های شریان می‌شود که می‌تواند به رگ‌های خونی و اندام‌های بدن آسیب برساند. هر چه فشار بالاتر باشد و هر چه مدت زمان بیشتری کنترل نشود، آسیب بیشتر می‌شود.

فشار خون بالای کنترل نشده می‌تواند منجر به عوارضی از جمله:

  1. حمله قلبی یا سکته مغزی: سفت شدن و ضخیم شدن رگ‌ها به دلیل فشار خون بالا یا عوامل دیگر می‌تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر عوارض شود.
  2. آنوریسم: افزایش فشار می تواند باعث ضعیف شدن و برآمدگی رگ خونی شود و آنوریسم ایجاد کند. اگر آنوریسم پاره شود، می تواند تهدید کننده زندگی باشد.
  3. نارسایی قلبی: وقتی فشار خون بالا دارید، قلب برای پمپاژ خون باید سخت‌تر کار کند. این فشار باعث ضخیم شدن دیواره‌های محفظه پمپاژ قلب می‌شود. این وضعیت هایپرتروفی یا بزرگ شدن بیش از حد بطن چپ نامیده می‌شود. در نهایت، قلب نمی‌تواند خون کافی برای رفع نیازهای بدن پمپاژ کند و باعث نارسایی قلبی می‌شود.
  4. مشکلات کلیوی: فشار خون بالا می‌تواند باعث باریک یا ضعیف شدن رگ‌های خونی در کلیه‌ها شود. این امر می‌تواند منجر به آسیب کلیه شود.
  5. مشکلات چشمی: افزایش فشار می‌تواند باعث ضخیم شدن، باریک شدن یا پاره شدن رگ‌های خونی در چشم شود. این اتفاق ممکن است باعث از دست دادن بینایی شود.
  6. سندرم متابولیک: گروهی از اختلالات متابولیسم بدن باعث ایجاد این سندروم می‌شود. این اختلالات شامل تجزیه نامنظم قند است که گلوکز نیز نامیده می‌شود. این سندرم شامل افزایش اندازه دور کمر، تری‌گلیسیرید بالا، کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL یا "خوب")، فشار خون بالا و سطح قند خون بالا است. این شرایط احتمال ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.
  7. تغییراتی در حافظه یا ادراک: فشار بالای کنترل نشده ممکن است بر توانایی تفکر، یادآوری و یادگیری تأثیر بگذارد.
  8. زوال عقل: مسدود یا باریک شدن شریان‌ها می‌تواند منجر به محدود شدن جریان خون به مغز شود. این امر می‌تواند باعث ایجاد نوع خاصی از زوال عقل به نام زوال عقل عروقی شود. سکته مغزی که جریان خون به مغز را قطع می‌کند نیز می‌تواند باعث زوال عقل عروقی شود.

تشخیص بیماری فشار خون

برای تشخیص فشار خون بالا، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما را معاینه می‌کند و در مورد سابقه پزشکی و علائم شما سؤال می‌پرسد. همچنین، با استفاده از دستگاهی به نام گوشی پزشکی به صدای قلب شما گوش می‌دهد. فشار شما با استفاده از یک کاف که معمولاً در اطراف بازوی شما قرار می‌گیرد، اندازه‌گیری می‌شود. مهم است که کاف مناسب باشد. اگر خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد، اندازه‌گیری فشار می‌تواند متفاوت باشد. کاف با استفاده از یک پمپ دستی کوچک یا یک دستگاه باد می‌شود.

اندازه‌گیری فشار خون

اندازه‌گیری فشار خون، فشار را در شریان‌ها هنگام ضربان قلب (عدد بالا، فشار سیستولیک) و بین ضربان قلب (عدد پایین، فشار دیاستولیک) اندازه‌گیری می‌کند. برای اندازه‌گیری فشار معمولاً یک کاف بادی در اطراف بازو قرار می‌گیرد. برای باد کردن کاف از یک دستگاه یا پمپ دستی کوچک استفاده می‌شود. بعضی از دستگاه‌ها به طور خودکار فشار خون را ثبت می‌کنند.

 

دستگاه فشار خون

خرید بهترین مکمل درمان فشار خون از داروخانه حاتم

 

اولین باری که فشار شما چک می‌شود، باید در هر دو دست اندازه گیری شود تا ببینیم آیا تفاوتی وجود دارد یا خیر. پس از آن باید از بازویی با قرائت بالاتر استفاده شود. فشار خون بر حسب میلی متر جیوه (mm Hg) اندازه‌گیری می‌شود. اندازه‌گیری فشار خون دو عدد دارد. عدد بالایی که فشار سیستولیک نامیده می‌شود. اولین یا عدد بالایی فشار موجود در شریان‌ها را هنگام تپش قلب اندازه‌گیری می‌کند. عدد پایین، فشار دیاستولیک نامیده می‌شود. عدد دوم یا کمتر، فشار موجود در شریان‌ها را بین ضربان‌های قلب اندازه‌گیری می‌کند.
فشار خون بالا در صورتی تشخیص داده می‌شود که فشار خون برابر یا بیشتر از 130/80 میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) باشد. تشخیص این بیماری معمولاً بر اساس میانگین دو یا چند بار خواندن در موارد جداگانه انجام می‌شود.

بررسی علت ایجاد فشار خون

اگر فشار خون بالا در شما تشخیص داده شود، ممکن است پزشک آزمایش‌هایی را برای بررسی علت آن توصیه کند.

نظارت سرپایی

ممکن است یک آزمایش پایش فشار خون طولانی‌تر برای بررسی فشار در زمان‌های منظم طی شش یا 24 ساعت انجام شود که به آن پایش فشار خون سرپایی گفته می‌شود.

تست‌های آزمایشگاهی

آزمایش‌های خون و ادرار برای بررسی شرایطی که می‌توانند باعث ایجاد یا بدتر شدن فشار خون بالا شوند، انجام می‌شود. به عنوان مثال، آزمایش هایی برای بررسی سطح کلسترول و قند خون شما انجام می‌شود. همچنین ممکن است نیاز به انجام آزمایش‌هایی برای بررسی عملکرد کلیه، کبد و تیروئید باشد.

الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG)

فعالیت الکتریکی قلب با این آزمایش بدون درد و سریع، اندازه‌گیری می‌شود. با این آزمایش می‌توان تشخیص داد که قلب چقدر سریع یا کند می‌زند. در طول نوار قلب (ECG)، حسگرهایی به نام الکترود به قفسه سینه و گاهی اوقات به بازوها یا پاها متصل می‌شوند. حسگرها توسط سیم‌ها به دستگاهی متصل می‌شوند که نتایج را چاپ یا نمایش می‌دهد.

اکوکاردیوگرافی

این آزمایش غیرتهاجمی از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر دقیق از قلب تپنده استفاده می‌کند. این تصاویر نشان می‌دهند که چگونه خون در قلب و دریچه‌های قلب حرکت می‌کند.

اندازه‌گیری فشار خون در خانه

برای بررسی بیشتر پزشک ممکن است از شما بخواهد که در خانه به طور منظم فشار خود را چک کنید. پایش خانگی روش خوبی برای پیگیری فشار خون است. این کار به پزشک کمک می‌کند تا بدانند آیا دارو برای شما مؤثر است یا وضعیت شما در حال بدتر شدن است.

درمان

تغییر سبک زندگی می‌تواند به کنترل و مدیریت فشار خون بالا کمک کند. ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است به شما توصیه کند که تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید، از جمله:

  • خوردن یک رژیم غذایی سالم برای قلب با نمک کمتر
  • انجام فعالیت بدنی منظم
  • کاهش وزن و حفظ وزن سالم
  • محدود کردن الکل
  • سیگار نکشیدن
  • داشتن 7 تا 9 ساعت خواب در روز

گاهی اوقات تغییر سبک زندگی برای درمان این بیماری کافی نیست. اگر کمکی نکردند، ممکن است پزشک برای کاهش فشار خون شما دارو تجویز کند.

داروها

نوع دارویی که برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود به سلامت کلی و میزان فشار خون شما بستگی دارد. دو یا چند داروی فشاراغلب بهتر از یک دارو عمل میکنند. ممکن است مدتی طول بکشد تا دارو یا ترکیبی از داروها را پیدا کنید که برای شما بهترین نتیجه را دارد. هنگام مصرف داروی فشار خون، مهم است که سطح فشار خون هدف خود را بدانید. شما باید هدف درمان فشار خون کمتر از 130/80 میلی‌متر جیوه داشته باشید اگر:

  • شما یک بزرگسال سالم 65 ساله یا بالاتر هستید.
  • شما یک فرد بالغ سالم زیر 65 سال هستید که در 10 سال آینده 10 درصد یا بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی قرار دارید.
  • شما مبتلا به بیماری مزمن کلیه، دیابت یا بیماری عروق کرونر هستید.
  • هدف ایده‌آل فشار خون می‌تواند با توجه به سن و شرایط سلامتی متفاوت باشد، به خصوص اگر سن شما بالای 65 سال باشد.

برای درمان فشار خون بالا داروهای مورد استفاده عبارتند از:

  • قرص‌های ادرار آور. برای دفع سدیم و آب از بدن این داروها کمک کننده هستند. آنها اغلب اولین داروهایی هستند که برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شوند. انواع مختلفی از دیورتیک‌ها از جمله تیازیدی، لوپ و پتاسیم اسپرینگ وجود دارد. اینکه پزشک شما کدام یک را توصیه می‌کند به اندازه‌گیری فشار و سایر شرایط سلامتی شما مانند بیماری کلیوی یا نارسایی قلبی بستگی دارد. دیورتیک‌هایی که معمولاً برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شوند عبارتند از کلرتالیدون، هیدروکلروتیازید (میکروزاید) و غیره. یکی از عوارض جانبی رایج دیورتیک‌ها افزایش ادرار است. ادرار کردن زیاد می‌تواند سطح پتاسیم را کاهش دهد. برای کمک به ضربان صحیح قلب میزان متعادل پتاسیم ضروری است. اگر پتاسیم کم (هیپوکالمی) دارید، پزشک ممکن است یک دیورتیک نگهدارنده پتاسیم حاوی تریامترن را توصیه کند.
  • مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE). این داروها به شل شدن عروق خونی کمک می‌کنند. آنها از تشکیل یک ماده شیمیایی طبیعی که رگ‌های خونی را باریک می‌کند جلوگیری می‌کنند. به عنوان مثال می توان به لیزینوپریل (Prinivil، Zestril)، بنازپریل (Lotensin)، کاپتوپریل و غیره اشاره کرد.
  • مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II (ARBs). این داروها نیز عروق خونی را شل می‌کنند. آنها مانع از عمل یک ماده شیمیایی طبیعی می‌شوند که رگ‌های خونی را باریک می‌کند، نه تشکیل آن. مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II (ARBs) شامل کاندسارتان (Atacand)، لوزارتان (Cozaar) و غیره است.
  • مسدود کننده‌های کانال کلسیم. این داروها برای شل شدن عضلات رگ‌های خونی کمک کننده هستند. برخی ضربان قلب شما را کاهش می‌دهند. آنها شامل آملودیپین (Norvasc)، دیلتیازم (Cardizem، Tiazac) و موارد دیگر هستند. مسدود کننده‌های کانال کلسیم ممکن است برای افراد مسن و سیاه پوستان بهتر از مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) به تنهایی کار کنند. هنگام مصرف مسدود کننده های کانال کلسیم، محصولات حاوی گریپ فروت نخورید یا ننوشید. گریپ فروت سطح برخی مسدود کننده‌های کانال کلسیم در خون را افزایش می‌دهد که می‌تواند خطرناک باشد. اگر در مورد تداخلات نگران هستید با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

برخی داروهای دیگر نیز برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. اگر با ترکیبی از داروهای فوق در رسیدن به هدف فشار خون خود مشکل دارید، ممکن است پزشک موارد زیر را تجویز کند:

  • مسدود کننده‌های آلفا. این داروها کاهش دهنده ارسال سیگنال‌های عصبی به رگ‌های خونی هستند. آنها به کاهش اثرات مواد شیمیایی طبیعی که عروق خونی را باریک می‌کنند، کمک می‌نماید. مسدود کننده‌های آلفا شامل دوکسازوسین (کاردورا)، پرازوسین (مینی پرس) و غیره هستند.
  • مسدود کننده‌های آلفا بتا. مسدودکننده‌های آلفا بتا سیگنال‌های عصبی به رگ‌های خونی را مسدود کرده و ضربان قلب را کند می‌کنند. آنها مقدار خونی را که باید از طریق عروق پمپ شود کاهش می‌دهند. مسدود کننده‌های آلفا بتا شامل کارودیلول (Coreg) و لابتالول (Trandate) هستند.
  • مسدود کننده‌های بتا. این داروها بار کاری بر روی قلب را کاهش داده و رگ‌های خونی را گشاد می‌کنند. این امر به ضربان قلب کندتر و با نیروی کمتر کمک می‌کند. مسدود کننده‌های بتا شامل آتنولول (Tenormin)، متوپرولول (Lopressor، Toprol-XL، Kapspargo sprinkle) و غیره هستند. مسدود کننده‌های بتا معمولاً به عنوان تنها داروی تجویز شده توصیه نمی‌شوند. هنگامی که با سایر داروهای فشار خون ترکیب شوند، ممکن است بهترین عملکرد را داشته باشند.
  • آنتاگونیست‌های آلدوسترون. این داروها ممکن است برای درمان فشار خون بالا مقاوم استفاده شوند. آنها اثر یک ماده شیمیایی طبیعی را که می‌تواند منجر به تجمع نمک و مایع در بدن شود، مسدود می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به اسپیرونولاکتون (آلداکتون) و اپلرنون (Inspra) اشاره کرد.
    مهار کننده‌های رنین آلیسکیرن (Tekturna) تولید رنین را کند می‌کند، آنزیمی که توسط کلیه‌ها تولید می‌شود، و زنجیره‌ای از مراحل شیمیایی را شروع می‌کند که باعث افزایش فشار خون می‌شود. به دلیل خطر عوارض جدی، از جمله سکته مغزی، نباید آلیسکیرن را همراه با مهارکننده‌های ACE یا ARB مصرف کنید.
  • وازودیلاتورها. این داروها از سفت شدن ماهیچه‌های دیواره سرخرگ جلوگیری می‌کنند. این کار از باریک شدن رگ‌ها پیشگیری می‌کند. به عنوان مثال می‌توان به هیدرالازین و ماینوکسیدیل اشاره کرد.
  • عوامل مرکزی. این داروها مانع از این می‌شوند که مغز به سیستم عصبی بگوید ضربان قلب را افزایش داده و رگ‌های خونی را باریک می‌کند. به عنوان مثال می توان به کلونیدین (Catapres، Kapvay)، گوانفاسین (Intuniv) و متیل دوپا اشاره کرد.

داروهای مربوط به فشار خون را همیشه طبق دستور مصرف کنید. هرگز به طور ناگهانی مصرف داروهای فشار خون را قطع نکنید یا یک دوز را نادیده نگیرید. قطع ناگهانی برخی از آنها، مانند مسدودکننده‌های بتا، می‌تواند باعث افزایش شدید فشار به نام فشار خون برگشتی شود. اگر به دلیل هزینه، عوارض جانبی یا فراموشی دوز را حذف کردید، با پزشک خود در مورد راه حل صحبت کنید. درمان خود را بدون راهنمایی و مشورت پزشک خود تغییر ندهید.

درمان فشار خون بالا

ممکن است فشار خون مقاوم داشته باشید اگر:

  • شما حداقل سه داروی مختلف فشار خون، از جمله یک دیورتیک، مصرف می‌کنید. اما فشار شما همچنان بالاست.
  • شما در حال مصرف چهار داروی مختلف برای کنترل فشار هستید. پزشک شما باید علت احتمالی فشار خون بالا را بررسی کند.

داشتن فشار خون مقاوم به این معنی نیست که فشار خون شما هرگز پایین نمی‌آید. اگر بتوانید علت را تعیین کنید، می‌توان یک برنامه درمانی مؤثرتر ایجاد کرد.

خودمراقبتی

تعهد به یک سبک زندگی سالم می‌تواند به پیشگیری و مدیریت فشار خون بالا کمک کند. این راهکارها را برای سلامت قلب امتحان کنید:

  • غذاهای سالم بخورید. رژیم غذایی سالم داشته باشید. رژیم غذایی مناسب برای توقف فشار خون بالا (DASH) را امتحان کنید. میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، مرغ، ماهی و لبنیات کم چرب را انتخاب کنید. مقدار زیادی پتاسیم را از منابع طبیعی دریافت کنید که می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. مصرف چربی‌های اشباع و ترانس را نیز کم کنید.
  • از نمک کمتر استفاده کنید. گوشت‌های فرآوری شده، غذاهای کنسرو شده، سوپ‌های تجاری، شام‌های یخ زده و نان‌های خاص می‌توانند منابع پنهان نمک باشند. از نظر محتوای سدیم، برچسب مواد غذایی را بررسی کنید. مصرف غذاها و نوشیدنی‌های حاوی سدیم را محدود کنید. مصرف سدیم 1500 میلی گرم در روز یا کمتر برای اکثر بزرگسالان ایده‌آل در نظر گرفته می‌شود. اما از پزشک خود بپرسید که چه مقداری برای شما بهتر است.
  • الکل را محدود کنید. حتی اگر سالم باشید، الکل می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد.
  • سیگار نکشید. تنباکو به دیواره رگ‌های خونی آسیب می‌رساند و روند سخت شدن رگ‌ها را سرعت می‌بخشد.
  • وزن سالم را حفظ کنید. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، کاهش وزن می‌تواند به کنترل فشار خون و کاهش خطر و عوارض آن کمک کند. به طور کلی، با کاهش هر 1 کیلوگرم وزن، فشار خون حدود 1 میلی متر جیوه کاهش می‌یابد.
  • بیشتر ورزش کنید. ورزش منظم بدن را سالم نگه می‌دارد. می‌تواند فشار خون را کاهش دهد، استرس را کم کند، وزن را مدیریت کند و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش دهد. در هفته حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط یا 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید یا ترکیبی از این دو را داشته باشید. اگر فشار خون بالا دارید، تمرینات مداوم با شدت متوسط تا بالا می‌تواند فشار خون بالا را حدود 11 میلی متر جیوه و عدد پایین را تا حدود 5 میلی متر جیوه کاهش دهد.
  • عادات خواب خوب را تنظیم کنید. خواب کم ممکن است خطر بیماری قلبی و سایر بیماری‌های مزمن را افزایش دهد. بزرگسالان روزانه نیاز به 7 تا 9 ساعت خواب دارند. بچه‌ها اغلب نیاز بیشتری دارند. هر روز، از جمله آخر هفته‌ها، در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید. اگر مشکل خواب دارید، با پزشک خود در مورد استراتژی‌هایی صحبت کنید که ممکن است به شما کمک کند.
  • استرس را مدیریت کنید. راه‌هایی برای کمک به کاهش استرس پیدا کنید. ورزش بیشتر، تمرین تمرکز حواس و ارتباط با دیگران در گروه‌های حمایتی برخی از راه‌های کاهش استرس هستند.
  • تنفس آهسته و عمیق را امتحان کنید. برای کمک به آرامش، نفس‌های عمیق و آهسته را تمرین کنید. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که تنفس آهسته و سریع (5 تا 7 نفس عمیق در دقیقه) همراه با تکنیک‌های تمرکز حواس می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. دستگاه‌هایی برای تقویت تنفس آهسته و عمیق وجود دارد. با توجه به انجمن قلب آمریکا، تنفس با هدایت دستگاه ممکن است یک گزینه منطقی غیردارویی برای کاهش فشار باشد. اگر اضطراب همراه با فشار خون بالا دارید یا نمی‌توانید درمان‌های استاندارد را تحمل کنید، ممکن است گزینه خوبی باشد.

درمان جایگزین

رژیم غذایی و ورزش بهترین راه برای کاهش فشار خون است. اما برخی مکمل‌ها نیز برای سلامت قلب معرفی می‌شوند. این مکمل‌ها عبارتند از:

  • فیبر، مانند پسیلیوم بلوند و سبوس گندم
  • مواد معدنی، مانند منیزیم، کلسیم و پتاسیم
  • اسید فولیک
  • مکمل‌ها یا محصولاتی که اکسید نیتریک را افزایش می‌دهند یا رگ‌های خونی را گشاد می‌کنند، به نام گشاد کننده عروق، مانند کاکائو، کوآنزیم Q10، ال-آرژنین و سیر
  • اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی‌های چرب، مکمل‌های روغن ماهی با دوز بالا و دانه کتان

قبل از استفاده از هرگونه مکملی برای درمان فشار خون بالا با پزشک خود صحبت کنید. برخی از آنها ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشند و عوارض جانبی مضری ایجاد کنند که می‌تواند زندگی را تهدید کند.

تنفس عمیق یا تمرکز حواس، تکنیک‌های پزشکی جایگزینی هستند که می توانند به شما در داشتن آرامش کمک کنند. این اقدامات ممکن است به طور موقت فشار را کاهش دهد.

نتیجه‌گیری

فشار خون بالا خطر ابتلا به تعدادی از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. مردم اغلب می‌توانند از طریق ورزش، رژیم غذایی مناسب، مدیریت استرس و سایر استراتژی‌ها از آن پیشگیری کنند یا آن را در خانه مدیریت کنند. اگر درمان‌های خانگی کمکی نکرد یا فشار خون شما بسیار بالاست، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

پرسش و پاسخ

1. چگونه می‌توان فشار خون را به سرعت کاهش داد؟
این کار به علت ایجاد فشار خون بالا بستگی دارد. آرامش و انجام تمرینات تنفسی ممکن است کمک کند. با تشخیص پزشک ممکن است نیاز به مصرف داروهای تجویز شده خود داشته باشد. اگر فشار خون بیش از 180/120 میلی‌متر جیوه باشد، یا اگر یکی از این اعداد بالاتر باشد، ممکن است به درمان فوری پزشکی نیاز داشته باشید.

2. آیا نوشیدن آب زیاد می‌تواند فشار خون را کاهش دهد؟
تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن 550 میلی لیتر آب ظرف 2 ساعت پس از بیدار شدن از خواب و 550 میلی لیتر دیگر 2 ساعت قبل از خواب ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند، اما تحقیقات بیشتری لازم است.

 

منبع:

New Researches about High Blood Pressure

دیدگاه (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

کلید ESC برای خروج فشار دهید