ارسال و فروش ویژه دسکتاپ ارسال و فروش ویژه موبایل

کمبود ویتامین D : خطری جدی برای سلامت عمومی بدن

کمبود ویتامین D و عوارض آن

 افرادی که به میزان کافی در معرض نور آفتاب قرار نداشته و همچنین در فضای باز از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنند؛ یا به دلیل حساسیت به شیر، از خوردن آن ممانعت نموده یا از رژیم غذایی سخت گیاهی پیروی می‌کنند؛ ممکن است در معرض خطر کمبود ویتامین D باشند. ویتامین D که تحت عنوان «ویتامین آفتاب» شناخته می‌شود، در پاسخ به قرارگرفتن پوست در معرض نور خورشید، تولید می‌شود. همچنین به طور طبیعی، برخی منابع ویتامین D از جمله: برخی ماهی‌ها، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، لبنیات غنی شده و غلات معرفی شده‌اند. ویتامین D برای استحکام استخوان‌ها ضروری است؛ زیرا به بدن کمک می‌کند از کلسیم موجود در رژیم غذایی استفاده کند. کمبود این ویتامین با بیماری راشیتیسم مرتبط است؛ بیماری که در آن بافت استخوانی به درستی به مواد کانی تبدیل نشده و منجر به اختلالات نرمی استخوان و فرم نامتناسب اسکلت بدن می‌گردد. اما تحقیقات انجام‌شده، اهمیت ویتامین دی را در محافظت در برابر بسیاری از مشکلات سلامتی نشان می‌دهد. 

 

عوارض کمبود ویتامین D

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

  • ارتباط کمبود منابع ویتامین D و سلامت عمومی بدن
  • دلایل کمبود ویتامین D
  • عوارض کمبود ویتامین D
  • عوارض کمبود ویتامین D در شرایط حاد
  • تست کمبود ویتامین D
  • میزان مصرف منابع ویتامین D
  • نتیجه‌گیری
  • پرسش و پاسخ

ارتباط کمبود منابع ویتامین D و سلامت عمومی بدن

استخوان درد و ضعف عضلانی را می‌توان از علائم کمبود ویتامین D نام برد؛ هرچند که علائم، برای بسیاری از افراد، نامشهود هستند. با این حال، مقدار بسیار کم  ویتامین دی، حتی بدون علائم، می‌تواند خطراتی را برای سلامتی ایجاد کند. سطوح پایین این ویتامین در خون، با موارد زیر مرتبط است:

  • افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی
  • اختلال شناختی در افراد مسن
  • آسم شدید در کودکان
  • سرطان

طبق تحقیقات انجام‌شده، مصرف منابع ویتامین D در پیشگیری و درمان برخی مشکلات مختلف، از جمله دیابت نوع 1 و نوع 2، فشار خون بالا، عدم تحمل گلوکز و مولتیپل اسکلروزیس (بیماری ام اس) تأثیرات زیادی خواهد داشت.

 

کمبود ویتامین D

 

دلایل کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D در بدن، ممکن است به دلایلی رخ دهد:

  • به اندازه کافی منابع ویتامین D مصرف نمی‌کنید : اگر از رژیم غذایی سخت گیاهی پیروی کنید، احتمال کمبود این ویتامین در بدن شما وجود دارد؛ زیرا اغلب منابع ویتامین D طبیعی، از نوع حیوانی هستند؛ از جمله ماهی و روغن ماهی، زرده تخم مرغ، شیر غنی‌شده و جگر گاو.
  • به اندازه کافی در معرض آفتاب قرار ندارید : با توجه به تأثیر زیاد نور خورشید در جذب ویتامین دی توسط بدن، در صورتی‌که بیشتر در فضای بسته قرار دارید، در عرض‌های جغرافیایی شمالی زندگی می‌کنید، در محیط بیرون، از پوشش کامل استفاده می‌کنید یا بنابر موقعیت شغلی، کمتر در معرض نور خورشید هستید، ممکن است در معرض خطر کمبود این ویتامین باشید. در طول زمستان، با توجه به تابش کمتر نور خورشید، علائم کمبود این ویتامین می‌تواند در بدن شما افزایش یابد.
  • شما دارای پوست تیره‌ای هستید : رنگدانه ملانین، توانایی پوست برای ساخت ویتامین دی را در هنگام قرارگرفتن در معرض نور خورشید کاهش می‌دهد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که افراد مسن با پوست تیره‌تر در معرض خطر بالای کمبود ویتامین دی هستند. 
  • کلیه‌ها قادر به تبدیل ویتامین دی به شکل فعال نیستند : با افزایش سن، کلیه‌ها به میزان کمتری قادر به تبدیل ویتامین دی به فرم فعال آن هستند، بنابراین خطر کمبود این ویتامین در آن‌ها افزایش می‌یابد.
  • دستگاه گوارش شما قادر به جذب کافی ویتامین دی نمی‌باشد : برخی از مشکلات پزشکی از جمله بیماری کرون، فیبروز کیستیک و بیماری سلیاک می‌تواند بر توانایی روده برای جذب این ویتامین از منابع ویتامین D مؤثر باشد.
  • دارای اضافه وزن و چاقی هستید : ویتامین D توسط سلول‌های چربی از خون استخراج شده و انتشار آن را در گردش خون تغییر می‌دهد. افرادی که شاخص توده بدنی 30 یا بیشتر دارند، اغلب سطح این ویتامین در خون آن‌ها پایین است.

 

عوارض کمبود ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که برای تقویت سلامت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، سیستم ایمنی و سایر سیستم‌های بدن مورد نیاز می‌باشد و کمبود آن، یک مشکل رایج است که می‌تواند باعث بروز عوارض مختلفی در بدن گردد.

 

 

علائم و عوارض کمبود ویتامین D

 

در جدول زیر، علائم کمبود ویتامین D و همچنین عوارض کمبود این ویتامین را آورده‌ایم.

 

نشانه‌ها و علائم کمبود ویتامین D عوارض کمبود ویتامین D در شرایط حاد

سردرد

پوکی استخوان

خستگی

شکستگی استخوان

سرگیجه

راش پوستی

 درد و ضعف ماهیچه‌ها

اختلال در عملکرد سیستم ایمنی

افسردگی   

اختلال در رشد و نمو در کودکان

یبوست

-

اختلال در خواب

-

خونریزی از بینی

-

عفونت‌های مکرر

-

افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2، سرطان و سایر بیماری‌ها

-

 

تست کمبود ویتامین D

دقیق‌ترین روش برای اندازه‌گیری میزان ویتامین دی در بدن، آزمایش خون 25-هیدروکسی ویتامین دی است. سطح مناسب ویتامین دی برای افراد سالم ، 20 نانوگرم در میلی‌لیتر تا 50 نانوگرم در میلی‌لیتر در نظر گرفته می‌شود. سطح کمتر از 12 نانوگرم در میلی‌لیتر نشان‌دهنده کمبود این ویتامین می‌باشد.

 

 

 

میزان مصرف منابع ویتامین D

درمان کمبود این ویتامین ضروری، با دریافت آن از طریق منابع ویتامین D توصیه شده است. اگرچه هیچ نظریه مشترکی در مورد سطوح مطلوب این ویتامین در بدن و مقدار مورد نیاز آن برای سلامتی بدن وجود ندارد - و احتمالاً بسته به سن و شرایط سلامتی متفاوت است -  به طور کلی، غلظت کمتر از 20 نانوگرم در میلی‌لیتر کافی نبوده و نیاز به درمان دارد.

دستورالعمل‌های مؤسسه پزشکی، برای همه افراد1 تا 70 ساله، مقدار توصیه‌ شده روزانه ویتامین دی را به میزان 600 واحد بین‌المللی (IU) و همچنین برای بهبود سلامت استخوان‌ها، آن را به 800 IU برای بزرگسالان بالای 70 سال، افزایش داد. بالاترین میزان ایمنی این ویتامین، به 4000 IU افزایش یافت. پزشکان ممکن است مقادیر بیشتر از 4000 واحد بین‌المللی را برای تأمین کمبود این ویتامین تجویز کنند. اگر به اندازه کافی در معرض نور آفتاب قرار ندارید یا همیشه از ضدآفتاب یا لوازم آرایشی برای پوست خود استفاده می‌کنید، (ضدآفتاب مانع تولید ویتامین دی می‌شود) و به‌خصوص اگر بدنتان با شرایط خطر کمبود این ویتامین مواجه می‌باشد، باید با پزشک خود در مورد مصرف مکمل یا قرص ویتامین D صحبت کنید.

 

 

نتیجه‌گیری

 

کمبود ویتامین D یک مشکل رایج بوده که می‌تواند منجر به بروز عوارض حادی در بدن شود. تشخیص و درمان کمبود این ویتامین می‌تواند به جلوگیری از عوارض کمبود این ویتامین کمک نماید. برخی علائم کمبود ویتامین دی شامل سردرد، خستگی، سرگیجه، درد و ضعف ماهیچه‌ها و… می‌باشد و عوارض کمبود این ویتامین در شرایط حاد منجر به برخی اختلالات شامل پوکی استخوان، شکستگی استخوان و… می‌گردد. درمان کمبود این ویتامین از طریق منابع ویتامین D و مصرف مکمل‌ها توصیه می‌شود.

 

 

پرسش و پاسخ

 

1. تفاوت ویتامین D و D3 چیست؟ 

D3 پیش‌ساز ویتامین دی فعال (25 -دی هیدروکسی ویتامین دی) است. یعنی D3 در بدن متابولیزه شده و به ویتامین دی تبدیل می‌شود.

 

2. آیا کمبود ویتامین دی با چاقی افراد ارتباط مستقیم دارد؟

تحقیقات نشان داده‌اند که چاقی می‌تواند باعث کمبود ویتامین دی در بدن شود. طبق یک مطالعه انجام‌شده، افراد چاقی که به مدت ۶ هفته با ویتامین دی درمان شده بودند، دچار کاهش وزن شدند.

 

3. آیا مصرف زیاد ویتامین دی خطرناک است؟

افزایش سطح ویتامین دی به دلیل مصرف بیش از حد مکمل‌ها، باعث افزایش سطح کلسیم  در خون می‌گردد. سطح بالای کلسیم اغلب باعث تهوع، استفراغ و تکرر ادرار شده و حتی ممکن است منجر به بروز مشکلات کلیوی گردد. مکمل‌ و قرص ویتامین D را طبق دستورالعمل مصرف کنید و از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید. خطر جذب بیش از حد ویتامین D از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید، بسیار کم است.

 

منبع:

Vitamin D Deficiency

دیدگاه (1)

  •  دکتر فاطمه ذنوبی

    دکتر فاطمه ذنوبی

    15 مرداد 1403 در 02:52

    مطالب تون در مورد ویتامین d کاربردی بود. مکمل اولترا د سوپرابیون بعنوان یک مکمل بسیار کاربردی توصیه میکنم که محتوی ویتامین d هست برای تقویت و رشد استخوان ها بسیار موثر هست. علاوه بر این برای پیشگیری از سرطان ها و تقویت سیستم ایمنی هم توصیه میشه.

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

کلید ESC برای خروج فشار دهید