ارسال و فروش ویژه دسکتاپ ارسال و فروش ویژه موبایل

فرمول جوانی آلفا هیدروکسی اسیدها؛ از لایه‌برداری تا ترمیم

8 خاصیت شگفت انگیز AHA برای پوست

AHA مخفف آلفا هیدروکسی اسید(Alpha hydroxy acid)، که نوعی اسید آلی است که در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود. مزایای AHA برای پوست شامل لایه برداری، روشن شدن پوست، افزایش تولید کلاژن توسط پوست، رفع چروک‌های سطحی، پیشگیری از بروز آکنه و جوش و افزایش جریان خون رسانی و اصلاح تغییر رنگ پوست و افزایش جذب محصولات پوستی می‌باشد. آ اچ آ با اثر لایه برداری سلول های مرده سطح پوست را از بین میبرد و با شل شدن و حذف لایه خارجی سلول‌های قدیمی پوست،  موجب تقویت رشد سلول‌های جدید و افزایش گردش سلولی، جوان سازی و ترمیم پوست می‌گردد. استفاده از AHA برای پوست طبق دستورالعمل‌های متخصص حائز اهمیت است، به خصوص برای افرادی که رنگ پوست تیره‌تر دارند، زیرا ممکن است مصرف AHA ها در دوز نامعقول باعث تغییر در رنگ پوست شود. همیشه به یاد داشته باشید که نکات ایمنی را رعایت کنید و قبل از استفاده از محصولات حاوی AHA، با یک متخصص پوست مشورت کنید. 

 

آنچه در این مقاله می‌خوانیم :

  • نقش آلفا هیدروکسی اسیدها در مراقبت از پوست
  • مزایای AHA برای پوست
    •  لایه برداری پوست با آلفا هیدروکسی اسیدها
    •  روشن شدن پوست با کمک AHA
    • نقش آ اچ آ در افزایش تولید کلاژن
    • رفع چروک‌های سطحی با محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید
    • پیشگیری از بروز آکنه و جوش با کمک آ اچ آ
    • نقش آ اچ آ در افزایش جذب محصولات پوستی
    • تقویت جریان خون در پوست توسط AHA
    • کاهش و اصلاح تغییر رنگ پوست توسط آ اچ آ
  • چه مقدار آلفا هیدروکسی اسید باید در هر محصول پوستی وجود داشته باشد؟
  • عوارض جانبی آلفا هیدروکسی اسیدها
  • نتیجه گیری
  • پرسش و پاسخ

نقش آلفا هیدروکسی اسیدها در مراقبت از پوست

آلفا هیدروکسی اسیدها گروهی از اسیدهای برگرفته شده از گیاهان و حیوانات هستند که در محصولات مراقبتی پوست نظیر سرم، تونر و کرم‌های ضد چروک و جوان‌ساز وجود دارند. انواع AHA برای پوست شامل 7 نوع آلفا هیدروکسی اسید می‌باشد که به طور وسیع در محصولات مراقبتی پوست استفاده می‌شوند. 

معروف‌ترین آلفا هیدروکسی اسیدها عبارتند از: سیتریک اسید(در مرکبات)، گلایکولیک اسید(در نیشکر)، هیدروکسی کاپروئیک اسید(در ژل رویال)، هیدروکسی کاپریلیک اسید(در بدن حیوانات)، لاکتیک اسید(در قندها)، مالیک اسید(در میوه ها) و تارتاریک اسید(در انواع انگور و…) هستند. 

مطالعات بسیاری بر روی هر 7 نوع آلفا هیدروکسی اسیدها انجام شده است و طبق این تحقیقات، گلایکولیک اسید و لاکتیک اسید بیشترین تاثیر را بر پوست داشته‌اند. هم‌چنین احتمال بروز حساسیت در این دو اسید، به مراتب کمتر از سایر آلفا هیدروکسی اسیدها است. به همین دلیل در محصولات پوستی، این دو ترکیب بیشتر از سایر اسیدها به کار می‌روند.

مزایای AHA برای پوست

 1)لایه برداری پوست با آلفا هیدروکسی اسیدها

کاربرد اصلی آ اچ آ ها قابلیت لایه‌برداری آن‌ها است و سایر کاربرد این ترکیبات همگی به واسطه قابلیت لایه‌بردار AHA می‌باشد. لایه‌برداری مرحله‌ای است که در آن سلول‌های مرده پوست برداشته شده و جای خود را به سلول‌های جدید می‌دهند. با افزایش سن روند چرخه سلولی کند میشود و تولید سلول‌های تازه کندتر شده و باعث تجمع سلول‌های مرده بر روی پوست می‌شود. زمانی که سلول‌های مرده پوست افزایش یابد، باعث تیرگی، چروک، جوش و پیری پوست خواهد شد. البته لازم به ذکر است که انواع لایه بردار AHA اثربخشی یکسانی ندارند و قدرت لایه‌برداری محصول، به نوع آلفا هیدروکسی اسید موجود در آن بستگی دارد و در یک محصول هرچه آلفا هیدروکسی اسیدهای بیشتری به کاررفته باشد، قدرت لایه برداری قوی تری وجود خواهد داشت.

 

لایه بردار AHA

خرید بهترین محصولات لایه بردار AHA از داروخانه حاتم

 

 2)روشن شدن پوست با کمک AHA

لایه بردار AHA باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست می‌شود. در نتیجه، این عمل باعث جایگزین شدن سلول‌های جدید به جای سلول‌های مرده که رنگ تیره تری دارند شده و رنگ پوست به مراتب روشن تر خواهد شد. AHA مخصوصا گلیکولیک اسید می‌تواند به شکستن تجمع سلول‌های پوست کمک کند، در حالی‌که محصولات حاوی اسید سیتریک می‌توانند باعث شفاف شدن و روشنی بیشتر پوست شما شوند.

 

AHA برای پوست

خریدبهترین محصولات روشن کننده و ضدلک AHA از داروخانه حاتم

3)نقش آ اچ آ در افزایش تولید کلاژن

کلاژن رشته های سرشار از پروتئین است که باعث نرمی و زیبایی پوست می‌شود. با گذر زمان و افزایش سن و آسیب اشعه‌های مضر آفتاب، رشته های کلاژن شکسته شده و باعث پیری و خشکی پوست خواهد شد. کلاژن در لایه میانی پوست یا درم(dermis) قرار دارد. زمانی که لایه بردار AHA بر لایه خارجی پوست یا اپیدرم(epidermis) اثر گذاشته، لایه میانی پوست نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این تاثیرگذاری شامل از بین رفتن بافت‌های قدیمی کلاژن می‌باشد و این امر باعث تحریک پوست به افزایش تولید کلاژن می‌شود.

4)رفع چروک‌های سطحی با محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید

 خاصیت ضد چروک آلفا هیدروکسی اسیدها یکی از دلایل معروفیت آن‌ها محسوب می‌شود. آلفا هیدروکسی اسیدها با لایه برداری سطحی پوست، سلول‌های قدیمی را از بین می‌برد، در نتیجه به تولید سلول‌های تازه توسط پوست کمک می‌کنند و باعث رفع چروک‌های پوست می‌شوند. طی تحقیقات انجام شده، از بین 10 شرکت کننده‌ای که از AHA استفاده کردند، تعداد 9 نفر کاهش چشمگیری در چروک‌های پوستی خود مشاهده کردند. البته نکته‌ای که باید در مورد این خاصیت آ اچ آ دانست، این است که آلفا هیدروکسی اسید تنها بر روی چروک‌های سطحی تاثیرگذار خواهد بود و برای رفع چروک‌های عمقی‌تر، باید راهکارهای درمانی دیگری را دنبال کرد برای مثال پزشک بوسیله تزریق فیلر میتواند چروک عمقی را درمان کند.

5)پیشگیری از بروز آکنه و جوش با کمک آ اچ آ

زمانی که منافذ پوست با عواملی همچون سلول مرده، سبوم(چربی ترشح شده از غدد چربی) و باکتری مسدود شده باشد، باعث بروز جوش و آکنه می‌شود. آلفا هیدروکسی اسیدها این عوامل مسدودکننده را از بین می‌برد و هم‌چنین، از مسدود شدن منافذ در آینده نیز جلوگیری می‌کند. پس آلفا هیدروکسی اسیدها هم منافذ را باز میکنند و هم‌چنین اندازه منافذ باز شده را کاهش می‌دهند و در نتیجه باعث کمتر شدن ترشح چربی برروی پوست می‌شوند و بدین صورت از تجمع چربی و ایجاد جوش در همه نقاط بدن مخصوصا کمر و سینه جلوگیری میکنند . البته طبق مطالعات بسیاری که در این مورد انجام شده است، باید حدود دو تا سه ماه فرایند درمان جوش با AHA ادامه داشته باشد تا بتوان بهبود وضعیت پوست را به وضوح مشاهده کرد. از میان AHAها گلیکولیک اسید و لاکتیک اسید برای کاهش زخم ناشی از آکنه موثرترین هستند . همچنین سیتریک اسید و مالیک اسید بیشتر برای تسکین پوست ملتهب کاربرد دارند.

 

AHA برای پوست

خرید بهترین محصولات ضد جوش و آکنه AHA از داروخانه حاتم

 

6)نقش آ اچ آ در افزایش جذب محصولات پوستی

علاوه بر فوایدی که آلفا هیدروکسی اسیدها بطور خاص برای پوست دارند، باعث افزایش اثرگذاری و جذب سایر محصولات پوستی نیز می‌شوند. به عنوان مثال اگر سلول‌های مرده زیادی بر روی پوست وجود داشته باشند، مرطوب کننده هیچ نفوذی در پوست نخواهد داشت. به همین دلیل در محصولات آرایشی بهداشتی استفاده از ترکیباتی مانند گلایکولیک اسید، باعث حذف سلول‌های مرده از روی پوست شده و مرطوب کننده نفوذ بسیار بهتری خواهد داشت و یا  لاکتیک اسید(گرچه از گلایکولیک اسید اثر ملایم تری دارد) علاوه بر حذف سلول های مرده، رطوبت رسانی هم دارد.

7)تقویت جریان خون در پوست توسط AHA

AHA ها دارای خواص ضد التهابی هستند که می‌توانند به افزایش جریان خون در پوست کمک کنند و در نتیجه در اصلاح رنگ پوست‌های رنگ پریده و کدر موثر هستند. جریان خون مناسب همچنین تضمین می‌کند که سلول های پوست، مواد مغذی مورد نیاز را از طریق گلبول های قرمز غنی از اکسیژن دریافت کنند.

8)کاهش و اصلاح تغییر رنگ پوست توسط آ اچ آ

خطر تغییر رنگ پوست با افزایش سن افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، لکه‌های قهوه‌ای مسطح، که به عنوان لکه‌های پیری شناخته می‌شوند، ممکن است در نتیجه قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد شوند. این لکه‌ها بیشتر در مناطقی از بدن که اغلب در معرض نور خورشید هستند، مانند سینه، دست‌ها و صورت ایجاد می‌شوند.پس تغییر رنگ پوست ممکن است ناشی از موارد زیر باشد: افزایش سن- نور خورشید- ملاسما- هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب- جای جوش و…

انواع AHA باعث افزایش گردش سلولی پوست می‌شوند. سلول‌های جدید پوست به طور یکنواخت دارای رنگدانه می‌شوند. بصورت تئوری، استفاده طولانی‌مدت از AHA ممکن است با تقویت سلول‌های قدیمی و تغییر رنگ پوست،روند تغییر رنگ پوست را کاهش دهد . آکادمی پوست آمریکا، استفاده از گلیکولیک اسید را برای رفع تغییر رنگ پوست توصیه می‌کند.

 

چه مقدار آلفا هیدروکسی اسید (AHA) باید در هر محصول پوستی وجود داشته باشد؟

طبق توصیه سازمان FDA برای جلوگیری از بروز حساسیت و عوارض جانبی آلفا هیدروکسی اسیدها، بهتر است از محصولاتی استفاده کنیم که حداکثر دارای 10تا15 درصد AHA کنستانتره هستند. معمولا آلفا هیدروکسی اسید بالای 15 درصد بکار نمی رود. البته محصولاتی که روزانه استفاده می‌شوند، به طور معمول درصد کمتری از آلفا هیدروکسی اسیدها دارند.(برای مثال حدودا 5 درصد آلفاهیدروکسی اسید در محصولات روزانه کاربرد دارد)

 

نحوه استفاده از AHA در محصولات مراقبت از پوست

با توجه به مزایای AHA برای پوست با محصولات مراقبت از پوست حاوی  آ اچ آ  آشنا شوید:

  • تونرها یا تونیک‌ها
  • پاک کننده‌ها
  • مرطوب کننده‌ها
  • سرم‌های پوستی
  • پدهای صورت

برخی از محصولات حاوی AHA، بعد از استفاده باید از روی پوست شسته شوند. اما بعضی محصولات دیگر نیاز است تا مدت زمان مشخصی روی پوست بمانند. غلظت AHA در محصولات، می‌تواند بر قدرت اثرگذاری محصول تاثیر داشته باشد(هر چه درصد AHA بالاتر باشد باید زودتر شسته شود و غلظت های کمتر آن میتواند از شب تا صبح روی پوست بماند و سپس شسته شود). طبق گفته متخصصان پوست، قبل از انتخاب محصولات و نوع لایه‌بردار AHA، بهتر است نوع پوست خود را مشخص کنید. در این زمینه بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید. نحوه استفاده از محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید باید طبق دستور پزشک یا دستورالعمل درج شده روی محصول، صورت گیرد.

عوارض جانبی آلفا هیدروکسی اسیدها

اگر محصولات حاوی AHA را به صورت کنترل شده و اصولی استعمال نمایید ،عوارض خاصی مشاهده نخواهد شد .پس نکات زیررا رعایت کنید:

  • باید هنگام استفاده از آ اچ آ  از یک ضدآفتاب خوب هم استفاده کنید چون آلفا هیدروکسی اسیدها به دلیل لایه برداری، پوست را در مقابل نور خورشید آسیب پذیرتر میکنند.
  • از آنجایی که غلظت آلفاهیدروکسی اسید در محصولات آرایشی بهداشتی بسیار کم است باید طی مدت زمان طولانی تری از آن استفاده نمایید تا به نتیجه ی دلخواه برسید.
  • اگر از یک لایه بردار حاوی  آلفا هیدروکسی اسید با دوز بالا استفاده کردید  (مثلا 15 درصد) در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرید چون باعث التهاب و حساسیت پوستی میشود.
  • کرم لایه بردار حاوی AHA برای پوست خشک مناسب است چون لایه های خشک و شاخی و مرده سطح پوست را بازسازی کرده  و باعث نرم شدن پوست میگردد اما برای پوست های چرب باید محصولاتی حاوی درصد بالایی از AHA استفاده شود تا بتواندچربی درون پوست را نیز پاکسازی کند. اما برای اینکه این محصولات با اثر لایه برداری باعث خشکی پوست نشوند، درون این محصولات در کنار AHA از ترکیبات رطوبت رسان مانند شی باتر و آلوئه ورا نیزبه کار رفته است.
  • اگر تا به حال از آ اچ آ استفاده نکرده‌اید، ممکن است بعد از اولین استفاده از محصولات، عوارض‌های جانبی‌ مانند: سوزش، خارش و اگزما را برای مدتی کوتاه تجربه کنید. برای پیشگیری از بروز چنین عوارضی، پیشنهاد می‌شود از ابتدا محصولات لایه بردار AHA بصورت یک روز در میان استفاده شود. 
  • از استعمال لایه بردار حاوی AHA بر روی نواحی سوخته و اگزمایی و آسیب دیده ی شدید، خودداری فرمایید.
  • هم‌چنین زنان باردار یا شیرده پیش از استفاده از محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید، باید با پزشک مشورت کنند.

 

نتیجه گیری

آلفا هیدروکسی اسیدها به دلیل تاثیرات بسیار قوی خود برای ترمیم و جوان سازی پوست، روزانه آزمایش می‌شوند تا از بروز عوارض جانبی برای افرادی که از این محصولات استفاده می‌کنند، پیشگیری شود. یکی از مزایای کاربردی آن، لایه برداری محصولات حاوی  AHA است و دارای فواید زیادی، از جمله روشن کردن پوست و کاهش ظاهر خطوط ریز و غیره می‌باشد. اما با این حال، برای تمامی افراد توصیه نمی‌شوند. اگر دارای پوستی بسیار حساس یا بیماری پوستی هستید، پیش از استفاده از این قبیل محصول حتما با مشاور تخصصی یا پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

پرسش و پاسخ

1. آیا باید از AHA ها روی پوست مرطوب یا خشک استفاده کرد؟

AHA ها معمولاً باید روی پوست خشک استفاده شوند، زیرا لایه بردار AHA نوعی لایه بردار شیمیایی می‌باشد. با این حال، از آنجایی که بسیاری از محصولات مراقبت از پوست - از پاک کننده‌ها و تونرها گرفته تا کرم‌های دور چشم و سرم‌های اختصاصی - حاوی AHA هستند، باید طبق دستورالعمل‌های ذکر شده در هر محصول عمل کنید.

2. روش استفاده از شوینده AHA(مانند پاک کننده‌ها) چگونه است؟ 

طبق دستورالعمل‌های روی برچسب محصول عمل کنید. روش توصیه شده بدین ترتیب است: 1- محصول را بصورت حرکات دایره ای کوچک روی پوست ماساژ دهید. 2- مدت زمان 30 ثانیه صبر کنید و اجازه دهید روی پوست شما بماند. 3- شستشو با آب ولرم. 4- استفاده از مرطوب کننده.

در برخی از محصولات(مخصوصا با دوز کمتری از AHA) شستشو پس از چندین ساعت توصیه شده مثلا شب استعمال گردد و صبح بشویید.

3. بهترین مقدار توصیه شده AHA در محصولات پوستی چقدراست؟

محصولاتی با غلظت AHA 10٪ یا کمتر، مناسب هستندو حدکثر غلظت 10تا15 درصد توصیه میشود. از آنجایی که محصولات حاوی AHA، حساسیت به نور خورشید را افزایش می‌دهند، برای حفاظت پوست باید روزانه از کرم ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.

منبع

Alpha Hydroxy Acids Benefits For Skin

 

دیدگاه (0)

دیدگاه خود را برای ما بنویسید

کلید ESC برای خروج فشار دهید